Tapicerka jak nowa

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Po fachowej naprawie nie widać żadnych śladów i fotel wygląda jak fabrycznie nowy.
Fot. Grzegorz Burda: Po fachowej naprawie nie widać żadnych śladów i fotel wygląda jak fabrycznie nowy.
Kilkaset tysięcy kilometrów na liczniku odciśnie swoje piętno nie tylko na podzespołach mechanicznych, ale również i na wnętrzu. Tapicerka jest mocno zużyta i w niektórych miejscach przetarta.

Nowa w ASO kosztuje krocie, a u tapicera za ułamek tej ceny można odnowić wnętrze.

Fot. Grzegorz Burda: Renowacja jednego fotela z naprawą stelaża, wymianą pianki i tapicerki kosztuje od 300 do 500 zł, w zależności od pracochłonności
Fot. Grzegorz Burda: Renowacja jednego fotela z naprawą stelaża, wymianą pianki i tapicerki kosztuje od 300 do 500 zł, w zależności od pracochłonności i rodzaju materiału

 

Po latach eksploatacji w wielu samochodach tapicerka jest odbarwiona, poplamiona i zniszczona. Można ją jednak odnowić za stosunkowo niewielkie pieniądze, korzystając z usług tapicera. Nie warto jednak nadmiernie oszczędzać, ponieważ efekt końcowy zależy od jego doświadczenia, staranności i dokładności wykonania.

 

W kilkunastoletnim samochodzie skorzystanie z oryginalnych części zamiennych nie wchodzi w grę, ponieważ samo poszycie na jeden fotel kosztuje od 1500 do ponad 2 tys. zł. Natomiast u tapicera koszt kompleksowej renowacji bardzo zniszczonego fotela z naprawą stelaża nie

Fot. Grzegorz Burda: Po fachowej naprawie nie widać żadnych śladów i fotel wygląda jak fabrycznie nowy.
Fot. Grzegorz Burda: Po fachowej naprawie nie widać żadnych śladów i fotel wygląda jak fabrycznie nowy.

powinien być większy niż 500 zł, natomiast samej wymiany materiału - 300 zł. Odnowienie wszystkich foteli to koszt około 2 tys. zł.

 

Koszt renowacji zależy od stopnia zużycia tapicerki i wielkości uszkodzeń konstrukcji. Często zdarza się, że trzeba naprawić stelaż, mechanizm podnoszenia fotela lub regulacji oparcia, a także sprężyny, które jeśli są naciągnięte, nadają się tylko do wymiany. Do wymiany jest również gąbka, która może być zniszczona już w kilkuletnim samochodzie.

 

Jeśli stelaż jest dobry można od razu przystąpić do wymiany gąbki, którą trzeba odpowiednio przyciąć, uformować i podłożyć pod nią materiał, aby nie kruszyła się od sprężyn. Na piankę daje się jeszcze formatkę, aby zachować odpowiednią twardość i trwałość fotela. Wszystko to później jest klejone i po wyschnięciu można przystąpić do zakładania tapicerki. Nowy

Fot. Grzegorz Burda: Przy okazji odnowy tapicerki można pokusić się o pokrycie foteli skórą w dowolnym kolorze i o dowolnej fakturze.
Fot. Grzegorz Burda: Przy okazji odnowy tapicerki można pokusić się o pokrycie foteli skórą w dowolnym kolorze i o dowolnej fakturze.

materiał musi być ułożony idealnie, a szycie oraz rodzaj ściegu i długość szwu muszą być takie, jak fabryczne. Inaczej efekt końcowy nie będzie zadowalający.

 

Odnowienie tapicerki to mozolna praca. Naprawa fotela trwa najczęściej 8 do 15 godzin, natomiast całego wnętrza nawet kilka dni. Przy okazji odnowy tapicerki można pokusić się o pokrycie foteli skórą. Tapicer jest w stanie spełnić praktycznie wszystkie zachcianki właściciela i wykonać wnętrze w dowolnym kolorze i z dowolnego rodzaju skóry, ale będzie nas to kosztowało od 3 do 4 tys. zł. Jeśli auto ma boczne poduszki, trzeba używać specjalnych materiałów.

 

Również kierownicę można skutecznie odnowić, obszywając ją nową skórą. Niestety jest to dość droga usługa. Koszty wahają się od 150 do 300 zł w zależności od rodzaju szwu, kierownicy i rodzaju skóry.

 

Kolejnym elementem, który może odnowić tapicer jest deska rozdzielcza. Regenerację wykonuje się na dwa sposoby. Pierwszy tańszy polega na pomalowaniu deski specjalnymi farbami, natomiast drugi na oklejeniu jej nowym materiałem. Orientacyjny koszt naprawy wynosi około 500 zł. W przypadku tuningu i obszywania deski skórą oraz modyfikacji kształtu, koszty są zdecydowanie wyższe. Odnowić lub zmienić kolor można także na podsufitce i boczkach drzwi, chociaż w niektórych modelach ze względu na skomplikowaną konstrukcję jest to dość trudne i pracochłonne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty