Testujemy: Volkswagen Jetta Hybrid - cichy sprinter (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Jetta Hybrid – cichy sprinter
Testujemy: Volkswagen Jetta Hybrid – cichy sprinter
Volkswagen Jetta Hybrid mało pali i jest najszybszym autem z napędem spalinowo-elektrycznym na polskim rynku. Niestety, to rozwiązanie ograniczyło pojemność bagażnika.
Testujemy: Volkswagen Jetta Hybrid – cichy sprinter
Testujemy: Volkswagen Jetta Hybrid – cichy sprinter

Jak wiadomo Jetta to czterodrzwiowa wersja Golfa. Obecny model (szósta generacja) jest produkowany od 2010 roku. Tymczasem pod koniec 2012 roku na rynek wszedł Golf VII, zatem obecna Jetta jest czterodrzwiowym odwzorowaniem Golfa VI.

Hybrydowa wersja Jetty jest w sprzedaży od połowy 2013 roku. Z daleka auto praktycznie nie różni się od zwykłego modelu. Drobne różnice widać dopiero po bliższym zapoznaniu się z tym atutem.

Między innymi nieco inne są zderzaki, progi, a także grill, w którym zamiast typowych dla Volkswagenów chromowanych poprzeczek jest plastikowa osłona z napisem Hybrid. Wszystko po to, aby polepszyć aerodynamikę nadwozia. Z tyłu natomiast Jetta przypomina trochę Audi A4 z racji dość podobnych kloszy reflektorów.

Takie są wrażenia dziennikarzy TVN Turbo z jazdy tym samochodem:

Źródło: TVN Turbo/x-news 

W środku przestronnie

Jetta ma o 73 mm większy rozstaw osi niż Golf VI, dzięki czemu w kabinie auta jest sporo miejsca. Dotyczy to nie tylko przestrzeni dla kierowcy i pasażera siedzącego obok niego, ale także tych, którym przypadło miejsce na kanapie z tyłu.

Stylistycznie wnętrze Jetty jest niemal takie samo jak w Golfie. W desce rozdzielczej główną różnicą jest powermeter, który umieszczono w miejsce obrotomierza. Wskaźnik ten pokazuje, co robi napęd hybrydowy i o aktualnym trybie pracy auta, np. o gotowości do jazdy (Ready), rekuperacji (Charge), trybie ekonomicznym (Eco), a także o tym czy pracuje tylko silnik benzynowy (Off), czy też oba silniki (Boost).

Ponadto kierowca może obserwować pracę układu napędowego na wielofunkcyjnym wyświetlaczu na centralnej konsoli. W menu „Hybrid" prezentowany jest aktualny sposób napędu w formie grafiki przepływu energii ze strzałkami wskazującymi kierunek.

Dodatkowo wyświetlany jest stan naładowania akumulatora. Pod tą grafiką znajduje się tak zwany ePowermeter, który pokazuje względną moc silnika elektrycznego.

Na dwa silniki

Jetta Hybrid jest napędzana dwoma silnikami - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,4 litra i mocy 150 KM. Silnik ten jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. To jedyny na rynku samochód hybrydowy, w którym zastosowano silnik z turbodoładowaniem.

Benzynową jednostkę wspomaga silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) zasilany przez litowo-jonowy akumulator umieszczony za tylną kanapą. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, a energia zmagazynowana w tym zestawie wynosi 1,1 kWh.

Ideą napędu hybrydowego jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Producent informuje, że ten model potrzebuje o około 20 procent mniej paliwa, niż samochód z porównywalnym napędem konwencjonalnym. W ruchu miejskim oszczędność wynosi nawet 30 procent.

Według danych technicznych średnie spalanie Jetty Hybrid wynosi 4,1 litra na 100 KM. Trudno to porównać z adekwatnym modelem Jetta z silnikiem 1.4 150 KM, bo takiego w ofercie nie ma. Najbliższym możliwym do porównania silnikiem jest 1.4 TSI o mocy 160 KM, którego średnie zużycie paliwa wynosi 6 litrów.

Do przekazania napędu na przednie koła zastosowano siedmiobiegową, automatyczną przekładnię DSG.

Ładowanie baterii

Przy szybkiej jeździe lub przy niskim poziomie naładowania akumulatora Jetta Hybrid napędzana jest tylko silnikiem TSI. Natomiast silnik elektryczny w tej fazie pracuje jako alternator ładujący baterie. Są one ładowane także podczas hamowania - to tzw. tryb rekuperacji (zamiana energii kinetycznej w energię elektryczną).

Napęd elektryczny włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 60 km/h lub na żądanie kierowcy (przy prędkości do 70 km/h). W tym celu kierowca musi wcisnąć przycisk trybu elektrycznego E-Mode przed dźwignią zmiany biegów.

Po to, aby jazda na silniku elektrycznym była jak najbardziej efektywna, sprzęgło rozłącza rozłącza silnik spalinowy od układu napędowego.

Producent informuje, że Jetta Hybrid może przejechać na silniku elektrycznym odległość dwóch kilometrów z prędkością do 70 km/h. Dlatego efektywne jest poruszanie się z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego wszędzie tam, gdzie sytuacja lub przepisy wymuszają jazdę z niską prędkością, np. na parkingach galerii handlowych lub w strefach ograniczonego ruchu w centrach miast.

Napęd daje efekt

Jetta Hybrid jest autem bardzo dynamicznym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje temu autu 8,6 sekundy. Dzięki temu wyprzedzanie długich kolumn ciężarówek na drodze jest dość prostym zadaniem.

Drugie wrażenie, które jest zauważalne już po kilku minutach jazdy, to niski poziom hałasu, który dobiega do kabiny. W mieście cisza jest niemal sterylna, bo właśnie przy niskich prędkościach działa tylko silnik elektryczny.

Elektryczny agregat przynosi też inne, ciekawe wrażenia. Np. podczas ruszania spod świateł auto szybko pozostawia inne pojazdy daleko z tyłu. To zasługa fizyki – silnik elektryczny ma wysoki moment obrotowy.

Kiedy przyspieszamy do akcji włącza się silnik spalinowy. Ale hałas rośnie tylko nieznacznie. Po przełączeniu dźwigni zmiany biegów w przełożenie „S" (Sport) Jetta Hybrid prezentuje swoje sprinterskie możliwości. Można też skorzystać z trybu manualnego.

Samochód ma dobrze zestrojone zawieszenie. Nie trzeba mocno redukować prędkości wjeżdżając w zakręty. Zawieszenie jest też na tyle sprężyste, żeby nie męczyło pasażerów. Przy tym spod podwozia do kabiny nie dociera natarczywy hałas pracujących mechanizmów.

Niestety, są i minusy. Podstawowym jest ograniczona pojemność bagażnika. To cena umieszczenia baterii za oparciem kanapy, które zajmują też przestrzeń w kufrze. Pojemność bagażnika wynosi 374 litry, wobec 510 l w zwykłej Jetcie.

Volkswagen Jetta Hybrid występuje tylko w jednej, najbogatszej wersji wyposażeniowej Highline. W tym wydaniu auto posiada w standardzie wszystkie elementy służące bezpiecznej i komfortowej jeździe. Testowy egzemplarz wyposażono dodatkowo m.in. w: system nawigacji satelitarnej (1470 zł), system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu (1380 zł), kamerę cofania (950 zł) czy fabryczny alarm (750 zł).

W segmencie, do którego należy Volkswagen Jetta Hybrid są praktycznie tylko dwa konkurenci z napędem hybrydowym. To Honda Insight 1.3 (w wersji Executive kosztuje 100 400 zł) oraz Toyota Prius (wersja Prestige za 113 900 zł).

Plusy
Ekonomiczny napęd
Wysoki komfort jazdy
Bogate wyposażenie

Minusy
Mały bagażnik
Wysoka cena

Volkswagen Jetta Hybrid – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 5000 obr/min; 250 Nm przy 1600 obr/min
Silnik elektryczny: moc 27 KM
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 7-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,6 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,4/3,9/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4644/1778/1482/2651 mm
Masa własna : 1505 kg
Pojemność bagażnika: 374 l
Cena auta testowego: 128 040 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty