Tata od września w Polsce

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Indyjski koncern Tata oficjalnie wkracza na nasz rynek. Wiadomo, że od września, wiadomo z jakimi samochodami, ale nie wiadomo ile będą kosztować.

 

Przedstawiciele firmy Marubeni Motors Poland, generalnego importera marki Tata w Polsce, postanowili nie ujawniać cen aut. Ograniczyli się jedynie do zaprezentowania modeli.

 

Najmniejszy to Indica - samochód miejski krótszy od Opla Corsy i Kii Rio, ale dłuższy od Chevroleta Sparka i Fiata Pandy. Można go będzie kupić z silnikiem benzynowym 1,4 l/85 KM i dieslem 1,4 l/70 KM. Ceny mają zaczynać się od ok. 20 tys. zł. Z tymi samymi jednostkami napędowymi oferowana będzie Tata Indigo w wersji kombi.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Dla fanów aut rekreacyjno-terenowych przygotowano model Safari - średniej wielkości SUV-a z napędem na dwa lub cztery koła, pod którego maską pracuje 2,2-litrowy diesel o mocy 140 KM.

 

Oferta Taty na polski rynek obejmuje także pick-upa o nazwie Xenon w wersji z pojedynczą lub podwójną kabiną. Napędza go ten sam silnik, co Safari.

 

Na razie nie przewiduje się wprowadzenia modelu Nano - najtańszego seryjnie produkowanego samochodu na świecie. W Indiach auto jest oferowane za mniej więcej 2500 dolarów, ale w Europie nie przeszło jeszcze wymaganych przepisami badań homologacyjnych.

 

Wiadomo, że sprzedaż samochodów marki Tata w Polsce prowadzona będzie początkowo w 29 - 30 salonach. Docelowo ma ich być ok. 50. Szefostwo Marubeni Motors Poland jest nastawione optymistycznie do zainteresowania indyjskimi autami.

 

- Od września do końca roku chcemy sprzedać 1200 samochodów. Do 2011 r. popyt powinien sięgnąć 6 tys. sztuk rocznie - mówi Janusz Mazurewicz, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Marubeni.

 

Wyniki te wydają się cokolwiek zawyżone. Tata Motors działająca w Europie od 2000 r. nie osiągnęła sukcesu. Roczna sprzedaż we Włoszech i Hiszpanii Indiki, Indigo i Safari wynosi ok. 6 tys. sztuk - po mniej więcej 3 tys. egzemplarzy na każdy z rynków. A są one zdecydowanie większe od polskiego. Dla porównania w 2007 r. sprzedano w Hiszpanii ponad 1,9 mln nowych samochodów, we Włoszech ponad 2,7 mln, a w Polsce ok. 370 tys. sztuk.

 

- Aby indyjskie samochody zaczęły się w Polsce sprzedawać, potrzeba czasu. Trudno oczekiwać, aby od razu spełniły nasze wymagania. Podobnie było z autami z Korei, które przez kilka lat powoli zdobywały zaufanie m.in. dzięki poprawie jakości - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

 

A jakość w przypadku samochodów Taty jest co najmniej dyskusyjna. Wykończenie wnętrza pozostawia sporo do życzenia - plastiki są twarde, poszczególne elementy niezbyt dokładnie ze sobą połączone, a całość w odbiorze przypomina wczesne Daewoo. O ile było to do zaakceptowania w latach 90. ubiegłego wieku, o tyle obecnie może nie spotkać się z aprobatą. Zachętą może być niska cena, ale i tu pojawia się pytanie, czy zamiast nowego samochodu nieznanej w Polsce marki, kosztującego nawet poniżej 30 tys. zł, nasi rodacy nie wybiorą używanego auta wyższej klasy sprowadzonego z zagranicy.

 

*****************************

 

Tata Motors, należący do Taty, to największy w Indiach koncern motoryzacyjny. Samochody osobowe, ciężarowe i autobusy sprzedaje w Europie, Afryce, Azji Południowej, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryce Południowej i na Bliskim Wschodzie. Współpracuje z Mercedesem (joint venture od 1994 r.) i Fiatem (od 2005 r.), a w tym roku kupił od Forda marki Jaguar i Land Rover.

Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland
Fot. Marubeni Motors Poland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty