Bogaty wariant Vignale z najmocniejszym 182-konny silnikiem benzynowym i systemem multimedialnym SYNC 3, najlepiej w czołowej wersji z nawigacją Premium i kamerą cofania to pigułka szczęścia. W standardzie ma 18-calowe koła oraz podwójną końcówkę wydechu. Jest żwawy, świetnie się prowadzi, a przy długości 4,5 m pozwala śmiało sobie poczynać w mieście. Automatyczna, 6-biegowa skrzynia z łopatkami przy kierownicy dobrze wyczuwa intencje kierowcy i rzadko trzeba korygować jej sposób zmiany przełożeń. „Kick down” działa z drobną zwłoką, charakterystyczną dla skrzyń z przekładnią hydrokinetyczną, ale nie jest to uciążliwe. Jasna, skórzana tapicerka Windsor poprawia nastrój za każdym razem, gdy otworzyć drzwi. Pozostaje mieć nadzieję, że nie psuje go przy czyszczeniu. Dla „brudzących świadomie”, przykładowo w związku z posiadaniem małych dzieci i zwierząt domowych lepszy będzie również znakomicie wyposażony wariant ST-Line – cały w czerni. Wersje Vignale i ST-Line to nowość w gamie Kugi.
Najtańsza jest Kuga Trend z benzynowym 120-konnym silnikiem i napędzaną przednią osią za 99 050 zł. Następne są: Edition, ST-Line, Titanium, a na szczycie Kuga Vignale, traktowana niemal jak osobny model. Najdroższa w ofercie jest Vignale ze 180-konnym dieslem, napędem obu osi i zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią PowerShift – kosztuje 171 050 zł. Nie jest to rekord w tej klasie. Crossovery sprzedają się coraz lepiej i niektórzy producenci chcą na tym skorzystać więcej niż inni. Na przykład Jeep.
Kuga dużo zyskała dzięki nowemu wlotowi powietrza. Jest większy i bardziej wyrazisty. W większości modeli składa się z dwóch, szerokich belek, w Vignale ma drobny wzór przypominający z dala pepitkę. Nowe reflektory wyposażone są w charakterystyczne światła do jazdy dziennej złożone z diod LED. Na liście opcji są światła adaptacyjne (ang. Adaptive Front Lighting) z biksenonowymi lampami, które wśród kilku trybów działania mają również strumień światła dostosowany do jazdy w ulewnym deszczu (ang. Weather-Dependent Lighting).
Do wyboru są silniki benzynowe 1.5 Eco Boost o mocy 120, 150 i 182 KM oraz diesle: 1.5 TDCi o mocy 120 KM oraz 2,0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM. Słabsze silniki występują jedynie w samochodach z przednim napędem i ręcznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, mocniejsze z napędem obu osi oraz skrzynią automatyczną (benzyna 182 KM) lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową PowerShift (diesle 150 i 180 KM).
Układ przeniesienia napędu nie zmienił się, podobnie jak „mieszkalna” część nadwozia. Obecnie produkowana Kuga weszła na rynek w 2012 r. jako następczyni pierwszej generacji z lat 2008-12. Ma płytę podłogową z Focusa. Należy do „samochodów światowych” Forda. W Ameryce Północnej sprzedawana jest pod nazwą Escape.
Podstawową zaletą Kugi jest umiejętne zestawienie względnie małych wymiarów z dość obszernym wnętrzem i bardzo dobrym zawieszeniem. Jest ono w pełni niezależne: z przodu są kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy. Przy obu osiach znajdują się stabilizatory i hamulce tarczowe. Układ kierowniczy bardzo dobrze współgra z zawieszeniem. Szybka jazda autostradą jest przyjemna, Ford jest mało wrażliwy na podmuchy bocznego wiatru, łukowate zjazdy można pokonywać z niezachwianą pewnością. Kuga z zimnym spokojem znosi również gwałtowne ruchy kierownicą przy prędkościach miejskich i „podmiejskich”. Na polnych drogach nie ma skłonności do nieprzyjemnego „dobijania”, a drobną „tarkę” można z niekłamaną rozkoszą pokonywać głęboko wciskając gaz. Napęd 4x4 wykorzystuje sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś i nie wymaga ingerencji kierowcy.
[page_break]
Fotel kierowcy i kierownica w Vignale mają szeroki zakres regulacji, niższe osoby mogą bardzo wysoko podnieść siedzenie, aby mieć lepszą widoczność. Benzynowy silnik jest tak cichy, że przy prędkości rzędu 120 km/h bardziej dokucza… szum powietrza opływającego nadwozie!
W nowym modelu pojawiło się kilka przyjemnych, elektronicznych dodatków, np. system Cross Traffic Alert przydatny podczas cofania z parkingu na ulicę, który ostrzega o nadjeżdżających samochodach. Park-Out Assist pomaga wyjechać z równoległego miejsca parkingowego. Gdy kierowca włączy kierunkowskaz, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, pozostawiając człowiekowi kontrolę nad pedałami gazu i hamulca. Z kolei Perpendicular Parking po naciśnięciu przycisku wyszukuje miejsce do parkowania, równoległe lub prostopadłe do drogi i wprowadza w nie samochód, wyręczając w manewrowaniu kierowcę. Naturalnie Ford ma szereg innych systemów, w tym EBS z układem kontroli stabilności przyczepy, kontrolę przechyłów bocznych i pokonywania zakrętów oraz Active City Stop, który zapobiega kolizjom przy niewielkiej prędkości.
Ukoronowaniem cyfrowych urządzeń pokładowych jest system SYNC 3, który ma dotykowy, 8-calowy ekran i może współpracować ze smartofonami za pośrednictwem Apple Car Play lub Android Auto. SYNC 3 został udoskonalony tak, aby działał szybciej i prościej. Można mu wydawać komendy głosowe przy czym rozumie je niezależnie od akcentu, z jakim są wypowiadane. Wystarczy wcisnąć przycisk i zażyczyć sobie kawę, aby na ekranie pojawiły się propozycje najbliżej znajdujących się miejsc, gdzie można ją wypić – nie tylko kawiarń. W praktyce funkcjonowanie SYNC 3 można opanować niemal natychmiast, przynajmniej w podstawowym zakresie. Możliwość podyktowania adresu systemowi nawigacyjnemu oszczędza mozolnego wpisywania go na wirtualnej klawiaturze.
Kuga dobrze wywiązuje się z roli uniwersalnego samochodu rodzinnego. Tylne siedzenia składają się bardzo łatwo, bagażnik jest spory, choć w tej klasie są większe. Brakuje nieco drobnych, pomysłowych rozwiązań zwiększających funkcjonalność auta. Nie wszyscy producenci samochodów muszą od razu dodawać latarkę z ładowarką w bagażniku, ale więcej drobnych skrytek na pewno by się przydało. Należy docenić, że Ford proponuje opcjonalne gniazdko 230 V dla jadących z tyłu, otwierany ruchem stopy bagażnik czy składany hak holowniczy.
Ford zachwala niskie zużycie paliwa, zwłaszcza 120-konnego diesla, który ma zadowalać się średnio 4,4 l/100 km. Podwozie Kugi działa na spalanie dwojako: można jechać płynniej ponieważ nie trzeba zanadto zwalniać na zakrętach, ale tym większa pokusa, aby po prostu jechać szybko. A wtedy 4,4 l na „setkę” przechodzi do historii.
Plusy
- Zwracająca uwagę stylizacja
+Bardzo dobre zawieszenie
+System Ford SYNC 3
Minusy
- Zbyt mało drobnych, praktycznych rozwiązań
- Świsty powietrza przy wysokiej prędkości
- Umiarkowana ilość miejsca na tylnej kanapie
Ford Kuga Vignale 1.5 EcoBoost 182 KM i konkurenci:
Marka/model | Ford Kuga Vignale 1.5 EcoBoost 182 KM | Kia Sportage 1.6 T-GDi 177 KM GT Line | Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 180 KM Highline |
Cena (zł) | 158 300 | 126 990 | 151 580 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4541/1856/1703 | 4480/1855/1645 | 4486/1838/1673 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1571/1583 | 1609/1620 | 1586/1576 |
Rozstaw osi (mm) | 2690 | 2670 | 2677 |
Masa własna (kg) | 1686 | 1534 | 1645 |
Pojemność bagażnika (l) | 456/1603 | 491/1492 | 615/1655 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 62 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1498 | 1591 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | zautomatyzowana/7 | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 182 przy 6000 | 177 przy 5500 | 180 przy 3940-6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 240 przy 1600-5000 | 265/1500-4500 | 320/1500-3940 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 9,1 | 7,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 201 | 208 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,5 | 7,5 | 7,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 173 | 175 | 168 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?