TAB na topie

Wiadomości / Super Warsztat

Liczba odwiedzin: 12229

Czy akumulatory, które trafiają do sprzedaży są gotowe do pracy? Czy deklarowane parametry techniczne zgadzają się ze stanem faktycznym? Czy parametry w testowanych wyrobach są powtarzalne?

 

Akumulatory Topla słoweńskiego producenta TAB z powodzeniem rywalizują na rynku polskim z najbardziej znanymi markami. Topla zwyciężają w testach eksploatacyjnych i laboratoryjnych.

W wielkim teście "Transportu Polskiego" i specjalistów WAT oraz WTM, producenta aparatury pomiarowej dla warsztatów samochodowych, "Kowalski kupuje akumulator" oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Badaniom poddano markowe akumulatory o pojemności 55 Ah, czyli takie jakie są najczęściej stosowane w mniejszych samochodach dostawczych oraz osobowych typu van. Były to wersje podstawowe, o zdolności rozruchowej w zakresie 480 - 640 A według EN.

 

Badano cztery akumulatory danego producenta. Najlepsze okazały się akumulatory Banner, Topla i Hoppecke. Zważywszy, że Hoppecke nie są już sprzedawane w Polsce do samochodów, Topla niesie laur wspólnie z Bannerem.

 

Na zimno

 

Sprawdzony został faktyczny stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie wykonano pomiary po pełnym naładowaniu i po 8-godzinnym schłodzeniu i 10-godzinnym przemrożeniu akumulatora w komorze chłodniczej o temperaturze -18 stopni. Pomiary wykonano za pomocą testera akumulatorów TA 203. Sprawność akumulatora badano metodą pomiaru dynamicznej konduktancji. To metoda, dzięki której można badać akumulator bez rozładowania i wyjmowania go z samochodu, można też badać akumulatory rozładowane.

 

Wyższym prądem

 

Sprawdzono stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie reakcję na głębokie wyładowanie w samochodzie Fiat Doblo 1,9 JTD. Ten sprawdzian jest szczególnie ważny dla użytkowników, dlatego organizatorzy pozorowali pozostawienie auta "na światłach". Wyładowywano akumulatory wyższym prądem, czyli włączono w samochodzie wszystkie odbiorniki prądu.

 

Test miał odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, a mianowicie:

1. czy kupowane akumulatory są gotowe do pracy;

2. czy deklarowane parametry techniczne zgadzają się ze stanem faktycznym;

3. jaka jest powtarzalność parametrów technicznych w testowanych wyrobach;

4. jak niskie temperatury wpływają na parametry techniczne;

5. czym jest pojemność rezerwowa akumulatora i jak ona wpływa na eksploatację pojazdów w sytuacjach awaryjnych;

6. jaka jest zależność pomiędzy ceną a jakością akumulatora;

7. jak różne są warunki gwarancyjne badanych baterii.

 

Z przekazanych nam wyników testów wynika, że kilka markowych baterii wymagały natychmiastowego doładowania. Największy zapas prądu rozruchu miały Topla.

 

Wszechstronny test

 

Podczas testów wykonano następujące pomiary akumulatorów: stopień naładowania po zakupie, parametry przed zamrożeniem (napięcie, prąd rozruchu), nadwyżka wartości prądu rozruchu, parametry po zamrożeniu w temp. -18 stopni, powrót do temperatury +20 stopni, czas wyładowania pod pełnym obciążeniem, parametry po rozładowaniu, stan naładowania, ładowanie jednogodzinne (zdolność pochłaniania ładunku) i test szczelności.

 

Zwycięzcami testu zostały wyroby firmy TAB, Hoppecke i Banner. W pokonanym polu zostały baterie takich firm jak: Centra Exide oraz Delphi, EuroStart i SilverStar. Raz jeszcze okazało się, że jakość akumulatorów jest różna. Polityka cenowa na rynku akumulatorów jest szczególnie nieprzejrzysta. Sprzedawcy tego asortymentu nie zawsze są kompetentni i nie dbają o prawidłowe magazynowanie tego rodzaju produktów. A dla na klientów zakup dobrego akumulatora zależy nadal od szczęścia".

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • bacajose
    • Autorowi tego artukułu szczerze gratuluje "wiedzy" na temat branży. Akumulatory starterowe w firmie Hoppecke nie są już produkowane od 10 lat. Dział ten został sprzedany w '98 roku. Samo postawienie w teście akumulatora firmy Tab czy Banner obok Hoppecke wywołuje we mnie lawinę śmiechu. Trzeba by tutaj zapłakać nad jakością Tab czy Banner nie mowiąć już o innych skoro dopiero po 10 latach doszli do jakości podobnej jaka Hoppecke miało dekatę temu. Inna sprawą jest to, że autor zapomniał dopisać ile taki akumulator Hoppecke sprzed 10 lat potrafi służyć. Ja sie nie dziwie - bo nawet do 14 lat :)
    • Komentarz usunięty

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!