Świece zapłonowe

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 24995

Niezawodne i wydajne świece są podstawą poprawnego działania silnika o zapłonie iskrowym.

Przez cały wiek trwały prace nad udoskonalaniem konstrukcji świecy zapłonowej. Niezawodne i wydajne świece są podstawą poprawnego działania silnika o zapłonie iskrowym.

 

Na początku wieku świece miały trwałość tysiąc kilometrów, a silniki rozwijały moc 6 KM. Obecnie większość świec zapłonowych sprawnie wytwarza iskrę przez co najmniej 20 tys. km w silnikach o nieporównywalnie większej mocy. Świece w specjalnym wykonaniu niezawodnie pracują przez 100 tysięcy kilometrów. Fot. Bosch: Żywotność świec zapłonowych zależy od ich budowy, użytych materiałów i warunków spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Najtańsze świece dwuelektrodowe (na zdjęciu) wytrzymują przebieg co najmniej 20 tys. km.

 

Trudne życie świecy

 

Należy podkreślić, że wraz ze wzrostem szybkobieżności silników spalinowych i znacznym podniesieniem ich osiągów, warunki pracy świec zapłonowych stały się ekstremalnie trudne. Napięcie wywołujące przeskok iskry dochodzi do 30 tysięcy Voltów, temperatura gorących części świecy osiąga 1000 stopni Celsjusza, a ciśnienie w cylindrach silnika dochodzi do 100 atmosfer.

 

Elektrody świec pracują w gorącej, agresywnej mieszaninie oparów benzyny, gazów spalinowych oraz pozostałości paliwa i oleju. Gdy silnik pracuje z prędkością 4 000 obrotów na minutę, na elektrodach świecy przeciętnie 30 razy na sekundę wytwarza się iskra. Przy średniej żywotności świecy, 20 tysięcy kilometrów, pomiędzy elektrodami 20 milionów razy przeskakuje iskra zapłonowa. Wysoka jakość pracy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji do atmosfery szkodliwych związków w spalinach, co jest niezwykle ważne w okresie obowiązywania coraz ostrzejszych przepisów.

 

Różne kształty

 

Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowych materiałów: stali stopowych, miedzi oraz metali specjalnych, takich jak platyna oraz itr znacznie wzrosła jakość i niezawodność świec. Również Fot. Bosch: Świece wieloelektrodowe wytrzymują nawet 100 tys. km lecz nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG. optymalizacja konstrukcji i kształtu elektrod pozwoliły na lepsze dopasowanie świec do danego typu silnika. Uwzględniając różne profile zastosowań świec zapłonowych istnieje aż 26 różnych wariantów kształtu samych elektrod.

 

Już w latach osiemdziesiątych zastosowano platynową elektrodę środkową, co w połączeniu z korpusem wykonanym ze stali szlachetnej podniosło żywotność świecy do 60 tysięcy kilometrów. Do szerokiej gamy silników samochodowych oprócz konwencjonalnej świecy z jedną elektrodą opracowano świece z dwiema, trzema lub czterema elektrodami zewnętrznymi. Lata dziewięćdziesiąte przyniosły dalsze poznanie zjawisk i udoskonalenie konstrukcji świec. Wprowadzono świece z iskrą pełzającą, co pozwoliło zapobiec wypadaniu zapłonów przy pokonywaniu krótkich tras oraz częstych rozruchach zimnego silnika. Ciągle trwają prace, których celem jest dopasowanie parametrów świec zapłonowych do nowoczesnych silników z czterema zaworami w cylindrze i spalających mieszanki ubogie.

 

 

Elektrody

 

Konwencjonalne świece zapłonowe zbudowane są z dwóch odizolowanych od siebie elektrod, pomiędzy którymi przeskakuje iskra elektryczna wywołująca zapłon mieszanki w komorze spalania silnika. Jedną z ważniejszych czynności obsługowych w takich świecach było utrzymywanie właściwego odstępu pomiędzy elektrodami, tak zwanej przerwy.

 

Elektrody świecy podczas pracy zużywają się, a przerwa ulega powiększeniu. Aby wyeliminować tą wadę skonstruowano świece z dwoma lub trzema elektrodami bocznymi usytuowanymi w stałej odległości od elektrody środkowej. Te świece nie wymagają regulacji przerwy, a iskra elektryczna zapalająca mieszankę prześlizguje się przez końcówkę podstawy izolatora elektrody środkowej i przeskakuje do jednej z elektrod bocznych. Zaletą iskry tego typu zwanej powietrzno-ślizgową jest pewność zaistnienia, bowiem może przeskoczyć do jednej z kilku elektrod. Dzięki prześlizgiwaniu się iskry po powierzchni ceramiki ulegają spaleniu odkładające się cząstki sadzy, co zapobiega zwarciom. Zaproponowany układ elektrod zapewnia optymalną niezawodność zapłonu, poprawę rozruchu zimnego silnika przyczyniając się do ochrony katalizatora i podniesienia jego trwałości.

 

Świece wieloelektrodowe nie są zalecane do silników zasilanych gazem LPG.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • lew (gość)
    • dobra świeca to podztawa ja jezdzę na jednyh już 50 tyś.
    • Behemon (gość)
    • Chyba woskowe. Jeżeli 50 tys jeździsz na jednych świecach to współczuję twojemu silnikowi. Ja zawsze regularnie wymieniam świece i są to dobrej klasy produkty. Jest takie powiedzenie gdy ktoś sprzedaje samochód mówiąc "przejechałem nim tyle (...) kilometrów i nic w nim jeszcze nie robiłem" - to jest najgorsza wróżba co tam kiedyś wystrzeli.
    • Marcik (gość)
    • Ja wymieniam świece zgodnie z zaleceniami serwisu, gdyż ma to wpływ na zużycie paliwa i dynamikę auta. Choć udało mi się bezproblemowo przejechać na jednym komplecie w Fordzie 150 tys km. Na trwałość silnika( przy jeżdzie na benzynie) ma to niewielki wpływ lecz jest bezsensowne ze wzgledu na koszty. Komplet 4 świec to 50-100 zl a można zaoszczędzic 0,5l paliwa na 100 km.
    • znawca tematu (gość)
    • O ŚWIECE TRZEBA DBAĆ! CZYŚCIĆ JE REGULARNIE I SPRAWDZAĆ ODSTĘPELEKTROD. JEŚLI SĄ TO DOBRE ŚWIECE, TO NAPEWNO MUSZĄ PRZEJECHAĆ MIN.70 TYS. km. bez żadnych skutków ujemnych !
    • przemek7666
    • Największa bzdura powtarzana w internecie na temat negatywnego wpływu świec wie-owych w autach zasilanych gazem lpg.Panowie! Jeżeli mamy "zdrowa" cewkę zapłonową z zapasem mocy to zastosowanie świec wieloelektrodowych jest lepszym rozwiązaniem gdyż: - większa ilość elektrod wydłuża trwałość tychże świec - iskra wybiera strefę najlepszą do przeskoku w porównaniu do świecy jednoelektrodowej gdzie przeskok jest ograniczony do jednego miejsca - większa odległość pomiędzy elektrodami (środkową -boczną)wydłuża czas trwania wyładowania tym samym przyśpiesza spalanie mieszanki zwiększając cd...
    • przemek7666
    • cd...moc auta.(co w przypadku lpg w autku wydłuża trwałość silnika) - lepszy dostęp mieszanki- tak to nie pomyłka!!! elektrody umieszczone są bokiem do elektr.środkowj a nie osłonięte prze masówkę jak to jest w jednoelek.( również dzięki temu łatwiejszy zapłon) Powtarzam jeżeli ktoś ma zaniedbany układ zapłonowy to zastosowanie świec wielo-elektrodowych tylko pogorszy sprawę przy lpg(długie przerwy) -przy "zdrowym" układzie takie świece spisują się znacznie lepiej niż jedno-elektrodówki. Klepie bzdury? poszukajcie sobie rosyjski test świec zapłonowych(niestety tylko po rusku.
    • leon317 (gość)
    • dzieki temu i podrzednieumu artykułowi wyszukanemu przez google znalazlem przyczyne gasniecia mojego tipo1.4 91. cytuje "Jezeli swieca jest zaolejona oznacza to uszkodzenia pierscieni tlokowych" no niestety... to juz wiem dlaczego tyle pali nawet jak na fiata.... ale jeszcze w kosciele nie dzwoni to 5tys pojedzie i nastepny... i zgadzam sie z przemkiem 7666. pojecia niemam. ale teoretycznie. wieksza przerwa daje dluzszy czas przeskoku inkry co daje lepsze palenie. tak zrobilem ze wszystkimi swiecami i pali jakos lepiej. cokolwiek.... niemoge wymagac od 20letniego auta marki fiat zeby nic mu nie dolegalo. zreszta co mozna dostac za 1000zł? taka polska.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!