Technologia jazdy automatycznej według GM i Opla

źródło: mototarget.pl
Chevrolet Electric Networked Vehicle EN-V 2.0 2014 / Fot. Chevrolet
Chevrolet Electric Networked Vehicle EN-V 2.0 2014 / Fot. Chevrolet
General Motors i Opel pokazują swój wkład w rozwój przyszłościowych systemów jazdy automatycznej oraz powiązanych z nimi rozwiązań mobilnych na Światowym Kongresie Inteligentnych Systemów Transportu (ITS). Prezentując pojazd testowy Opel Insignia, zautomatyzowany samochód koncepcyjny Chevrolet EN-V 2.0 oraz model Chevrolet Cruze wyposażony w systemy łączności V2P (vehicle-to-pedestrian).
Chevrolet Electric Networked Vehicle EN-V 2.0 2014 / Fot. Chevrolet
Chevrolet Electric Networked Vehicle EN-V 2.0 2014 / Fot. Chevrolet

„Pierwszy samochód GM z technologią V2V wyjedzie na drogi mniej więcej za dwa lata. Ponadto mogę również ogłosić, że w tym samym czasie wprowadzimy na rynek zaawansowaną wysoko zautomatyzowaną technologię prowadzenia pojazdu” – oświadczyła Mary Barra, dyrektor generalna GM.

Samochód testowy Opel Insignia

Samochód wyposażony w kamery, czujniki Lidar, technologię komunikacji V2V (vehicle-to-vehicle) oraz V2I (vehicle-to-infrastructure) jest pojazdem przyszłości, oferującym funkcje jazdy automatycznej przy niskich prędkościach, w ruchu miejskim i w jeździe autostradowej.

Sześć czujników Lidar w zderzakach Opla Insignia wykorzystuje systemy fotometryczne do identyfikowania obiektów wokół samochodu. Przednia kamera umieszczona w górnej części pojazdu rejestruje oznaczenia pasów ruchu i wykrywa inne obiekty. Technologie V2V i V2I, wbudowane w antenę umieszczoną na dachu, umożliwiają komunikację z tymi, którzy znajdują się w otoczeniu pojazdu. Samochód korzysta również z nawigacji GPS pozwalającej na śledzenie pozycji na drodze. Wszystkie uzyskane dane są analizowane za pomocą opracowanej przez GM technologii przetwarzania danych, co umożliwia monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni i wykrywanie obiektów.

Samochód koncepcyjny EN-V 2.0

W samochodzie EN-V (Electric Networked-Vehicle) 2.0 zaprezentowano osiągnięcia w zakresie inteligentnych technologii łączności w motoryzacji. W tym roku – cztery lata od pojawienia się pierwszego dwukołowego samochodu koncepcyjnego EN-V (podczas wystawy World Expo 2010 w Szanghaju) – stworzono wersję posiadającą cztery koła i wyposażoną w kamery, czujniki Lidar oraz technologie V2X. Dzięki nim ten elektryczny samochód można prowadzić przy niskich prędkościach bez użycia rąk.

W pojeździe EN-V 2.0 wykorzystano wiele technologii, które napędzają samochód testowy Opel Insignia przy niskich prędkościach. Mały elektryczny samochód koncepcyjny zaprojektowano jednak wyłącznie z myślą o niskich prędkościach.

Demonstracja technologii V2P (vehicle-to-pedestrian)

GM zaprezentuje również inne możliwe sposoby wykorzystania technologii komunikacji V2X na przykładzie Chevroleta Cruze wyposażonego w technologię V2P (vehicle-to-pedestrian).

Na drogach wyspy Belle skonstruowano imitacje placów budowy, a uczestnicy pokazu zostaną przewiezieni Cruzem w miejsce prowadzenia robót. Manekiny udające robotników na placu budowy nie są widoczne dla kierowcy ani pasażerów, ale mają na ramieniu opaski informujące nadjeżdżającego Cruze’a o ich położeniu za pomocą komunikatu wyświetlanego na szybie czołowej. W przyszłości technologia komunikacji V2P może zostać wykorzystana w wielu innych aspektach ruchu drogowego, dzięki czemu kierowca będzie mógł w porę dostrzec pieszych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty