Toyota Land Cruiser

Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Model ten przez prawie 50 lat istnienia stał się wręcz ikoną samochodów terenowych. Dziś, dzięki luksusowemu wnętrzu przypomina bardziej limuzynę, ale własności offroadowych mógłby jej pozazdrościć niejeden przedstawiciel segmentu klasycznych terenówek.
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

Mieliśmy okazję jeździć 7-miejscowym Land Cruiserem IV generacji, wyposażonym
w 3. litrowy silnik Diesla D-4D.

Mocna, zbudowana na sztywnej ramie konstrukcja pozwala na dużo. Tzw. kąt natarcia, rampowy i zejścia wynoszą, odpowiednio - 32, 22 i 25 stopni. Land Cruiser może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 42 stopni i brodzić w wodzie do głębokości 70 cm, czyli do wysokości kół. Prześwit między kołem a nadkolem wynosi 23 cm.

Samochód wyposażony jest w stały napęd na obie osie z centralnym mechanizmem różnicowym (LSD Torsen), który w normalnych

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

warunkach przekazuje moment obrotowy w proporcjach 40:60. Przy podchodzeniu i zjeździe ze stromych wzniesień kierowcę wspomagają odpowiednie systemy (HAC i DAC). W trudnym terenie mechanizm można zablokować przestawiając pokrętło na panelu centralny w na pozycję "L" co sprawia, że auto staje się gotowe na najcięższe wyzwania.

Szkoda jedynie, że pod maską nie pracuje trochę więcej koni. Wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik osiąga maksymalnie 173 KM mocy i współpracuje z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów. Według danych producenta wersja z automatem od 0-100 km/h przyspiesza w 11,7 sekundy i osiąga maksym

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

alną prędkość 175 km/h. Na osie przekazywane jest 410 Nm momentu obrotowego.

Niewielkiego Diesla docenimy przy dystrybutorze na stacji benzynowej. Auto średnio spala niecałe 9 litrów oleju napędowego na 100 km, co przy jego masie jest wynikiem całkiem zadowalającym, zwłaszcza w porównaniu z droższą, benzynową 4-litrową V6, której średnie spalanie wg producenta jest prawie dwukrotnie wyższe.

Na szczególną uwagę zasługuje także komfort podróżowania Land Cruiserem, bo w swojej klasie jest nie do pobicia. Dzięki miękkiemu zawieszeniu, w kabinie prawie nie odczuwa się nierówności. Właściwie

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

ma się wrażenie, jakby płynęło się dużą łodzią a nie jechało samochodem. Manewrowanie tym dużym autem (476 cm długości, 189 cm wysokości i 188,5 cm szerokości) również nie sprawia problemów.

Do wnętrza dociera niewiele hałasu. To zasługa m.in. akustycznej przedniej szyby. W środku nic nie trzeszczy, nie stuka, nie piszczy. Wykonanie poszczególnych elementów jest solidne a jakość materiałów bardzo dobra, choć wzornictwo jest może trochę zbyt wstrzemięźliwe.

Dla kierowcy i pasażerów jest tutaj mnóstwo przestrzeni. Obszerne fotele są wygodnie i posiadają szeroki zakres regulacji. W przedziale bagażowym znajduje się także dodatkowy rząd siedzeń - to dwa elektrycznie składane fotele. Przy złożonym ostatnim rzędzie foteli otrzymujemy do dyspozycji 621 litrów na bagaż, które możemy powiększyć do 1151 l.

Dostęp do bagażnika mamy przez tradycyjnie już otwierane w bok drzwi, które posiadają także uchylną szybę, do wkładania mniejszych pakunków.

Cena podstawowej wersji Land Cruisera z automatyczną skrzynią biegów to 191 tys. zł. 10 tys. zł mniej kosztuje wersja z manualną przekładnią, ale zakup w pełni wyposażonej wersji z 4-litrową V6 to wydatek rzędu 310 tys. zł. Wśród konkurentów w segmencie znajdziemy Mitsubishi Pajero, Volkswagena Touarega czy Nissana Pathfindera.

Model/marka

Toyota Land Cruiser

Silnik

rzędowy, 4-cylindrowy, wysokoprężny

Pojemność

3,0

Moc (KM)

173

Moment obrotowy (Nm)

410

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

175

Średnie zużycie paliwa (l)

8

Emisja CO2 (g/km)

210

Skrzynia biegów

automatyczna, 5-stopniowa

Pojemność bagażnika

621/1151

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty