Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio - wspomnienie lata (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata
Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata
Volkswagen Golf Cabrio to nietuzinkowa propozycja dla indywidualisty. Auto raczej nie służy do pokonywania długich dystansów, za to znakomicie się w nim wygląda.
Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata
Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata

Początki Volkswagena Golfa w wersji Cabrio sięgają 1976 roku. Obecnie produkowana jest czwarta generacja tego auta, która bazuje na VW Golfie VI. I dlatego w wyglądzie tego samochodu rozpoznamy niektóre charakterystyczne cechy szóstego wcielenia niemieckiego kompaktu.

Widać to głównie w przedniej partii nadwozia (reflektory, grill), bo czym dalej ku tyłowi jest już nieco inaczej. Volkswagen Golf Cabrio to auto dwudrzwiowe i dość zwarte, gdyż jest nieco krótsze od hatchbacka.

Najważniejszym elementem tego modelu jest składany, miękki dach. Można go składać i otwierać podczas jazdy do prędkości 30 km/h. Składanie trwa 9 sekund, zamknięcie jest o 2 sekundy dłuższe.

Trudno powiedzieć, w którym stadium Volkswagen Golf Cabrio wygląda ciekawiej – z otwartym, czy z zamkniętym dachem. Kiedy dach jest schowany auto z pewnością wyróżnia się na ulicy pośród innych samochodów. A gdy dach jest zamknięty ta wersja VW Golfa przypomina nieco auto typu coupe.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć VW Golfa VI Cabrio 1.4 TSI

Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata
Testujemy: Volkswagen Golf 1.4 TSI Cabrio – wspomnienie lata

Kabina raczej dla dwojga

Volkswagen Golf Cabrio jest autem czteroosobowym. Wygodne przednie fotele z regulacją wysokości i odpowiednia ilość miejsca na nogi działają odprężająco. Podobnie jak bogate wyposażenie.

Nieco inaczej jest z tyłu. Sama kanapa jest w miarę wygodna, ale miejsca na nogi jest tam niewiele. Jednak sytuacja, że taki samochód będzie wiózł komplet pasażerów jest raczej iluzoryczna.

Tym bardziej, że nie można zabrać zbyt wielu bagaży. W bagażniku o pojemności 250 litrów zmieszczą się co najwyżej dwie walizki. Dobrze, że po dach po otwarciu chowa się za kanapę i nie ogranicza pojemności kufra.

Przy otwartym dachu w miarę komfortowych warunkach akustycznych można jechać do prędkości ok. 120 km/h. Trzeba jednak nad tylną kanapą założyć windshot, czyli element aerodynamiczny redukujący zawirowania powietrza w kabinie, ale wtedy oczywiście auto jest już tylko dwuosobowe.

Natomiast podczas jazdy z zamkniętym dachem, nawet przy dużych prędkościach, w kabinie jest bardzo cicho, choć przecież nad głowami pasażerów jest powłoka z tkaniny.

Kokpit jest w całości przejęty z Volkswagena Golfa VI. Owszem, całość jest wzorowo wykonana i funkcjonalna, ale w kabriolecie przydałoby się coś ożywczego. Wystarczyłoby wstawić okrągłe wyloty powietrza zamiast kanciastych i od razu byłoby szykowniej.

Pod maską prowokator

Testowane auto napędzał 1,4-litrowy silnik benzynowy z serii TSI, z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 160 koni. Jednostka jest wspomagana przez turbosprężarkę, stąd literka T na początku oznaczenia typu silnika.

To trafny wybór dla kabrioleta. Auto jest zrywne i wręcz prowokuje do mocnego naciśnięcia pedału gazu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy z pewnością należy uznać za zadowalające.

Zalety tego silnika docenia się przede wszystkim na trasie, przy wyprzedzaniu innych pojazdów. Doładowana jednostka ciągnie już z dolnych obrotów, bo maksymalny moment (240 Nm) jest dostępny już od 1500 obr./min aż do 4500 obr./min.

W testowanym egzemplarzu silnik skonfigurowano z siedmiobiegową, automatyczną przekładnią DSG. To też dobry wybór w kabriolecie, bo przekładnia zmienia biegi niezauważalnie i szybciej niż kierowca, który może się skupić na prowadzeniu auta.

Średnie spalanie podczas testu sięgnęło 7,5 litra na 100 km, czyli o 1,2 l więcej niż deklaruje producent. Ale wydaje się, że jak na taki samochód jest to wynik do przyjęcia.

Zwinna sztuka

Volkswagen Golf Cabrio dziarsko pokonuje poprzeczne nierówności drogi, a odgłosy pracy zawieszenia są ledwie słyszalne w kabinie. Auto nie ma tendencji do podsterowności i można nim śmiało ciąć zakręty bez zbytniego zdejmowania nogi z gazu - ESP nie włączyło się ani razu.

Trochę gorzej jest, gdy napotkamy koleiny. Wtedy da o sobie znać utwardzone zawieszenie. Trzeba mocno trzymać kierownicę. Na szczęście układ kierowniczy to też jeden z pewniejszych punktów tego samochodu.

Golf Cabrio spisuje się również na miejskich ulicach. Jest zwinny, a ponieważ jest dość krótki, to łatwo się nim parkuje. Ale w mieście w ciepłe dni nie warto otwierać dachu, bo zamiast rozkoszować się powiewem wiatru, będziemy wdychać spaliny.

Cennik Volkswagena Golfa Cabrio, z podstawowym benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM, rozpoczyna się od kwoty 88 290 zł. W wyposażeniu seryjnym z zakresu bezpieczeństwa są m.in.: poduszki czołowe oraz boczne dla kierowcy i pasażera plus poduszka kolanowa dla kierowcy, ABS, system zapobiegający boksowaniu kół przy ruszaniu ASR, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP, system przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych podczas hamowania silnikiem MSR, centralny zamek z pilotem, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane boczne lusterka (podgrzewane), elektrycznie sterowane boczne szyby, czujnik deszczu, fotele z regulacja wysokości, tylne lampy LED, automatyczna klimatyzacja, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą.

Testowany egzemplarz doposażono m.in. w takie elementy, jak: system wspomagający parkowanie (2830 zł), wielofunkcyjną kierownicę (1110 zł), komputer pokładowy (210 zł), 17-calowe alufelgi (1490 zł), zestaw audio z DVD z systemem nawigacji satelitarnej (7710 zł), biksenonowe reflektory przednie (3740 zł), tapicerkę z alcantary (3030 zł).

Konkurenci VW Golfa Cabrio 1.4 TSI DSG to: Opel Cascada 1.6 170 KM Cosmo aut. (124700 zł), Peugeot 308 CC 1.6 158 KM Active aut. (111200 zł) i Renault Megane CC 2.0 140 KM Floride aut. (112300 zł).

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Walory trakcyjne
Bogate wyposażenie

Minusy
Miękki dach podatny na uszkodzenia
Mało miejsca z tyłu kabiny
Wyższa od konkurentów cena

Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI 160 KM – dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowy kabriolet
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 160 KM przy 5800 obr./min; 240 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 7-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,4 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,8/5,4/6,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4337/1471/1782/2578 mm
Masa własna : 1428 kg
Pojemność bagażnika: 250 l
Cena auta testowego: 136 210 zł 

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty