Toyota Corolla X (2006 - 2013). Auto warte polecenia?

Dariusz Dobosz
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Corolla nie jest szczególnie wyrafinowanym samochodem, ale słynie z niezawodności i z tego względu ma bardzo dobre notowania na rynku wtórnym.
Toyota Corolla (2010-2013) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2010-2013) / Fot. Toyota

W 2006 r. Toyota postanowiła zerwać z nazwą Corolla dla swoich kompaktowych samochodów i wprowadziła nowy przydomek - Auris. Na taki krok zdecydowano się jednak wyłącznie w przypadku wersji hatchback, czterodrzwiowy sedan pozostał przy starej nazwie. Tak narodziła się dziesiąta generacja Corolli, wyłącznie w trójbryłowej wersji.

Od strony konstrukcyjnej oba auta są bardzo podobne i korzystają z tych samych podzespołów. Trójbryłowe nadwozie Corolli jest jednak zdecydowanie większe (4,54 m). Ma przestronne wnętrze i pojemny kufer (450 l). Szkoda tylko, że zawiasy jego pokrywy wchodzą podczas zamykania w przestrzeń bagażową. Odbierają w ten sposób kilka cennych litrów i mogą uszkodzić przewożone przedmioty podczas zamykania pokrywy. Przedział pasażerski od strony estetycznej trzeba uznać za skromny i wykończony przeciętnej jakości materiałami. Wszystkie elementy zmontowano jednak solidnie.

Godne uwagi jest również bogate wyposażenie Corolli, kreowanej przez producenta na kompakt o bardziej ekskluzywnym charakterze. Od strony technicznej Corolla dziesiątej generacji jest stosunkowo prostym samochodem. Silniki nie mają szczególnych fajerwerków technologicznych, w podwoziu zastosowano to, co najtańsze – kolumny Mac Phersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Dlatego utrzymanie auta nie wiąże się ze szczególnie wysokimi kosztami. Także dlatego, że w razie potrzeby można sięgnąć po zamienniki drogich, oryginalnych części zamiennych. Nie jest ich tak dużo jak w przypadku aut niemieckich czy francuskich, ale na ich dostępność nie można narzekać.

Silniki

Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota

Corolla dziesiątej generacji zadebiutowała w 2006 r., ale jej produkcja rozpoczęła się z początkiem 2007 r. Gama jednostek napędowych objęła silniki benzynowe 1.4 (97 KM) i 1.6 (124 KM) oraz turbodiesle 1.4 D-4D (90 KM) i 2.0 D-4D (126 KM). W 2009 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.33 o mocy 100 KM oraz 1.6 o mocy 132 KM. Potem nie pojawiła się już żadna nowa pozycja.

Od 2011 Corolla dziesiątej generacji w wersji europejskiej produkowana była z zaledwie trzema różnymi silnikami. Oferta zatem jest skromna, a na dodatek nie ma w niej szczególnie mocnych jednostek napędowych. Te o najlepszych osiągach oscylują w granicach 10 s podczas sprintu do „setki”. Silniki 1.33 i 1.4 to propozycje dla wyjątkowo spokojnych kierowców, podobnie jak turbodiesel 1.4 D-4D. By sprawnie poruszać się tym modelem Toyoty trzeba wybrać albo benzynowca 1.6 albo turbodiesla 2.0 D-4D. Ze względu na mniejszą awaryjność i wyższą trwałość lepiej wybierać silniki benzynowe. Różnica między silnikami 1.6 Valvematic a 1.6 Dual VVT-i polega na odmiennej konstrukcji systemu zmiennych faz rozrządu. W pierwszym regulacja wzniosu zaworów odbywa się płynnie, w drugim zaś skokowo. Bardziej zaawansowany Valvematic zapewnia lepszą dynamikę przy niższym zużyciu paliwa.

Eksploatacja

Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota

Silniki benzynowe cieszą się bardzo dobrą reputacją. Awarie pojawiają się w nich rzadko, a jeśli już to dotyczą raczej osprzętu (sonda lambda, czujnik położenia wału korbowego, alternator, wycieki z układu chłodzenia). Przypadłością silników 1.6 jest stosunkowo szybkie zużycie elementów systemu zmiennych faz rozrządu.

Turbodiesle są bardziej kłopotliwe. Po dłuższych przebiegach wymagają wymiany lub regeneracji wtryskiwaczy i turbosprężarki. W autach eksploatowanych głównie w mieście zapychają się filtry cząstek stałych. W wersji 2.0 D-4D może dojść do wypalenia uszczelki pod głowicą. Trzeba się też liczyć ze zużyciem dwumasowego koła zamachowego (wersja 1.4 D-4D go nie ma). W układzie przeniesienia napędu szybko zużywa się sprzęgło, niezbyt trwałe są też łożyska w manualnej skrzyni biegów. Podwozie nie sprawia większych kłopotów, elementy zawieszeń są bardzo trwałe. Szybko zużywają się za to elementy przednich hamulców – tarcze i klocki.

Ważniejsze daty

1966 – Corolla I

1970 – Corolla II

1974 – Corolla III

1979 – Corolla IV

1983 – Corolla V

1987 – Corolla VI

1991– Corolla VII

1997 – Corolla VIII

2001 – Corolla IX

2006 – premiera Corolli X

2007 – rozpoczęcie sprzedaży

2010 – niewielka modrnizacja (nowe zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory, tylne lampy, lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami, poprawione wykończenie wnętrza, zmieniona kierownica)

2013 – premiera Corolli XI

 

Zalety

  • wysoka niezawodność i trwałość

  • oszczędne silniki

  • solidnie wykończone i przestronne wnętrze

  • duży bagażnik

  • dobry komfort jazdy

 

Wady

- bardzo skromna gama silników

- mało wyszukana estetyka

- przeciętne materiały wykończeniowe

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.33 Dual VVT-i

1329

100/6000

132/4000

180

13,1

5,7

1.4 VVT-i

1398

97/6000

130/4400

170

13,0

6,7

1.6 Dual VVT-i

1598

124/6000

157/5200

190

10,4

6,9

1.6 Valvematic

1598

132/6400

160/4400

200

10,0

6,4

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.4 D-4D

1364

90/3800

205/1800-2800

190

12,0

4,9

2.0 D-4D

1998

126/3600

310/1800-2400

200

10,1

5,2

 

Ceny

 

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

1.33

 

 

23,0

26,0

 

 

 

1.4

19,0

20,5

22,5

 

 

 

 

1.6 (124 KM)

20,5

22,5

24,0

 

 

 

 

1.6 (132 KM)

 

 

24,5

29,5

34,5

38,0

40,5

1.4 D-4D

21,5

23,5

26,0

32,0

37,5

41,0

46,0

2.0 D-4D

25,0

27,5

30,0

35,5

41,0

45,5

49,5

 

Podsumowanie

Zakup Corolli dziesiątej generacji w dobrym stanie technicznym i z akceptowalnym przebiegiem to dobra inwestycja, bo jest to samochód wygodny, komfortowy, dobrze wyposażony i trwały. Ale taki egzemplarz niełatwo znaleźć. Przeważają takie, które mają na swoim koncie grubo powyżej 100 tys km, a nierzadko nawet ponad 200 tys km  i wymagają sporych nakładów finansowych. Dotyczy to zwłaszcza turbodiesli. Wynika to z faktu, że ogromna większość aut ma na swoim koncie firmową przeszłość. Znalezienie Corolli dziesiątej generacji w idealnym stanie i ze stosunkowo niskim przebiegiem, kupionej w Polsce i użytkowanej przez osobę prywatną graniczy z cudem, bo użytkownicy tego modelu niechętnie się z nim rozstają. A jeśli już zdecydują się na sprzedaż, to samochód zostaje w rodzinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty