Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Fiat Grande Punto. Oszczędne auto za małe pieniądze

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Przez lata Fiat Punto był jednym z najbardziej popularnych samochodów segmentu B w Polsce. Pierwsza i druga generacja słynęły z łatwości serwisowania i tanich części. Czy trzecia odsłona jest równie dobra?

O tym, jak bardzo europejscy kierowcy pokochali „punciaka" może świadczyć fakt, że już rok po rynkowym debiucie, w 1995 roku jego pierwsza generacja wywalczyła tytuł „Car Of The Year". Zaprezentowana w 1999 r.  druga generacja była kontynuacją dobrze przejętego modelu. W 2003 r. auto przeszło lifting i dostało dwa zupełnie nowe silniki - benzynowy 1.4 16V (95 KM) i diesla 1.3 Multijet (70 KM). Produkcja trwała do 2011 r. Na polskim rynku Punto II wciąż cieszy się wzięciem. Ładniejszy wygląd i coraz bardziej przystępne ceny skłaniają jednak wielu do wybrania Punto III, czyli Fiata Grande Punto. Samochód zadebiutował w 2005 roku. Cztery lat później przeszedł modernizację, połączoną ze zmianą nazwy na Punto Evo. Na początku 2012 r. auto zostało ponownie odświeżone. Wrócono do nazwy Punto.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Gama silników jest imponująca. Na przestrzeni lat Fiat oferował benzynowe, wolnossące motory benzynowe 1.2 8V (65 i 69 KM), 1.4 8V (77 KM), 1.4 16V (95 i 105 KM), turbodoładowane 0.9 TwinAir (85 i 105 KM), 1.4 T-Jet (120 KM), 1.4 MultiAir (135 KM), a w sportowym Punto Abarth 1.4 o mocy od 155 do 180 KM. Nie zabrakło też diesli 1.3 (75-95 KM), 1.6  (120 KM) i 1.9 (120 i 130 KM). Ciekawą propozycją dla oszczędnych jest też benzynowe 1.4 Natural Power (77 KM) z fabryczną instalacją CNG. Niestety w Polsce jej przydatność ogranicza mizerna sieć stacji tankowania metanu.

Słabszy silnik – tańsze naprawy

Zdaniem mechanika Stanisława Płonki, wśród jednostek benzynowych najlepszy wybór to ośmiozaworowe. - To proste silniki, w których poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko. Zazwyczaj serwis kończy się na wymianie płynów eksploatacyjnych, klocków i tarcz hamulcowych. Jedyne powtarzające się awarie to kłopoty z uszczelką pod głowicą i usterki alternatora, w którym pęka cienka obudowa. Naprawa głowicy wraz z uszczelką kosztuje ok. 600 zł. Alternator zazwyczaj wymieniamy na nowy, albo regenerowany. To koszt rzędu 350-450 zł – mówi Stanisław Płonka.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Z instalacją gazową dobrze współpracują wszystkie silniki. Koszt przeróbki to w zależności od marki urządzeń od 1500 do 2200 zł. Diesle 1.9 dysponują większą mocą, ale są znacznie głośniejsze i zużywają więcej paliwa niż silniki 1.3. Dlatego według Stanisława Płonki najlepiej zdecydować się na mniejszy, ale bardziej kulturalny silnik. - W zasadzie do 200 tys. km w tych jednostkach niczego się nie naprawia. Dopiero później zdarzają się kłopoty z turbosprężarkami i układem wtryskowym. Pół biedy, gdy samochód pracuje na układzie Boscha, bo wtedy wtryski można regenerować i kosztuje to ok. 400-500 zł za sztukę. Układy Lukasa i Siemensa wymagają wymiany wtrysków na nowe, co jest znacznie droższe. Nowy wtryskiwacz kosztuje ok. 800 zł za sztukę – mówi mechanik.

Silnik 1.3 pracuje na łańcuchu rozrządu, którego nie wymieniamy. Jest to konieczne tylko wówczas, gdy zacznie głośno pracować, albo wystąpią problemy ze ślizgami i napięciem. Dzieje się to jednak rzadko i zazwyczaj przy dużych przebiegach, powyżej 200 tys. km.

Niezłe wyposażenie

Jakość Grande Punto jest bardzo przyzwoita. Plastiki, tapicerka i pozostałe tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są trwałe i estetyczne. Główną częścią opływowego kokpitu jest panel wyposażony w pokrętła klimatyzacji i fabryczny radioodtwarzacz. W wielu egzemplarzach systemem audio sterujemy z kierownicy. Efektownie prezentuje się dwukolorowa tapicerka, a tylna kanapa jest wyposażona w trzy zagłówki. Standardem są tu komputer pokładowy, elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby, ABS oraz podstawowy zestaw poduszek powietrznych.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Rdza pojawia się sporadycznie i tylko w okolicach progów, nadkoli oraz w dolnych partiach drzwi, które są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Wnętrze jest umiarkowanie duże. Z przodu bez problemu mieści się dwójka wysokich dorosłych pasażerów, ale kiedy odsuną do tyłu swoje fotele, na kanapę można posadzić tylko dzieci. Bagażnik wyjściowo mieści 275 litrów ładunku, ale po złożeniu oparcia tylnej kanapy rośnie do 1020 litrów.

Atrakcyjne ceny

Aktualnie używane Grande Punto można kupić za 8-9 tys. zł. W takim przypadku trzeba pogodzić się z wysokim przebiegiem, "barwą" historią lub ubogim wyposażeniem. Jeżeli budżet uda się zwiększyć do 10-12 tys. zł, w zasięgu będą już atrakcyjne auta. Zainteresowani zakupem Punto Evo muszą przygotować przynajmniej 15 tys. zł, natomiast sportowe Punto Abarth kosztują przeszło 20 tys. zł. To i tak niewiele, biorąc pod uwagę, jaką radość z jazdy i osiągi są w stanie zaoferować.

[page_break]Ciekawa konkurencja

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie
Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Samochody, którym pod względem ceny, wykonania i wyposażenia najbliżej do Grande Punto są Opel Corsa D (zbudowana na tej samej płycie co Punto), Peugeot 207 i Ford Fiesta VII. Na polskich giełdach i w komisach Corsę najczęściej można spotkać z silnikami 1.0 i 1.2 Twinport oraz w wersji 1.3 CDTI. Ceny Opla zaczynają się od 10 000 zł, przy czym najstarsze są wyeksploatowane auta pofirmowe. Peugeot 207 był produkowany od 2006 roku. Tutaj największe wzięcie mają benzynowa jednostka 1.4 16V oraz diesel 1.6 HDI. Benzyniaka można kupić już za ok. 9-10 tys. zł, ale naprawdę zadbany egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową i niewielkim przebiegiem to minimum 12 000 zł. W Fieście mechanicy polecają w zasadzie tylko silnik benzynowy o poj. 1,25 litra. Jednostki wysokoprężne TDCi borykają się z częstymi awariami układów wtryskowych i lepiej omijać je szerokim łukiem. Benzynowa Fiesta z 2008 roku, czyli z samego początku produkcji tej generacji to wydatek rzędu 8-10 tys. zł.

Spośród tych czterech propozycji trudno wybrać zdecydowanego zwycięzcę. Wszystkie samochody mają sporo zalet. Na korzyść Punta przemawia znakomity diesel, z którym może konkurować w zasadzie tylko francuskie HDI. Ale stylistycznie Fiesta i Corsa prezentują się nieco lepiej. Są jednak od Fiata wyraźnie droższe. Dlatego osobom, które szukają samochodu łączącego w sobie przyzwoitą cenę i niezawodność polecamy Grande Punto.

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc: 75 KM
Maks. moment obr.: 190 Nm
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 sek.
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 6,2 / 3,5 / 4,5 l / 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback
Wymiary (dł./szer./wys.): 4030 / 1687 / 1490 mm
Rozstaw osi: 2510 mm
Masa własna: 1090 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Pojemność bagażnika: 275 l

Rynkowi konkurenci:
- Opel Corsa
- Peugeot 207
- Ford Fiesta
- Volkswagen Polo
- Honda Jazz
- Citroen C3

Średnie ceny części zamiennych: oryginalna w ASO (markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 560 zł (420 zł)
Kompletny rozrząd: 672 zł (400 zł)
Tarcze hamulcowe przód (szt.): 244 zł (160 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 360 zł (130 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 405 zł (250 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 259 zł (100 zł)
Łącznik stabilizatora: 91 zł (40 zł)
Tłumik końcowy: 705 zł (250 zł)
Czujnik ABS przód: 152 (100 zł)
Filtr oleju: 90 zł (40 zł)
Filtr pyłkowy: 120 zł (60 zł)
Filtr powietrza: 65 zł (40 zł)
Filtr paliwa: 363 zł (50 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty