W 2006 r. Toyota postanowiła zerwać z nazwą Corolla dla swoich kompaktowych samochodów i wprowadziła nowy przydomek - Auris. Na taki krok zdecydowano się jednak wyłącznie w przypadku wersji hatchback, czterodrzwiowy sedan pozostał przy starej nazwie. Tak narodziła się dziesiąta generacja Corolli, wyłącznie w trójbryłowej wersji.
Od strony konstrukcyjnej oba auta są bardzo podobne i korzystają z tych samych podzespołów. Trójbryłowe nadwozie Corolli jest jednak zdecydowanie większe (4,54 m). Ma przestronne wnętrze i pojemny kufer (450 l). Szkoda tylko, że zawiasy jego pokrywy wchodzą podczas zamykania w przestrzeń bagażową. Odbierają w ten sposób kilka cennych litrów i mogą uszkodzić przewożone przedmioty podczas zamykania pokrywy. Przedział pasażerski od strony estetycznej trzeba uznać za skromny i wykończony przeciętnej jakości materiałami. Wszystkie elementy zmontowano jednak solidnie.
Godne uwagi jest również bogate wyposażenie Corolli, kreowanej przez producenta na kompakt o bardziej ekskluzywnym charakterze. Od strony technicznej Corolla dziesiątej generacji jest stosunkowo prostym samochodem. Silniki nie mają szczególnych fajerwerków technologicznych, w podwoziu zastosowano to, co najtańsze – kolumny Mac Phersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Dlatego utrzymanie auta nie wiąże się ze szczególnie wysokimi kosztami. Także dlatego, że w razie potrzeby można sięgnąć po zamienniki drogich, oryginalnych części zamiennych. Nie jest ich tak dużo jak w przypadku aut niemieckich czy francuskich, ale na ich dostępność nie można narzekać.
Silniki
Corolla dziesiątej generacji zadebiutowała w 2006 r., ale jej produkcja rozpoczęła się z początkiem 2007 r. Gama jednostek napędowych objęła silniki benzynowe 1.4 (97 KM) i 1.6 (124 KM) oraz turbodiesle 1.4 D-4D (90 KM) i 2.0 D-4D (126 KM). W 2009 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.33 o mocy 100 KM oraz 1.6 o mocy 132 KM. Potem nie pojawiła się już żadna nowa pozycja.
Od 2011 Corolla dziesiątej generacji w wersji europejskiej produkowana była z zaledwie trzema różnymi silnikami. Oferta zatem jest skromna, a na dodatek nie ma w niej szczególnie mocnych jednostek napędowych. Te o najlepszych osiągach oscylują w granicach 10 s podczas sprintu do „setki”. Silniki 1.33 i 1.4 to propozycje dla wyjątkowo spokojnych kierowców, podobnie jak turbodiesel 1.4 D-4D. By sprawnie poruszać się tym modelem Toyoty trzeba wybrać albo benzynowca 1.6 albo turbodiesla 2.0 D-4D. Ze względu na mniejszą awaryjność i wyższą trwałość lepiej wybierać silniki benzynowe. Różnica między silnikami 1.6 Valvematic a 1.6 Dual VVT-i polega na odmiennej konstrukcji systemu zmiennych faz rozrządu. W pierwszym regulacja wzniosu zaworów odbywa się płynnie, w drugim zaś skokowo. Bardziej zaawansowany Valvematic zapewnia lepszą dynamikę przy niższym zużyciu paliwa.
Eksploatacja
Silniki benzynowe cieszą się bardzo dobrą reputacją. Awarie pojawiają się w nich rzadko, a jeśli już to dotyczą raczej osprzętu (sonda lambda, czujnik położenia wału korbowego, alternator, wycieki z układu chłodzenia). Przypadłością silników 1.6 jest stosunkowo szybkie zużycie elementów systemu zmiennych faz rozrządu.
Turbodiesle są bardziej kłopotliwe. Po dłuższych przebiegach wymagają wymiany lub regeneracji wtryskiwaczy i turbosprężarki. W autach eksploatowanych głównie w mieście zapychają się filtry cząstek stałych. W wersji 2.0 D-4D może dojść do wypalenia uszczelki pod głowicą. Trzeba się też liczyć ze zużyciem dwumasowego koła zamachowego (wersja 1.4 D-4D go nie ma). W układzie przeniesienia napędu szybko zużywa się sprzęgło, niezbyt trwałe są też łożyska w manualnej skrzyni biegów. Podwozie nie sprawia większych kłopotów, elementy zawieszeń są bardzo trwałe. Szybko zużywają się za to elementy przednich hamulców – tarcze i klocki.
Ważniejsze daty
1966 – Corolla I
1970 – Corolla II
1974 – Corolla III
1979 – Corolla IV
1983 – Corolla V
1987 – Corolla VI
1991– Corolla VII
1997 – Corolla VIII
2001 – Corolla IX
2006 – premiera Corolli X
2007 – rozpoczęcie sprzedaży
2010 – niewielka modrnizacja (nowe zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory, tylne lampy, lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami, poprawione wykończenie wnętrza, zmieniona kierownica)
2013 – premiera Corolli XI
Zalety
wysoka niezawodność i trwałość
oszczędne silniki
solidnie wykończone i przestronne wnętrze
duży bagażnik
dobry komfort jazdy
Wady
- bardzo skromna gama silników
- mało wyszukana estetyka
- przeciętne materiały wykończeniowe
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
1.33 Dual VVT-i | 1329 | 100/6000 | 132/4000 | 180 | 13,1 | 5,7 |
1.4 VVT-i | 1398 | 97/6000 | 130/4400 | 170 | 13,0 | 6,7 |
1.6 Dual VVT-i | 1598 | 124/6000 | 157/5200 | 190 | 10,4 | 6,9 |
1.6 Valvematic | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | 200 | 10,0 | 6,4 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.4 D-4D | 1364 | 90/3800 | 205/1800-2800 | 190 | 12,0 | 4,9 |
2.0 D-4D | 1998 | 126/3600 | 310/1800-2400 | 200 | 10,1 | 5,2 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
1.33 | | | 23,0 | 26,0 | | | |
1.4 | 19,0 | 20,5 | 22,5 | | | | |
1.6 (124 KM) | 20,5 | 22,5 | 24,0 | | | | |
1.6 (132 KM) | | | 24,5 | 29,5 | 34,5 | 38,0 | 40,5 |
1.4 D-4D | 21,5 | 23,5 | 26,0 | 32,0 | 37,5 | 41,0 | 46,0 |
2.0 D-4D | 25,0 | 27,5 | 30,0 | 35,5 | 41,0 | 45,5 | 49,5 |
Podsumowanie
Zakup Corolli dziesiątej generacji w dobrym stanie technicznym i z akceptowalnym przebiegiem to dobra inwestycja, bo jest to samochód wygodny, komfortowy, dobrze wyposażony i trwały. Ale taki egzemplarz niełatwo znaleźć. Przeważają takie, które mają na swoim koncie grubo powyżej 100 tys km, a nierzadko nawet ponad 200 tys km i wymagają sporych nakładów finansowych. Dotyczy to zwłaszcza turbodiesli. Wynika to z faktu, że ogromna większość aut ma na swoim koncie firmową przeszłość. Znalezienie Corolli dziesiątej generacji w idealnym stanie i ze stosunkowo niskim przebiegiem, kupionej w Polsce i użytkowanej przez osobę prywatną graniczy z cudem, bo użytkownicy tego modelu niechętnie się z nim rozstają. A jeśli już zdecydują się na sprzedaż, to samochód zostaje w rodzinie.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?