Toyota Starlet

Wawrzyniec Rozenberg
Starlet, to najskromniejsze auto koncernu Toyota. Pomimo to jest sławna na całym świecie z powodu swej niezawodności.

| | |

Starlet, to najskromniejsze auto koncernu Toyota. Najczęściej jej jedynym dodatkowym wyposażeniem jest tylko radio. Pomimo to jest sławna na całym świecie z powodu swej niezawodności. Od kilku lat w niemieckim rankingu TŰV dla aut trzyletnich, pięcioletnich i dziesięcioletnich Starlet bezpardonowowo bije Opla, Volkswagena, a nawet BMW.

Toyota Starlet

Starlet nie do zdarcia
Toyota Starlet plasuje się w czołówce niemickiego rankingu TŰV, określającego trwałość auta na podstawie usterek stwierdzanych podczas przeglądów gwarancyjnych i serwisowania aut. Dzieje się tak w grupie aut czteroletnich - drugie miejsce. Najlepszy z Volkswagenów - Golf jest na 43 miejscu. Ford Scorpio na 31 miejscu i BMW 7 na 34. Najtrwalszy z Opli plasuje się na 30 miejscu. Wśród siedmiolatków Starlet jest czwarta, Volkswagen Polo - 32, Opel Frontera - 20 i BMW 5 - 31. W grupie aut dziewięcioletnich najskromniejszy model Toyoty jest drugi, a pozostałe uznane marki podobnie jak wyżej. Z tabeli TŰV wynika, że w tym okresie na 100 Starletów u 7,4 stwierdzono istotne usterki. W Oplach Vectra - 11,5, Volkswagenach Passatach - 13,5, Oplach Corsach - 14,6, Volvo 440 - 15,8, - Fiacie UNo 20,4 i Citroenie AX - 24. Z tego wynik, że Starlet, to nadzwyczaj trwały pojazd. Pozostałe modele Toyot plasują się w tabeli równie wysoko, co potwierdza opinię o nadzwyczajnej jakości aut z symbolem stylizowanej literki "T" na masce.

Na giełdzie
Toyoty nie są zbyt popularne na giełdach samochodowych. Zawsze jednak można spotkać kilka Carin i Corolli oraz pojedyńcze egzemplarze Camry, Starlet i starszego Tercel oraz młodszych: Yaris i Avensis. Ich ceny zbliżone są do Volkswagenów w poszczególnych klasach. Każdą z Toyot stosunkowo łatwo sprzedać, chociaż lepszą opinią na motoryzacyjnym rynku cieszą się niemieckie auta. Wojciech Nowicki z Pruszcza sprzedawał na giełdzie Toyotę Starlet. Auto z 1992 r kosztowało 13 tys. zł i nie miało żadnego, dodatkowego wyposażenia.

W dobrym stanie
Pomimo 8 lat eksploatacji i 196 tys. km na liczniku auto prezentowało się bardzo dobrze. Fabryczny, czerwony lakier lśnił, jakby nieawno został położony. Nie było żadnych śladów korozji na zewnątrz i w zakamarkach bagażnika. Również wnętrze auta nie miało żadnych śladów zniszczenia, chociaż wystój jest bardzo skromny. Sprzedający nie narzekał na brak zainteresowania pojazdem. Gotowy był do ustępstw, ale wszystko wskazywało na to, że sprzeda samochód szybko i po dobrej cenie. Jeden z kupujących już chciał podpisać umowę, ale rozmyślił się twierdząc, że na tylnych fotelach jest za mało miejsca. Właściciel podkreślał wygodny fotel kierowcy i doskonałą widoczność we wszystkie kierunki, dzięki dużym szybom bocznym.

Nie dla szpanu, ale wdzięczna
- Toyota Starlet nie jest auten dla szpanu ani do pirackiej jazdy - podkreśla Wojciech Nowicki. - Odwdzięcza się za to niezawodnością. Samochód ma doskonały silnik i przy tym nie jest ciężki, stąd osiągi są zadowalające i małe zużycie paliwa. Kupiłem go w Holandii 4 lata temu i zrobiłem ponad 30 tys. km. To był dobry zakup. Pomimo łącznego przebiegu prawie 200 tys. km, jestem przekonany, że można będzie zrobić kolejne 100 tys. km. Nic się nie psuło i wcale nie odwiedzałem warsztatów. Sam wymieniałem olej i klocki hamulcowe. Od pewnego czasu słychać lekkie stuki w tylnym zawieszeniu. Nowy właściciel będzie musiał wymienić tam jedną z gumowych podkładek. Moje auto jest bezwypadkowe, nie miało nawet rysy na lakierze. Starlet, to idealny samochód na dojazdy do pracy. Na rodzinne wypady już się mniej nadaje. Nadarzyła się dobra okazja kupna w Niemczech Volkswagena Passata z silnikiem wysokoprężnym i dlatego sprzedaję Toyotę.

W salonie
Ostatnie egzemplarze Starlet sprzedano w gdańskim salonie Toyoty w 1998 r. po zaniechaniu produkcji. Pomimo potwierdzonej wcześniej jakości, cieszyły się one umiarkowanym powodzeniem. Jedną z przyczyn było dość pospolita stylistyka nadwozia. Istniała też zawsze fałszywa opinia o bardzo drogich częściach zamiennych i naprawach, podsycana przez miłośników niemieckich samochodów. Starlet służy do bezawaryjnego jeżdżenia przez wiele lat, ale nie nadaje się do szpanowania. Nastęcą tego modelu, został Yaris. Modele te różnią się od siebie nadwoziem, stylistyką wystroju wnętrza, ale zdaniem przedstawicieli firmy są tak samo trwałe. Najtańszy Yaris kosztuje 34 940 zł, a najdroższy 42 400 zł.

Dane techniczne Toyota Starlet 1,3

Wymiary (mm)3720 X 1600 X 1385
Rozstaw osi (mm)2300
Rozstaw kół (mm)1390 przód, 1370 tył
Masa własna (kg)720
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1225
Objętość bagażnika (l)226/490
Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie4 cylindry
Pojemność i moc (cm sześc.)1295 /75 KM
Stopień sprężenia9,5
Zawieszenie przedniewahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy i stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylnezespolona oś skrętna, sprężyna śrubowa i stabilizator poprzeczny
Układ kierowniczybrak wspomagania w seryjnym wyposażeniu
Hamulcetarczowe przednie, bębnowe tylne
Rozpędzanie 0-100 km/godz.10,3 sek.
Prędkość maksymalna (km/godz.)170
Zużycie paliwa przy 120 (km/godz.) (l)5,6
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)8,8

Zalety Toyoty Starlet

  • Niespotykana niezawodność
  • Niewielka cena zakupu
  • Skromne, ale starannie wykonane wnętrze
  • Łatwa sprzedaż każdego rocznika
  • Karoseria odporna na korozję
  • Oszczędny silnik
    Wady
  • Przestarzała sylwetka
  • Ubogie wyposażenie
    Ceny na giełdzie
RocznikCena
87 r.9 000 zł
88 r.10 200 zł
89 r.11 000 zł
90 r.11 500 zł
91 r.12 200 zł
92 r.13 000 zł
93 r.14 400 zł
94 r.16 000 zł
95 r.17 500 zł
96 r.19 100 zł
97 r.21 000 zł

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty