Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Avensis D4D

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Na pierwszy rzut oka trudno odróżnić nową generację Toyoty Avensis od modelu sprzed modernizacji. Najbardziej widoczne różnice to inne przednie reflektory i tylne światła.

|
|
|
|
|

Toyota Avensis D4D

Znacznie więcej zmian ukryto pod karoserią i we wnętrzu auta. Właśnie silniki są tym elementem, który najbardziej odróżnia Avensisa rocznik 2001 od aut pierwszej serii, produkowanych od 1997 roku. Gama jednostek napędowych jest zupełnie odmieniona i obejmuje dziś trzy silniki benzynowe i jeden silnik Diesla. Dwie z jednostek stanowią dumę inżynierów Toyoty - silnik Diesla z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa w systemie common rail i jednostka benzynowa o pojemności dwóch litrów, także z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednak i dwie pozostałe jednostki są bardzo nowoczesne, zastosowano w nich system zmiennych faz rozrządu VVT-i.
Pod maską
W testowym modelu znalazł się jedyny w ofercie silnik Diesla. 110 KM to moc identyczna jak w najmniejszej jednostce benzynowej, osiągi obu wersji są więc niemal identyczne z jednym zastrzeżeniem. Elastyczność silnika Diesla jest o wiele lepsza niż w wersji benzynowej. To zasługa bardzo korzystnego przebiegu krzywej momentu obrotowego, który osiąga swoje maksimum (250 Nm) już przy 2000 obr./min. Dzięki niemu nie ma potrzeby częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, a auto bez protestów przyspiesza na piątym biegu już od 40 do 50 km/h. Zużycie paliwa jest na bardzo niskim poziomie - średnio podczas testu Avensis D4D zużył niewiele ponad 6,5 l oleju napędowego na 100 km, model 1,6 ma apetyt większy o ponad 2 litry.
Wnętrze

Toyota Avensis D4D

Tu zmian jest może nieco mniej niż w przypadku silników, ale są z pewnością korzystne. W standardowym wyposażeniu znajduje się teraz radioodtwarzacz z dużym wyświetlaczem, który pełni także funkcję ekranu komputera pokładowego i wskaźnika temperatury zewnętrznej. Czołowa ściana urządzenia jest sporych rozmiarów, wygospodarowano więc sporo miejsca na klawisze, które są duże i łatwo w nie trafić. Nieco gorzej jest z ich opisem, literki są małe i niepodświetlone. Sama tablica rozdzielcza jest podobna do tej z poprzedniego modelu, ciemne tworzywa sztuczne sprawiają dużo lepsze wrażenie niż szare z poprzedniego modelu.
Nadwozie
Zmiany są, jak wspominaliśmy wyżej, niezbyt duże. Linia nadwozia jest identyczna, Avensis model 2001 ma nieco inne, przykryte wspólnym, przezroczystym kloszem, reflektory i zmienione tylne światła. Oznaczenie modelu znajdziemy na przednim błotniku powyżej listwy ochronnej. W standardowym wyposażeniu modelu kombi znalazły się relingi, ułatwiające montaż bagażnika dachowego. Stromo opadająca tylna ściana nadwozia dość szybko się brudzi podczas brzydkiej pogody, załadunek bagażu ułatwia niska krawędź bagażnika.
Wyposażenie
Avensis w podstawowym wyposażeniu nazywanym Terra ma dwie poduszki gazowe, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Testowy model, Terra Plus ma dodatkowo boczne airbagi, automatyczną klimatyzację i hamulce tarczowe także przy tylnych kołach. Dopłaty wymagają boczne kurtyny gazowe, lakier metalizowany, aluminiowe felgi i elektrycznie opuszczane szyby w tylnych drzwiach. Dla bardziej wymagających klientów przeznaczona jest odmiana Sol, z kurtynami gazowymi, aluminiowymi felgami, halogenami, systemem kontroli trakcji, elektrycznie opuszczanymi szybami także w tylnych drzwiach i podgrzewanymi lusterkami w wyposażeniu standardowym.
Jazda
Typowy dla silników Diesla odgłos w Avensisie znika dość szybko, w czasie jazdy niemal nie można się zorientować, jaka jednostka pracuje pod maską. Wygłuszenie wnętrza jest na dobrym poziomie, nieco gorzej jest na zewnątrz - silnik jest głośniejszy od jednostek benzynowych. Tę niedogodność auto rekompensuje niskim zużyciem paliwa, średnio 6,7 l oleju napędowego na 100 km.
» Toyota Avensis D4D a konkurencja
Dane techniczne

ModelToyota Avensis D4DFord Mondeo DIRenault Laguna dCi
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów16168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)199519981870
Moc maksymalna (KM)110115120
Maks. moment obrotowy (Nm)250280270
Skrzynia biegówM/5M/5M/6
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,611,110,9
Objętość bagażnika (dm sze¶c.)530540475
Długość (mm)460048054700
Szerokość (mm)171018101772
Wysokość (mm)142514401440
Rozstaw osi (mm)263027552748
Masa własna (kg)135514751385
Ładowność475675550
Prędkość maksymalna (km/h)190193200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,61110,7

T - hamulce tarczowe
Zużycie paliwa (l/100 km)

ModelToyota Avensis D4DFord Mondeo DIRenault Laguna dCi
Miasto88,37,7
Poza miastem4,84,74,6
średnie5,965,5

Wyposażenie

ModelToyota Avensis D4DFord Mondeo DIRenault Laguna dCi
Cena w zł76 90082 90086 500
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/OS/OS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSOO
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja
Podsumowanie
Toyota Avensis w wersji kombi z silnikiem D4D jest z pewnością bardzo dobrą propozycją dla dużo jeżdżącego kierowcy z dość liczną rodziną. Autem bez trudu można wybrać się na wakacje, podróż dzięki bogatemu wyposażeniu wersji Terra Plus będzie komfortowa. Auto jest przy tym wyraźnie tańsze od konkurencyjnych modeli - Forda Mondeo czy Renault Laguny. W przypadku tego drugiego auta różnica sięga niemal 10 tys. złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty