Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To szkolenie powinno być obowiązkowe!

Łukasz Szewczyk
Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.
Od lat wiadomo, że kursy na prawo jazdy nie uczą jazdy samochodem, tylko przede wszystkim przygotowują do zdania egzaminu. Niestety ma to miejsce także w przypadku zawodowych praw jazdy – w tym kategorii C+E, która upoważnia do prowadzenia zestawów ważących 40 ton.

Konsekwencje tego stanu rzeczy są łatwe do przewidzenia. Kierowcy zdobywają doświadczenie metodą prób i błędów bądź czerpią informację od kolegów po fachu. Niestety nie zawsze przynosi to należyte efekty, czego konsekwencjami są zdarzenia drogowe czy prowadzenie samochodu ciężarowego w sposób zwiększający prawdopodobieństwo wystąpienia awarii lub windujący zużycie paliwa, które ma kolosalny wpływ na bilans zysków i strat przedsiębiorstw z branży transportowej.

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Zajęcia odbywają się m.in. w siedzibach firm będących ambasadorami Volvo Trucks i Renault Trucks. Dzięki temu przyszli kierowcy mogą zobaczyć, jakim taborem dysponują przewoźnicy, jak również mają okazję do rozmów z zatrudnionymi w nich kierowcami. Szkolenie w Malborku odbyło się w firmie Alegre Logistic Sp. z o. o., będącej ambasadorem Volvo Trucks. – _Kupujemy tylko nowe pojazdy, eksploatujemy je około 4-5 lat, potem samochody trafiają na rynek krajowy. Wykonujemy nimi transporty krajowe lub sprzedajemy naszym podwykonawcom. Samochody Volvo dają pełną satysfakcję naszym kierowco_m – zapewnia Jarosław Buła, prezes zarządu firmy Alegre. Przy obecnych brakach kadrowych, szacowanych na 60-100 tysięcy osób, dbałość o solidnego pracownika staje się bowiem coraz bardziej istotna – zmniejszenie rotacji pracowników oraz stawianie na rzetelną i doświadczoną kadrę jest w interesie pracodawcy.

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Obiegowe opinie głoszą, że Polacy uważają się za mistrzów kierownicy, a szkolenia i kursy doskonalenia techniki jazdy omijają szerokim łukiem. Ogromne zainteresowanie akcją „Profesjonalni kierowcy” dowodzi, że jest jednak inaczej – chętnych do podniesienia swoich kwalifikacji jest więcej niż dostępnych miejsc. Chociaż szkolenia odbywają się w miastach leżących w całym kraju – najbliższe w Zielonej Górze (7-10 sierpień), Pietrzykowicach (21-24 sierpień), Pińczowie (12-15 wrzesień) oraz Karpinie (19-22 wrzesień), rekordziści decydują się na przejechanie nawet 300-500 kilometrów, by skorzystać wolnego miejsca. Co równie ważne, kierowcy wracają z nich bogatsi o cenną wiedzę i z uśmiechem na ustach.

Zajęcia nie są bowiem prowadzone przez dobrze przygotowanych teoretyków, tylko osoby, które za kierownicą ciężarówek zawodowo spędziły nierzadko ponad 20 lat, a następnie zajęły się szkoleniem kierowców, opierając się na doświadczeniach własnych i zdobytych w najlepszych ośrodkach doskonalenia techniki jazdy za granicą (np. w Szwecji). Dzięki temu prowadzący szkolenia są w stanie przytoczyć wiele przykładów z życia wziętych. Chociażby mówiąc o sposobach właściwego holowania ciężarówki zakopanej w piasku lub błocie czy jazdy z niestabilnym ładunkiem – np. półtuszami, żwirem czy płynami, który wymusza minimalizowanie szarpnięć i przeciążeń. Instruktorzy przypominają, że na baczności trzeba mieć się nawet podczas hamowania. Szczególnie ostrego. Nawet jeżeli zestaw udało się zatrzymać przed przeszkodą nie oznacza to, że chwilę później nie zostanie on przepchnięty o metr do przodu przez przelewający się w cysternie płyn. Dobrze, że takich rzeczy można uczyć się na błędach innych.

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Palącym problemem polskich dróg jest niski poziom bezpieczeństwa. Nie powinno więc dziwić, że organizatorzy akcji „Profesjonalni kierowcy” położyli nacisk na doszlifowanie umiejętności sprawnego wezwania służb ratowniczych i udzielenia pierwszej pomocy przez zawodowego kierowcę, który setki godzin miesięcznie spędza w podróży. Równie duży nacisk położono na strategię bezpiecznego prowadzenia samochodów. O ile błędów popełnianych przez innych użytkowników drogi wyeliminować nie sposób, tak można ograniczać własne. Chociażby przekraczanie dozwolonej prędkości o 10 km/h. Kierowcy doskonale wiedzą, że policjanci nie interesują się tak drobnymi wykroczeniami, a mandat za nie jest symboliczny (50 zł bez punktów karnych). Aby uzmysłowić uczestnikom szkolenia, jakie konsekwencje może mieć pozornie niewielka nadwyżka prędkości, organizatorzy akcji przeprowadzili eksperyment, w którym z prędkości 60 km/h awaryjnie hamował samochód osobowy i 40-tonowy zestaw. Pierwszy zatrzymał się po 9,9 m. Auto ciężarowe potrzebowało 15,5 m i zatrzymało się za przejściem dla pieszych. Przy 50 km/h drogi hamowania wynosiły odpowiednio 6,9 i 8,5 m, co może uchronić przed tragedią.

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Wbrew obiegowym opiniom to nie infrastruktura drogowa jest główną przyczyną wypadków. Zwykle kluczowy jest czynnik ludzki – kierowca, który uruchomił i rozpędził samochód, a później popełnił błąd lub wziął udział w zdarzeniu wywołanym błędem innego zmotoryzowanego bądź pieszego. Chociażby złamaniem kluczowej z punktu bezpieczeństwa zasady  „nie widzę, nie jadę”. Instruktorzy prowadzący szkolenie „Profesjonalni kierowcy” podkreślają, że szybsza jazda w wielu przypadkach nie daje jakichkolwiek oszczędności czasowych – skoro wszyscy i tak „spotkają się” pod czerwonym światłem, za samochodem skręcającym na skrzyżowaniu albo kolumną jadącą w jednym tempie, łamiący prawo niczego nie zyskał. Równie iluzoryczne są oszczędności związane z niechęcią do ułatwiania innym włączania się do ruchu czy jazdy „na zamek” w miejscu schodzenia się pasów ruchu. Czy kilka metrów przestrzeni, a tyle zajmuje statystyczny samochód, są warte nieuprzejmości, wrogich gestów i wyzwisk?

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Kilka godzin zajęć poświęcono na aspekty związane z naczepą – bagatelizowane podczas kursu na prawo jazdy, podczas egzaminu, a później przez wielu kierowców zawodowych, którzy nie mają nawyku zaciągania hamulca postojowego w naczepie, podkładania klinów pod koła i nie zawsze znają procedurę bezpiecznego sprzęgania i rozprzęgania zestawu. Niestety rutyna, niewiedza i błędy są przyczyną tragicznych wypadków. Nie doszłoby do nich, gdyby kierowcy znali prezentowaną podczas szkoleń procedurę spinania zestawu – odrobinę dłuższą, jednak dającą margines bezpieczeństwa bądź wiedzieli, że najbezpieczniejszym, a często także najszybszym sposobem zatrzymania zestawu, który zaczął się samodzielnie toczyć po parkingu nie jest hamulec w kabinie, tylko hamulec postojowy na zewnątrz naczepy.

Ważną składową praktycznej części szkolenia jest jazda z instruktorem, który podpowiada, jak korzystać z hamulca silnikowego, inteligentnego tempomatu oraz masy zestawu - stosowane w nowoczesnych ciężarówkach zautomatyzowane skrzynie biegów w określonych sytuacjach wysprzęglają, by umożliwić wykorzystanie siły pędu ciężkiego zestawu. To wszystko przydaje się zawodowym kierowcom podczas pracy. Ich celem jest nie tylko przewiezienie ładunku, ale również możliwie oszczędne wykonanie operacji. Ograniczenie spalania z poziomu ok. 30 l/100km do 25-27 l/100km po przemnożeniu przez liczbę pokonywanych kilometrów oraz pojazdów w firmie przekłada się na kolosalne oszczędności. Nieprzypadkowo coraz większe grono przedsiębiorców premiuje kierowców za wydajną jazdę. W skali roku na szali jest nawet kilka tysięcy złotych, po które można sięgnąć, prowadząc samochód w umiejętny sposób i korzystając z jego wyposażenia.

Akcja "Profesjonalni kierowcy"Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl.
Akcja "Profesjonalni kierowcy"

Lukę w procesie kształcenia kierowców postanowili wypełnić organizatorzy akcji profesjonalnikierowcy.pl. Ale nie tylko. Celem wspólnego przedsięwzięcia firm Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia i Michelin jest także kształtowanie pozytywnego wizerunku branży oraz umożliwienie zapoznania się z nowoczesnym taborem kierowcom, którzy na pewien czas zmienili wykonywany zawód bądź posiadają uprawnienia, jednak z różnych przyczyn nie korzystają z nich zawodowo. Do dwudniowych, bezpłatnych szkoleń w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” mogą przystąpić osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii C+E, jednak nie są zatrudnione w firmie transportowej.

Jedną ze składowych sukcesu jest więc wiedza, którą można zdobyć w ramach szkolenia „Profesjonalni kierowcy”. Oczywiście 16 godzin zajęć to zbyt mało, by doszlifować technikę jazdy i znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania. Wystarczy jednak, by poruszyć najbardziej istotne kwestie i skłonić kierowców do analizowania własnych zachowań podczas jazdy. A to już większa część sukcesu.

Od lat wiadomo, że kursy na prawo jazdy nie uczą jazdy samochodem, tylko przede wszystkim przygotowują do zdania egzaminu. Niestety ma to miejsce także w przypadku zawodowych praw jazdy – w tym kategorii C+E, która upoważnia do prowadzenia zestawów ważących 40 ton.

Video: Akcja specjalna PROFESJONALNI KIEROWCY

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty