Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Prius III (2009-2015). Wady, zalety, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Toyota Prius III Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.Fot. Toyota
Toyota Prius III Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.Fot. Toyota
Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego. O tym, czy trzecia generacja Priusa to ciekawa propozycja na rynku wtórnym i kto powinien zainteresować się tym samochodem, przeczytacie w naszym poradniku.

Prius trzeciej generacji oznaczony wewnętrznym kodem XW30 był produkowany w latach 2009-2015. Występował w jednej wersji nadwoziowej - jako liftback. W 2011 roku przeprowadzono facelifting auta. Zmodyfikowano wówczas wygląd przednich i tylnych lamp, delikatnie przemodelowano stylistykę zderzaków oraz dodano nowe elementy wyposażenia. Prius III występował jako zwykła hybryda oraz w wersji plug-in, której akumulator litowo-jonowy o pojemności 4,4 kWh można było naładować z gniazdka. Takie auto mogło przejechać w trybie bezemisyjnym do 23 km. Plug-in ze względu na niewielką liczbę sprzedanych w Europie egzemplarzy należy jednak do marginesu rynkowego.

Nadwozie/wnętrze

Toyota Prius III Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością,
Toyota Prius III

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota

Priorytetem przy tworzeniu auta było osiągnięcie maksymalnie niskiego zużycia paliwa, dlatego sylwetka Priusa jest podporządkowana zasadom aerodynamiki. Przód w kształcie klina oraz łagodnie opadająca linia dachu i tylnej klapy z pionową tylną ścianą to coś, co sprawia, że wygląd tego pojazdu jest wyjątkowo charakterystyczny. Do ciekawostek stylistycznych należy też dzielona tylna szyba - dla poprawy widoczności w pionowej części tylnej klapy zamontowano małą szybkę, która jednak dość szybko się brudzi w czasie jazdy po mokrej nawierzchni.

Wnętrze auta wygląda dość futurystycznie: tu wzrok przyciągają centralny wyświetlacz pod przednią szybą, wysoko poprowadzony tunel środkowy oraz…morze plastiku. Pewnym pocieszeniem i usprawiedliwieniem może być fakt, że tworzywa są przyjazne środowisku, ponieważ wykonano je nie z pochodnych ropy naftowej, a z roślin włóknodajnych. Nie można narzekać na przestronność wnętrza - cztery dorosłe osoby o wzroście do ok. 185 cm będą podróżowały wygodnie. Wyżsi, którzy usiądą z tyłu mogą dotykać głową do podsufitki. Bagażnik w „zwykłej” odmianie hybrydowej ma 445 l, zaś kufer wersji plug-in jest mniejszy o 42 l. Prius jako nowy był dostępny w czterech poziomach wyposażenia - Life, Active, Premium i Prestige. Nie można narzekać na ubogie wyposażenie - pełna „elektryka”, klimatyzacja dwustrefowa, czy nawigacja satelitarna to elementy występujące w większości egzemplarzy. Czasami trafiają się też takie, wyposażone w wyświetlacz przezierny Head Up Display, dostęp bezkluczykowy oraz panoramiczny dach. Skórzana tapicerka trafia się stosunkowo rzadko.

Napęd/układ jezdny

Toyota Prius III Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością,
Toyota Prius III

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota

Zespół napędowy Priusa składa się z 1,8-litrowego, 98-konnego silnika benzynowego oraz 80-konnego elektrycznego. Łączna moc systemowa wynosi 136 KM. Parametry te pozwalają na przyspieszenie 0-100 km/h w 10,4 s i osiągnięcie maksymalnie 180 km/h. Podobnie jak w innych hybrydowych Toyotach, moc na koła przenosi bezstopniowa skrzynia CVT. Wielu kierowców narzeka, że hybryda wyje podczas przyspieszania. Faktycznie, auto zachowuje się inaczej niż to wyposażone w klasyczny „automat”, ale po 2-3 dniach jazdy, hałas przestaje przeszkadzać i można zacząć doceniać wyjątkową płynność jazdy i niezauważalne wręcz przełączanie się napędu pomiędzy elektrycznym i spalinowym. Aktualny status układu hybrydowego można na bieżąco obserwować na wyświetlaczu centralnym. Producent w materiałach reklamowych obiecywał zużycie paliwa w warunkach miejskich na poziomie 3,9 l/100 km. W przypadku Priusa, jest to wartość możliwa do osiągnięcia. Oczywiście, wymagane jest stosowanie zasad eco-drivingu i maksymalne wykorzystanie zalet układu hybrydowego. W trasie spalanie rośnie, ale aby przekroczyć 7,5 l/100 km, naprawdę trzeba się postarać i jechać z prędkością sporo powyżej dopuszczalnej na polskich autostradach. Prius trzeciej generacji, razem z ostatnią odsłoną Aurisa to w ostatnim czasie ulubione auta warszawskich taksówkarzy. Przed napisaniem tego tekstu, rozmawialiśmy z kilkoma z nich i wszyscy zgodnie przyznali, że samochody te są wyjątkowo bezawaryjne i bezproblemowe.

Przebiegi rzędu 300 - 350 tys. km nie są niczym nadzwyczajnym, wiele aut ma na liczniku już znacznie więcej. Ryzyko awarii jest mniejsze m.in. dzięki wyeliminowaniu potencjalnie usterkowych elementów osprzętu - rozrusznika, alternatora i napędzających je pasków. Silniki benzynowe generalnie nie sprawiają problemów. Zanotowano sporadyczne przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarii pomp wody i zaworu EGR, natomiast z sytuacjami takimi mamy do czynienia nie wcześniej niż po 300 tys. km. Warto też zauważyć, że układ hybrydowy przede wszystkim stara się odzyskiwać energię z wytracania prędkości i dużo później włącza do pracy hamulce, dlatego elementy układu hamulcowego zużywają się dużo wolniej niż w klasycznych autach - zupełnie normalna jest trwałość przednich klocków na poziomie 100-150 tys. km. Bardzo trwałe jest też zawieszenie - amortyzatory bez problemu wytrzymują 350-400 tys. km, wcześniej wymiany mogą wymagać elementy gumowe zawieszenia, ale ich koszt nie jest wysoki. W samochodach bezwypadkowych nadwozie nie powinno korodować, chociaż zdarza się (zazwyczaj nieszkodliwy) nalot na elementach podwozia. Sam układ hybrydowy nie sprawia problemów, o ile Prius nie stoi nieużywany przez dłuższy czas. Jeżeli zajdzie potrzeba wymiany/regeneracji zespołu akumulatorów, należy liczyć się z kosztem ok. 3 tys. zł. Zepsuty (przegrzany) falownik będzie wymagał naprawy za ok. 2 tys. zł. Liczący każdy grosz mogą przerobić Priusa na LPG. Taka modernizacja jest dość popularna wśród taksówkarzy. Dobrze założona instalacja nie powinna wpłynąć negatywnie na eksploatację auta.

Sytuacja rynkowa

Toyota Prius III Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością,
Toyota Prius III

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota

Podstawową zasadą, której należy się trzymać przy zakupie Priusa jest unikanie aut importowanych z USA. Po pierwsze - większość z nich ma za sobą mniejsze lub większe kolizje, po drugie - długotrwały postój i podróż do Europy mogą odbić się na trwałości akumulatorów. Lepiej wybrać auto z większym przebiegiem, ale pewnym pochodzeniem i bezwypadkową przeszłością.  35-45 tys. zł powinno wystarczyć na poliftingowy samochód z przebiegiem poniżej 200 tys. km. Przy odrobinie szczęścia można w tej cenie kupić egzemplarz pochodzący z polskiego salonu. Tańsze są Priusy importowane z USA, a także te z przebiegami przekraczającymi 350 tys. km - często mają taksówkarską przeszłość. Takie można dostać nawet poniżej 30 tys. zł.

Podsumowanie

Prius III to wyjątkowo solidne, komfortowe i trwałe auto, które szczególnie dobrze sprawdzi się w mieście. Tam będzie widać największą różnicę w kosztach eksploatacji hybrydy względem napędu klasycznego. Bezawaryjność to kolejny, niepodważalny atut, który podnosi atrakcyjność tej propozycji. Wszyscy, dla których spokój jest ważniejszy niż sportowe osiągi i prowadzenie, będą z tego auta zadowoleni.

PLUSY:
- niskie zużycie paliwa;
- bezawaryjność;
-wysoki komfort jazdy.

MINUSY:
przeciętne osiągi;
sporo aut po taksówkach;
„plastikowe” wnętrze.

Toyota Prius III - wybrane dane techniczne

 
Toyota Prius III 1.8 HSD
długość/szerokość/wysokość [mm]
4460/1745/1841
Rozstaw osi [mm]
2755
Rozstaw kół przód/tył [mm]
1510\1490
Masa własna [kg]
1370
Pojemność bagażnika [l]
445
pojemność zbiornika paliwa [l]
45
 
 
Rodzaj paliwa
benzyna
Pojemność skokowa [cm3]
1798
Liczba cylindrów
4
Napędzana oś
Przednia
Skrzynia biegów/liczba przełożeń
Bezstopniowa CVT
 
 
Moc KM / kW
136 / 100 (systemowa)
Moment obrotowy  [Nm] przy obr/min
142\4000 (systemowy)
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]
10,4
Prędkość maksymalna [km\h]
180
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]
3,9
Emisja co2 [g/km]
89

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty