Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szwedzka stal, czyli Volvo S60

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
S60 to najstarszy model w aktualnej ofercie Volvo. Uzupełnia lukę pomiędzy niewielkim sedanem S40, a luksusowym S80.

S60 to najstarszy model w aktualnej ofercie Volvo. Uzupełnia lukę pomiędzy niewielkim sedanem S40, a luksusowym S80.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Zanim w 2010 roku zadebiutuje nowa generacji Volvo S60, warto przyjrzeć się aktualnie oferowanemu modelowi, który uchodzi za jeden z najbardziej udanych produktów szwedzkiej firmy. Samochód wytwarzany jest w belgijskiej Gandawie, a zbudowany został na zmodyfikowanej płycie podłogowej używanej także w Volvo S80 i XC90.

 

Patrząc na S60 trudno nie dostrzec nawiązań do poprzednich modeli szwedzkiej firmy, choć z typowych dla tej marki - kanciastych i topornych kształtów karoserii niewiele już pozostało. Mimo upływu lat, stylistyka nadwozia wcale się nie zestarzała, a na dodatek jest to jedno z solidniejszych i najlepiej wykonanych aut w swojej klasie.
**
CZYTAJ TAKŻE

Volvo S60 2.0 D3 KineticVolvo S60R

**

 

Wszystko zostało tu starannie dopracowane. Kokpit jest czytelny, elegancko prezentują się siedzenia obite skórą, oraz skórzane elementy drążka zmiany biegów, hamulca ręcznego i koła kierownicy. Jednak na początku nieco problemów może sprawić duża liczba przycisków do obsługi klimatyzacji czy radioodtwarzacza, których obsługa wymaga przyzwyczajenia.

 

Kabina pasażerska jest wystarczająco przestronna - na przednich fotelach, nawet wysokim osobom siedzi się naprawdę wygodnie. Podobnie z tyłu, jeśli podróżują tam dwie osoby, jest sporo miejsca, ale niestety, coś za coś. Duża ilość miejsca na tylnej kanapie została okupiona niewielkim

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

bagażnikiem, który ma pojemność 424 l. Po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1034 l, jednak, jak to w sedanie, poważne ograniczenie stanowi mały otwór bagażnika.

 

Testowany modem napędzany był 2-litrowym, turbodoładowanym, benzynowym silnikiem o mocy 180 KM, który okazał się bardzo dynamiczną jednostką. W tej wersji Volvo przyspiesza do "setki" w 8,8 sekundy, a maksymalnie może sie rozpędzić do 225 km/h.

 

Przekazanie mocy na przednie koła odbywa się dosyć łagodnie i płynnie. Żadnych szarpań czy też gwałtownego zrywu. Na śliskiej nawierzchni uaktywnia się system kontroli trakcji, który w razie potrzeby redukuje siłę napędową. Także 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów działa bez zarzutu.

 

Kolejnym plusem jest niski poziom hałasu i to nawet przy wyższych obrotach, ale sporym minusem jest wysokie zużycie paliwa, które nawet przy spokojnej jeździe nie jest wstanie zbliżyć sie do podawanej przez producenta średniej wartości 8,9 l na 100 km.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami pokonywanej drogi. Auto prowadzi się dość stabilnie, jednak przy dużych prędkościach jazda po krętej drodze może nie być już tak wielką przyjemnością. Zbyt "komfortowy" układ kierowniczy nie zawsze pozwala w pełni wyczuć zachowanie się pojazdu.

 

Za to pod względem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa Volvo oferuje naprawdę wiele.  W podstawowej wersji wyposażenia Kinetic, auto posiada m.in. poduszki powietrzne z przodu i po bokach, kurtyny zapobiegające urazom głowy także osób podróżujących na tylnych siedzeniach, system zapobiegający urazom kręgosłupa szyjnego, oraz kontrolę stabilności toru jazdy (ESP).

 

W prezentowanej wersji Volvo S60 kosztuje 106 tys. zł. Za modele konkurencji trzeba zapłacić nieco więcej: Mercedes C 1.8/184 KM kosztuje 119 365 zł, BMW 3 2.0/170 KM - 116 tys. zł, a Saab 9-3 2.0/175 KM - 113 900 zł. 

 

Wybrane dane techniczne Volvo S60 2.0T

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

180/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,8

Prędkość maksymalna (km/h):

225

Pojemność bagażnika (l):

424/1034

Zużycie paliwa: średnie (l/100 km):

8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

457,6 x 180,4 x 142,8

Rozstaw osi (cm):

271,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/8

Cena (zł):

106 000

 

 
**więcej zdjęć Volvo S60 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty