Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Corolla E12 - naprawdę nie do zdarcia? Poradnik zakupowy (WIDEO)

MDO, MRO
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu
Japoński kompakt z poprzedniej dekady kusi opinią niezawodnego samochodu. Silniki są udane, zawieszenie też, a i wygląd nie jest najgorszy. Są jednak minusy – nie najlepsze prowadzenie się, mały bagażnik i kiepski wybór na rynku wtórnym.
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu

Dziewiąta generacja Toyoty Corolli od poprzednika odróżniała się przede wszystkim stylistyką. Nareszcie był to samochód, na który można było patrzeć z przyjemnością. Po latach okazało się, że za poprawieniem wyglądu nie poszło obniżenie jakości. Dlatego dziś Toyota Corolla IX, oznaczona kodem E12, cieszy się popularnością na rynku samochodów używanych.

Toyota Corolla E12 2001-2007 – historia modelu
Corolla dziewiątej generacji była produkowana w Wielkiej Brytanii (trzy- i pięciodrzwiowy hatchback) oraz Turcji (sedan i kombi). W 2004 r. auto przeszło lifting. Najbardziej widoczne zmiany to nowy przód z ładniejszymi reflektorami i osłoną chłodnicy. Pojawiły się też nowe silniki (o czym niżej) i lepsze wyposażenie – między innymi seryjny układ stabilizacji toru jazdy VSC. Na rynek trafiła też Toyota Corolla Verso, minivan bazujący na tym modelu.

Podstawowe wyposażenie Toyoty Corolli obejmowało m.in. radio, immobiliser, dwie poduszki powietrzne z przodu (po liftingu cztery – razem z bocznymi) czy ABS. Automatyczna klimatyzacja była standardem dopiero od wersji Sol, większość samochodów posiada jednak klimatyzację manualną. Kabina Toyoty Corolli jest przestronna jak na auto kompaktowe i wyłożona materiałami niezłej jakości. Co ciekawe, po latach okazało się, że staranniej zmontowano auta produkowane w Turcji. Deska rozdzielcza nie porywa swoją stylistyką, ale trzeba przyznać, że jej ergonomia jest wzorowa.

Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu

Pojemność bagażnika wynosi odpowiednio: 289-960 l (hatchback), 437 l (sedan) i 402-1280 l (kombi). Hatchback ma więc mały kufer, ale za to łatwiej o nie na rynku niż o sedana. Najpopularniejszą odmianą jest najbardziej praktyczne kombi. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód uzyskał wynik czterech gwiazdek.

Używana Toyota Corolla E12 – silniki benzynowe – typowe usterki
Podstawowe silniki benzynowe, to najlepszy wybór dla kogoś, kto szuka niezawodnego samochodu. Są one napędzane łańcuchem rozrządu i jeśli kierowca przestrzega reżimu serwisowego, praktycznie bezawaryjne. Sporadycznie zdarzają się usterki sond lambda i pęknięcia kolektorów wydechowych. Tę ostatnią awarię łatwo rozpoznać po charakterystycznym klekocie. Miłośnicy sportowych wrażeń mogą szukać samochodów z usportowionej wersji TS, napędzanej silnikiem 1.8. Znalezienie wartego uwagi egzemplarza tego auta graniczy jednak z cudem.

Radzimy zachować szczególną ostrożność przy oględzinach aut z jednostkami VVT-i wyposażonych w instalacje gazowe. Trzeba sprawdzić, czy poprzedni właściciel pamiętał o regulacji luzów zaworowych, a także czy instalacja LPG nie została zamontowana tuż po zakupie. Takich samochodów lepiej unikać. Mechanicy podkreślają, że układ zasilania gazem do silników 1.4 VVT-i i 1.6 VVT-i należy montować po ich dotarciu.

Używana Toyota Corolla E12 – silniki wysokoprężne – typowe usterki
Najlepszym wyborem będzie jednostka 1.4 D4-D, montowana po liftingu. Produkowany w Jelczu-Laskowicach silnik nie zamienia Toyoty Corolli w demona szybkości, ale zużywa mało paliwa i jest uznawany za jednostkę stosunkowo bezawaryjną. Nie ma m.in. dwumasowego koła zamachowego, a wtryskiwacze paliwa to tańsze podzespoły Boscha, a nie japońskie Denso.

Zobacz też: Koło dwumasowe, common rail i turbo - jak zmniejszyć ryzyko awarii w nowoczesnym dieslu

Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu
Toyota Corolla E12 kombi - wersja po liftingu

Jeśli ktoś szuka mocniejszego auta, najlepszym wyborem będzie silnik 2.0 D4-D w wersji 110-konnej. Jest mniej awaryjny od nowocześniejszej odmiany o mocy 116 KM. Tę ostatnią jednostkę trapiły usterki turbosprężarek i koła dwumasowego. Za wymianę tego ostatniego elementu wraz ze sprzęgłem trzeba zapłacić poza ASO 2500-3000 zł. Z kolei turbosprężarkę – także do silnika 1.4 D4-D – najlepiej kupić używaną. Koszt to ok. 1000 zł. Regeneracja może kosztować więcej, a ponieważ jest to turbina o zmiennej geometrii łopatek jest duże ryzyko, że będzie nieskuteczna. W sprzedaży pojawiły się już regenerowane wtryskiwacze Denso – ich ceny zaczynają się od 700 zł za sztukę. Oryginalne z ASO są niemal dwukrotnie droższe.

Toyota Corolla E12 – trwałość zawieszenia i inne typowe usterki
Japoński kompakt ma proste zawieszenie – kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Trwałość tego układu jest duża, ale Toyota Corolla nie prowadzi się tak dobrze, jak Ford Focus czy VW Golf V. Szybkiej jeździe po zakrętach nie sprzyja też mocne wspomaganie kierownicy, które słabo komunikuje, co dzieje się z przednimi kołami. Po dłuższej jeździe po naszych drogach, może wystąpić konieczność wymiany takich elementów jak końcówki drążków kierowniczych, czy łożyska kół. Innym minusem są ceny części, np. amortyzatorów, wyższe niż w przypadku innych, klasowych rywali (500-650 zł za komplet przednich amortyzatorów).

Inne typowe usterki to szybko przepalające się żarówki świateł mijania. Ich wymiana jest bardzo utrudniona i wymaga dużo cierpliwości i nietrwałe uszczelki drzwi. Aby spowolnić ich pękanie, trzeba pamiętać o smarowaniu ich silikonem przed zimą.

Filmowy poradnik zakupowy dla zainteresowanych zakupem używanej Toyoty Corolli E12:

Używana Toyota Corolla E12 - podsumowanie
Dziewiąta generacja Toyoty Corolla skutecznie udowadnia po latach, że wysoka trwałość tego modelu nie jest jedynie mitem. Do wyboru mamy kilka wersji nadwoziowych, a większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym jest z reguły bogato wyposażona.

Minusem jest niewielka liczba zadbanych egzemplarzy na rynku. Prywatni właściciele niechętnie sprzedają swoje auta, a większość oferty to samochody poflotowe. Białe kombi z dieslem 1.4 D4-D mają nierzadko kosmiczne przebiegi, ale z drugiej strony zazwyczaj posiadają też udokumentowaną historię serwisową. To atut w porównaniu z autami, sprowadzanymi z Zachodu. Drugi mankament to mało sportowe prowadzenie i nudna stylistyka. Jeśli jednak komuś na tym nie zależy, to Toyota Corolla będzie dobrym wyborem dla poszukujących używanego samochodu kompaktowego na długie lata.

Toyotę Corollę E12 w sensownym stanie z początku produkcji możemy kupić już za 7000-8000 zł. Podobną cenę mogą mieć zarówno odmiany benzynowe, jak i wysokoprężne – wszystko zależy od kondycji danego egzemplarza. Samochody oferowane za niecałe 8000 zł zwykle wymagają doinwestowania. Zakup lepiej utrzymanego auta może okazać się lepszym rozwiązaniem. Egzemplarze z końca produkcji (2006 i 2007 rok) potrafią kosztować nawet 23-25 tys. zł.

Toyota Corolla E12 – europejska gama silnikowa, dane techniczne
Benzynowe jednostki jakie występowały pod maskami Toyoty Corolli IX, to:
1.4 16V DOHC VVT-i
97 KM 16V (przed face liftingiem i po face liftingu)
Maks. mom. obr. 130 Nm / 4800, V max 190 km/h, 0-100 km/h 12,0 s., średnie zużycie paliwa 6,7 l/100km
1.6 16V DOHC VVT-i
110 KM 16V (przed face liftingiem i po face liftingu)
Maks. mom. obr. 150 Nm / 3800, V max 200 km/h, 0-100 km/h 10,2 s., średnie zużycie paliwa 7,0 l/100km
1.8 16V DOHC VVTL-i TS
192 KM (przed face liftingiem i po face liftingu)
Maks. mom. obr. 180 Nm / 6800, V max 195 km/h, 0-100 km/h 8,4 s., średnie zużycie paliwa 7,3 l/100km
1.8 16V DOHC VVTL-i TS COM
. 225 KM (po face liftingu) – doładowany sprężarką mechaniczną
Maks. mom. obr. 230 Nm / 3600, V max 235 km/h, 0-100 km/h 6,9 s., średnie zużycie paliwa 9,0 l/100km

Silniki wysokoprężne jakie występowały pod maskami Toyoty Corolli IX, to:[b]
1.4 D-4D
[/b]90 KM (po face liftingu)
Maks. mom. obr. 190 Nm / 1800, V max 180 km/h, 0-100 km/h 13,3 s., średnie zużycie paliwa 4,8 l/100km[b]
2.0 D-4D
[/b] 90 KM (przed face liftingiem)
Maks. mom. obr. 215 Nm / 2400, V max 205 km/h, 0-100 km/h 12,6 s., średnie zużycie paliwa 5,7 l/100km[b]
2.0 D-4D
[/b]110 KM (przed face liftingiem)
Maks. mom. obr. 250 Nm / 2400, V max 195 km/h, 0-100 km/h 10,9 s., średnie zużycie paliwa 5,7 l/100km[b]
2.0 D-4D
[/b]116 KM (przed face liftingiem i po face liftingu – od 2003 r.)
Maks. mom. obr. 280 Nm / 2000, V max 185 km/h, 0-100 km/h 10,6 s., średnie zużycie paliwa 5,6 l/100km**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty