Jest wiele nowoczesnych układów elektronicznych, które stają się na tyle inteligentne, że zaczynają powoli wyręczać kierowców, czy też poprawiać ich błędy podczas jazdy. Problem w tym, że niektóre układy mogą występować pod różnymi nazwami (skrótami). Poniżej podajemy wyjaśnienie niektórych skrótów:
EDS
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Procesor sprawdza prędkość obrotową napędzanych kół. Jeśli prędkości różnią się znacznie, system spowalnia jedno z kół, tak aby obracało się ono z taką samą prędkością jak pozostałe. EDS pozwala na bezpieczne ruszenie autem, którego jedno koło znajduje się na śliskiej nawierzchni (np. lodzie, lub szutrowej nawierzchni), a drugie na powierzchni o dużej przyczepności (np. asfalcie).
ABS
Zmniejsza na ułamek sekundy ciśnienie płynu hamulcowego podczas ostrego hamowania. Daje to kierowcy komfort polegający na tym, że nawet podczas gwałtownego i mocnego hamowania jego auto nie wpadnie w poślizg spowodowany blokadą przednich kół, a w związku z tym jest sterowane. Ale uwaga: w związku z takim działaniem, realnie rzecz biorąc ABS wydłuża nieco drogę hamowania. Należy to wziąć pod uwagę i nauczyć się hamować autem z tym układem. Nie jest więc prawdą powszechne dość przekonanie, że ABS to lekarstwo na wszystko, i że auto staje w miejscu.
ESP
Układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas gwałtownych manewrów. ESP mierzy wiele parametrów: prędkość obrotową kół, tor jazdy, przechył auta. Jeśli samochód zaczyna niebezpiecznie "wypadać z zakrętu, układ ESP przyhamowuje koła, lub jedno z nich, po zewnętrznej lub wewnętrznej części zakrętu. Efekt działania systemu jest taki, że auto nawet na ostrych zakrętach przy dużej prędkości nie wypada z toru jazdy i lepiej trzyma się drogi.
ASR
Tutaj elektronika zmniejsza otwarcie przepustnicy w momencie poślizgu napędzanych kół podczas ruszania z miejsca. System ten powoduje, że koła nie mają prawa "zaboksować" w miejscu podczas ruszania ani nie możemy ruszyć z tzw. "piskiem". W większości aut za pomocą specjalnego przycisku można wyłączyć ASR.
DAV
Układ regulujący siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Im większa prędkość, tym mniejsza siła wspomagania, i odwrotnie.
EBD
Układ rozdzielający w różnym stopniu siłę hamowania na obie osie w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, prędkości auta i warunków na drodze. System ten poprawia skuteczność hamowania!
EBV lub AFU
Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. Jest on jakby odwrotnością ABS-u. EBV zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w wypadku ostrego i gwałtownego hamowania. W efekcie system ten w razie potrzeby "dociska" za nas pedał hamulca, polepszając skuteczność hamowania.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?