Świece żarowe

Porady / Eksploatacja

Autor: Aureliusz Mikos

Liczba odwiedzin: 36855

W starszych konstrukcjach silników wysokoprężnych z rozruchem na zimno bywały problemy. Zwłaszcza w zimie przy ujemnych temperaturach. W nowoczesnych samochodach nie ma już z tym problemu, ponieważ zmieniła się konstrukcja świec żarowych.

 

  Świeca żarowa budową przypomina zwykłą świecę stosowaną do silników benzynowych. Jednak zamiast elektrod ma końcówkę wykonaną z drutu chromowo-niklowego. Świeca zasilana jest prądem z akumulatora. Gdy uruchamiamy silnik, do końcówki świecy żarowej dopływa prąd i rozgrzewa ją do temperatury około 1 000 stopni Celsjusza. Świeca żarowa jest więc jakby "grzałką" pracującą w komorze spalania.
W najnowszych konstrukcjach świec żarowych końcówka jest osłonięta rurką o średnicy około 4 mm i od tej rurki ogrzewa się powietrze.


W starszych modelach samochodów czas nagrzewania świec żarowych dochodzi do 10 sekund. Teraz nowoczesne świece nagrzewają się błyskawicznie, a więc silnik uruchamia się od razu. To dlatego z nowych modeli zniknęły kontrolki w kształcie ikonki spirali. Kiedyś trzeba było na przykład przekręcić kluczyk w stacyjce, poczekać aż kontrolka zgaśnie i dopiero wtedy można było uruchomić silnik. Dziś w nowoczesnych samochodach z silnikami diesla kontrolek świec żarowych nie ma w ogóle, silnik uruchamia się od razu.


W silniku, który dotychczas był sprawny, nagle mogą pojawić się trudności z jego uruchomieniem. W takiej sytuacji najlepiej zwrócić się do wyspecjalizowanego warsztatu. Należy pamiętać, że czesto bardzo trudno jest wykręcić świece żarowe, ponieważ dostęp do nich jest utrudniony. Potrzebne do tego są specjalne klucze.


Jeśli czas nagrzewania świecy jest dłuższy niż 5-7 sekund to znak, że należy ją wymienić.
W nowoczesnych silnikach diesla przebiegi na jednym komplecie świec mogą dochodzić nawet do 200 tysięcy kilometrów, w starszych modelach nie powinno być to mniej niż 100 tysięcy kilometrów.

 

Świece należy wymieniać kompletami, a ich parametry nie powinny odbiegać od tych podanych w instrukcji obsługi samochodu.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Komentarz usunięty
    • tomek (gość)
    • czy pasaty 19 tdi z roku 2001 posiada swiece zarowe
    • andlupino@o2.pl (gość)
    • tak ma swiece żarowe
    • Mały
    • Mam VW polo 1.4 diesel, 1993. Jakie swiece zarowe posiada ten model?
    • diablo1968
    • Mam Skodę Octavię 1,9TDI.Podczas jazdy zapaliła mi się kontrolka od świec żarowych.Co to może oznaczać, pomóżcie!!!!
    • Mały
    • mam pytanie czy swieca bosch model 250201039 pasuje do golfa 3
    • Mały
    • ??
    • swirusek
    • Mam starszy Model tempry 1,9D Miałem z nim małe problemy ale jezdzić się dało lecz dziś wstaje do szkoly ide do garażu otwieram sobie brame i dzwi garazowe wchodze wkladam kluczyk i zagrzewam swiece kontrolka ladowania swiecy na chwile sie zapalila i zgasła zdziwilem sie bo zwykle trwalo to 20 sekund i zawsze z rana grzeje 2x próbuje grzać 2 raz i ... nie zapala sie kontrolka 1 co pomyslalem to ze dioda sie spalila próbuje na czuja ale juz nie moglem zapalic ... Czy ktoś mógłby mi powiedziec co mam z tym zrobic ?? ;> To bardzo dziwna sprawa jak dla mnie .. bylo i nima :(((
    • wronawy
    • Mam cordobę 1.9 Tdi miga mi kontrolka od świec żarowych a auto przy odpalaniu na chwilę wskakuje na wysokie obroty i po chwili jest ok co to moze być za usterka?

Dodaj komentarz