Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Test zderzeniowy auta na gaz. Co wykazał?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Gazeo.pl Aby sprawdzić, czy instalacja autogaz jest bezpieczna w trakcie zderzenia przeprowadzono test zderzeniowy dwóch aut napędzanych LPG w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji na zlecenie gazeo.pl. Instalacje gazowe marki STAG zamontowane w samochodach biorących udział w zderzeniu posiadały wszystkie niezbędne homologacje. Silniki samochodów w czasie zderzenia były uruchomione i pracowały na LPG.

Najwięcej obiekcji ze strony przeciętnego kierowcy dotyczy samego gazu jako substancji łatwopalnej. Dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Wszystkie elementy instalacji powinny być produkowane przez jednego producenta co pozwala na skrupulatną kontrolę jakości. Dzięki temu można mieć pewność, że procesu produkcyjnego nie opuści część posiadająca wadę, a wszystkie komponenty będą ze sobą bezawaryjnie współpracowały. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.

Kolejnym zabezpieczeniem przed tego typu sytuacją, stosowanym w trakcie montażu instalacji, jest montaż czujnika ciśnienia i temperatury gazu. Na podstawie informacji z tego czujnika sterownik LPG wyznacza dawkę paliwa gazowego stosownie do warunków, w jakich pracuje silnik. - Czujnik ten odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG zawartego w zbiorniku. W wyniku zużywania paliwa gazowego zmniejsza się ciśnienie LPG w zbiorniku, a tym samym następuje zmniejszanie ciśnienia za reduktorem LPG, w części niskociśnieniowej instalacji gazowej. Po wykryciu przez czujnik zmniejszenia gazu w zbiorniku, silnik jest automatycznie przełączany na benzynę – informuje Marcin Dziewiątkowski, Doradca Techniczny AC S.A.

Spadek ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji miał miejsce właśnie w czasie testu zderzeniowego. Po rozszczelnieniu części wysokociśnieniowej instalacji gazowej nastąpił gwałtowny zanik ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu zadziałał podobnie jak w przypadku zużycia zapasu LPG w zbiorniku. Sygnał o niskim ciśnieniu gazu został skierowany do sterownika LPG, który zamknął elektrozawory w zbiorniku i w komorze silnikowej oraz wtryskiwacze LPG, przełączając zasilanie jednostki napędowej na benzynę.

Zobacz także: Hyundai i30 w naszym teście

Polecamy: Nowe Volvo XC60

Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oprócz funkcji regulacyjnych jest zaprojektowany także, by pełnić rolę zabezpieczenia, o czym często nie pamiętamy. Czas reakcji tego czujnika na zanik ciśnienia gazu jest bardzo krótki (0,3 s), co powoduje, że wyciek LPG w fazie ciekłej praktycznie nie występuje. Nie ma więc żadnego zagrożenia w czasie kolizji samochodów wyposażonych w instalacje LPG.

Przeprowadzony test zderzeniowy pokazał, że nawet w sytuacjach ekstremalnych instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w samochodzie. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane, działające automatycznie zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mietek (gość)

    Owszem w instalacji zadziałały zabezpieczenia .... ale nie napisano że zbiornik nie dał rady i Wybuchł na koniec Testu

  • Plato (gość)

    Moim zdaniem obecna jakość komponentów jest na prawdę dobra więc nie ma czego się bać. Sam mam instalacją już trochę czasu, jeżdżę hatchbackiem więc miejsce zgniotu też jest newralgiczne ale obaw nie mam. Auto Peugeot 307, instalacja Brc Kit Alba. Jak miałbym teraz wybierać to ponownie wybrałbym lpg.

  • Kamilek (gość)

    Palo to witaj w klubie też jeżdżę na tej instalacji BRC i również nie zrezygnowałby z montażu lpg. Instalacje są projektowane według określonych norm przez co brane są również pod uwagę testy zderzeń. Nie zaprojektowaliby nam do samochodów cykających bomb

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.