Toyota Corolla D-4D

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Toyota Corolla sprzedaje się u nas bardzo dobrze. Pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback ma bardziej rodzinny charakter niż wersja 3-drzwiowa.
Fot. Ryszard Polit: Toyota Corolla sprzedaje się u nas bardzo dobrze. Pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback ma bardziej rodzinny charakter niż wersja 3-drzwiowa.
Od premiery w roku 1966 na świecie sprzedano już 29 milionów Corolli, co świadczy o tym, że Toyota bardzo się przywiązała do tej nazwy.

Dziewiąta generacja tego modelu sprzedaje się u nas znakomicie i w swojej klasie jest na pierwszym miejscu.

 

Fot. Ryszard Polit: Toyota Corolla sprzedaje się u nas bardzo dobrze. Pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback ma bardziej rodzinny charakter niż wersja
Fot. Ryszard Polit: Toyota Corolla sprzedaje się u nas bardzo dobrze. Pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback ma bardziej rodzinny charakter niż wersja 3-drzwiowa.

Corollę dziewiątej generacji zaprojektowano ciekawie - tradycyjnie rozwiązane zawieszenie i nowoczesne silniki. W ten sposób uzyskano rozsądne koszty produkcji i niezbędną trwałość. Wybraliśmy Corollę napędzaną wysokoprężnym silnikiem 1 4, l o mocy 90 KM. 

 


Fot. Ryszard Polit: Corolla napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,4 l/90 KM z manualną skrzynią biegów ma dość dobrą dynamikę, a zużycie paliwa w mieście
Fot. Ryszard Polit: Corolla napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,4 l/90 KM z manualną skrzynią biegów ma dość dobrą dynamikę, a zużycie paliwa w mieście wyniosło 7 l na 100 km.


Cechy szczególne

 

Nabywca Corolli oczekuje przede wszystkim niezawodności i mniej zainteresowany jest technicznymi wynalazkami, które psują się nie wiadomo kiedy. W przeciwieństwie do Forda Focusa czy VW Golfa w Corolli nie ma tak modnego wielowahaczowego zawieszenia tylnych kół. Ciemne plastiki wnętrza japońskiego auta wyglądają smutno, ale mniej na

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Corolli jest wystarczająco przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Corolli jest wystarczająco przestronne, również na tylnej kanapie.

nich widać brud niż na jasnych. Ważne, że tablica przyrządów zaprojektowana jest z klasyczną prostotą i funkcjonalnością. Jest nawet wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, którego brakuje np. w Oplu Astrze. W podstawowej wersji wyposażenia Corolli kolumnę kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach. Wnętrze jest wystarczająco przestronne, również z tyłu, co w tej klasie pojazdów też nie jest oczywiste. Mankamentem Corolli z nadwoziem hatchback jest mały bagażnik, którego objętość wynosi tylko 289 l. Mały bagażnik uczy racjonalnego pakowania wakacyjnych bagaży.  

 

Silnik

 

Diesel Toyoty z pojemności 1,4 l osiąga moc 90 KM. Ta jednostka napędowa ma 2 zawory w każdym cylindrze, doładowana jest

Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Corolli jest mały bagażnik o objętości 289 l.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Corolli jest mały bagażnik o objętości 289 l.

turbosprężarką o zmiennej geometrii i zasilana układem common rail. Wbrew pozorom, wynikającym z małej pojemności skokowej silnika, kultura pracy tej jednostki napędowej jest dość wysoka. Drgania i hałas nie są duże, a zużycie paliwa jest stosunkowo niewielkie. W mieście zużyliśmy 7 l na 100 km.

Fot. Toyota: Tablica przyrządów jest czytelna i zawsze podświetlona – również w dzień przy wyłączonych światłach.
Fot. Toyota: Tablica przyrządów jest czytelna i zawsze podświetlona – również w dzień przy wyłączonych światłach.

 

Wrażenia z jazdy

 

Corolla napędzana dieslem 1,4 l to całkiem żwawe auto. W ofercie znajdują się dwie wersje - z manualną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów. Manualna skrzynia przekładniowa pracuje bardzo dobrze, a biegi zmienia się bez najmniejszych kłopotów. W zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej biegi zmieniają się samoczynnie i nie ma pedału sprzęgła, jak w "automacie". Jest to urządzenie

Fot. Ryszard Polit: Siedzenia przednie są wygodne.
Fot. Ryszard Polit: Siedzenia przednie są wygodne.

ygodne podczas jazdy w mieście, gdyż dynamika pojazdu jest gorsza. Istnieje jednak możliwość ręcznej zmiany przełożeń, co przydaje się podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie. Trzeba jednak uważać, bowiem układ hamulcowy nie jest zbyt wydajny. Charakterystyka pracy elementów sprężystych jest dość twarda, a pokonywanie nierówności dróg zauważalne. Własności jezdne pojazdu są całkiem przyzwoite, jednak ograniczone możliwościami prostej konstrukcji zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka

Fot. Ryszard Polit: Największy atut Corolli to diesel pracujący tak cicho, jak silnik benzynowy.
Fot. Ryszard Polit: Największy atut Corolli to diesel pracujący tak cicho, jak silnik benzynowy.

skrętna. Dzięki precyzyjnemu montażowi we wnętrzu nic nie skrzypi i nie piszczy. Na uwagę zasługuje niski poziom hałasu - Corolla jest jednym z najcichszych aut kompaktowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym.

 

Podsumowanie

 

Z punktu widzenia konstrukcji Toyota Corolla nie wyróżnia się niczym szczególnym i być może w tym tkwi siła tego pojazdu. Unikając ryzykownych rozwiązań zmniejszono ewentualność błędu. Najbardziej interesujący w Corolli jest diesel 1,4 l, który sprawia bardzo dobre wrażenie. Zautomatyzowana skrzynia przekładniowa zmienia biegi niezbyt szybko, ale znakomicie sprawdza się w ruchu miejskim. Całkiem przyzwoite jest też wyposażenie podstawowe pojazdu.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
):

1364

Moc maksymalna (KM/obr/min):

90/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

190/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

14,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

11,2

Prędkość maksymalna (km/h):

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,6

Pojemność bagażnika (dm3
):

289

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,3/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

438 x 171 x 152

Rozstaw osi (cm):

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena wewrsji 3-/5-drzwiowej (zł):

61 000/63 000

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wystarczająco przestronne wnętrze mieści 4 osoby. 

Silnik

****

Wysoka kultura pracy, niskie zużycie paliwa.

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu

Hamulce

***

Droga hamowania Corolli jest dłuższa niż droga hamowania Nissana Almery 1.5 dCi/82 KM.    

Dynamika

****

Dynamika Corolli jest zbliżona do dynamiki Nissana Almery 1.5 dCi/82 KM.              

Zużycie paliwa

****

Niskie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

***

Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. 

Wyposażenie seryjne

****

Wyposażenie seryjne jest dość bogate.  

 

Wyposażenie seryjne:

Toyota Corolla Terra

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Komputer pokładowy

S

Radio CD/klimatyzacja

S/S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty