Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Testy zderzeniowe Euro NCAP. Czy nowe modele aut są bezpieczne?

Data publikacji: Autor: (mm)

CITROEN C3 AIRCROSS

(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 60%

Fot. Euro NCAP W tym roku mija 20 lat od powstania Euro NCAP. W tym czasie organizacja ta w testach zderzeniowych sprawdziła kilka tysięcy samochodów, a ocenie poddano właśnie m.in. Skodę Karoq i oraz Volvo XC60.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.

Redakcja poleca:

Odcinkowy pomiar prędkości. Czy rejestruje wykroczenia w nocy?
Rejestracja samochodu. Będą zmiany
Te modele to liderzy niezawodności. Ranking

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

Zobacz też: Polska premiera Volvo XC40!

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas. Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa, tworząc realne zagrożenie dla życia kierowcy bądź pasażerów.

Szczegółowe wyniki poszczególnych modeli przedstawiamy w galerii poniżej.

CITROEN C3 AIRCROSS

(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 60%

Fot. Euro NCAP

CITROEN C3 AIRCROSS

(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 60%

Fot. Euro NCAP

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Quba (gość)

    Bardzo fajnie że Volvo wypadło tak dobrze. Sam często jeżdżę ich nowymi modelami jak wypożyczam samochód w Panek. Bardzo fajnie sprawdzają się nie tylko w mieście ale też i poza nim na długich trasach.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.