Tory Formuły 1: Sepang International Circuit

(jg)
Fot. Ryszard Urych
Fot. Ryszard Urych
Sepang International Circuit jest jednym z najnowocześniejszych obiektów, na którym ścigają się zawodnicy F1. Wysokie temperatury w połączeniu z ekstremalnym poziomem wilgotności powietrza sprawiają, że wyścigi na tym torze są bardzo wymagające.

Fot. Ryszard Urych
Fot. Ryszard Urych


Lokalizacja:

Tor Sepang oddalony jest o 85 km od centrum miasta Kuala Lumpur - 3 milionowej metropolii, stolicy Malezji, znanej z bliźniaczych wież Petronas Twin Towers, uznawanych za jedno z architektonicznych objawień współczesnego świata. Tor znajduje się w pobliżu autostrady, połączenia kolejowego oraz nowego międzynarodowego lotniska (3 km na wschód od toru). Jest otoczony plantacjami palm oliwnych. Odpowiednie połączenia komunikacyjne z tym miejscem umożliwiają obsługę wszystkich gości Grand Prix. Sepang leży w tropikalnej strefie klimatycznej.

Budowa i historia:

Tor Sepang jest nowoczesnym, niedawno zbudowanym od podstaw kosztem wielkiej sumy pieniędzy, obiektem sportowym. Jest projektem niemieckiego architekta i byłego kierowcy wyścigowego Hermana Tilke, który pracował również przy konstrukcji torów Buddh International (Grand Prix Indii) i Austin (Grand Prix Stanów Zjednoczonych).

Powstał "od zera" w 1999 roku na terenach plantacji palm oliwnych, a jego budowa trwała rekordowo krótko - tylko 14 miesięcy.

Od połowy lat 90., największe malezyjskie przedsiębiorstwa dokonywały szeregu inwestycji w przemysł samochodowy, który miał zapewnić rozwój i dobrobyt krajowi. Została wtedy nawiązana współpraca między malezyjskim koncernem paliwowym Petronas a Sauberem,
zaś krajowy producent samochodowej marki Proton kupił brytyjskiego Lotusa - firmę mogącą pochwalić się bogatą tradycją w budowie aut sportowych i opracowywaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych na zamówienie.

Stąd ideą przewodnią budowniczych, inwestorów i projektantów obiektu było wypromowanie Malezji jako ośrodka wyścigów samochodowych oraz stworzenie kolejnego impulsu dla lokalnego przemysłu sportów motorowych. Wyraża to również obecność toru kartingowego
i toru do uprawiania motocrossu obok głównej trasy dla wyścigu F1 Grand Prix.

Sepang, oprócz Formuły 1, gości regularnie takie imprezy jak MotoGP, ATCS i Super GT. Sam tor (sponsorowany przez Petronas do 2015 roku - jak głosi umowa) jest częścią wielkiego kompleksu, mieszczącego pomieszczenia techniczne do obsługi imprezy F1, centrum kontrolne, 33 boksy serwisowe, luksusowe kluby dla VIP-ów tuż nad nimi, lożę dla 250 najważniejszych osób. Do toru przylega również biurowiec z restauracją i muzeum samochodowym. Nie zapomniano też o własnym bloku medycznym, przygotowanym na każdą sytuację oraz o nowoczesnym systemie kamer, obserwującym cały wyścig z każdego miejsca.

Długość toru wynosi 5,543 km (zmieniona po pierwszym sezonie z 5,542 km), co stawia go niemal na równi z torem Yas Marina (5,554 km) w kategorii najdłuższych obiektów w kalendarzu Formuły 1. Wyścig na obiekcie Sepang liczy 56 okrążeń. Całkowity dystans do pokonania podczas Grand Prix to zatem 310,408 km.
Sepang posiada 15 zakrętów (5 lewych, 10 prawych) oraz 8 szybkich prostych, które pozwalają osiągnąć prędkość nawet 297 km/h. Tor dysponuje 3 wolnymi nawrotami, w tym 2 miejscami idealnymi do wyprzedzania.

Szerokość toru wynosi 16 m w najwęższym punkcie i 22 m w najszerszym. W zależności od potrzeby, może być podzielony na dwa odcinki (2,8 km i 2,6 km), na których równocześnie można prowadzić dwa niezależne wyścigi poza Formułą 1.

Tor przygotowany jest do obsługi 130 000 widzów. Same główne trybuny widokowe
o długości 1,3 km, nakryte finezyjnym zadaszeniem, znajdujące się przy dwóch prostych (wraz z prostą startową), połączonych ze sobą ciasnym nawrotem, mogą pomieścić 32 000 ludzi, pozostałe - 18 500.

Od 2001 roku, z wyjątkiem roku 2009, Sepang jest drugim torem w sezonie, na którym odbywa się Grand Prix Formuły 1.

Charakterystyka toru:

Przeszkodą dla kierowców na tym torze jest jego położenie geograficzne. Wysokie temperatury powietrza i nieprawdopodobna, dochodząca do powyżej 90% wilgotność powietrza, wymagają od nich oraz ich maszyn (problemy z chłodzeniem) dużego wysiłku. Muszą zmierzyć się też z dużymi przeciążeniami podczas pokonywania zakrętów. Na tym torze czeka kierowców duża ilość szybkich zmian kierunku jazdy.

Warunki klimatyczne znacząco ograniczają wydolność i żywotność silnika w bolidach oraz zwiększają obciążenie hamulców, które i tak muszą sprostać gwałtownym hamowaniom już od pierwszego zakrętu. Ruch po torze odbywa się zgodnie ze wskazówkami zegara. Tor daje relatywnie duże możliwości wyprzedzania, jest bardzo szeroki.

Kierowcy w każdej chwili mogą spodziewać się tropikalnego deszczu. W 2009 roku wyścig został przerwany przez tropikalną burzę po zaledwie 32 okrążeniach.

Oprócz prostych, które zajmują ok. 25% powierzchni toru, Sepang charakteryzuje się mieszanką łagodnych i bardzo ostrych zakrętów. To wszystko czyni go bardzo "technicznym". Jest prawie zewsząd otoczony pułapkami żwirowymi. Sepang od początku był areną, na której doszło do wielu nietypowych wydarzeń i walk. Na malezyjskim torze w roku 2003 swoim pierwszym zwycięstwem mógł się cieszyć Kimi Räikönnen (McLaren Mercedes). Wyścig na Sepang w 2009 zasłynął - oprócz stanu pogody - kłopotami technicznymi Roberta Kubicy (BMW Sauber), które najpierw opóźniły jego start, a później, po jednym okrążeniu, uniemożliwiły kontynuowanie wyścigu. W 2010 pogoda przedwcześnie zakończyła kwalifikacje Witalija Pietrowa (Renault) i Jensona Buttona (McLaren Mercedes), którzy wylądowali w żwirze. Podczas samego wyścigu, techniczne problemy z kołem bolidu wykluczyły na 9. okrążeniu Michaela Schumachera (Mercedes GP) z dalszej rywalizacji.
Wreszcie, w 2011 roku śmierć na torze Sepang poniósł motocyklista MotoGP - Marco Simoncelli.

Ciekawostki:

-    Najszybsza runda kwalifikacyjna wyścigu należy do Michaela Schumachera, który bolidem Ferrari ustanowił w 2004 roku czas 1:33,074 min.
-    Najszybsze okrążenie od momentu otwarcia toru na potrzeby Formuły 1 należy do Juana Pablo Montoyi (1:34,223 min.) z McLaren Mercedes.
-    Najszybsze okrążenia w ostatnich latach na torze Sepang należą do Nicka Heidfelda (rok 2008, BMW Sauber, 1:35,366 Min.), Jensona Buttona
(rok 2009, Brawn GP, 1:36,641 Min.) i dwukrotnie Marka Webera
(rok 2010, Red Bull Racing, 1:37,054 Min.; rok 2011, Red Bull Racing, 1:40,571 Min.)
-    Najczęstsze wygrane na torze Sepang przypadają Michaelowi Schumacherowi, który stawał na podium na najwyższym miejscu trzykrotnie - w roku 2000, 2001
i 2004.
-    Najwięcej Pole Positon na Sepang zdobył również Michael Schumacher -  5 razy.
-    Przesunięcie wyścigu w 2009 roku, podyktowane "troską" o europejskich widzów, oglądających wyścig za pośrednictwem telewizji zostało odebrane jako wielce nietrafiona decyzja, ze względu na zmianę pogody na torze i przedwczesne  zakończenie wyścigu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty