Japońscy producenci z powodzeniem zdobywają nasz rynek. Toyota ma już pozycję ugruntowaną, Mazda dopiero zaczyna rozwijać skrzydła.
Toyota Avensis i Mazda 6 mają podobne wymiary zewnętrzne (różnice dotyczą zaledwie kilku cm), silniki o podobnej pojemności skokowej i mocy oraz podobne osiągi dynamiczne. Wspólne jest też “japońskie pochodzenie", chociaż Toyota podkreśla, że Avensis opracowany został dla
Europejczyków i jest produkowany w Anglii. Japońskie wykonanie jednak jest dokładniejsze.
Nadwozie
Porównywane pojazdy oferowane są w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback (liftback u Toyoty) i kombi. Stylizacja nadwozi jest odmienna, dotyczy to zwłaszcza ściany przedniej i tylnej. Avensis z przodu ma uniesione przetłoczenie nad firmowym logo, co stało się charakterystycznym elementem nowych modeli Toyoty. Zbliżony do trapezowego kształt reflektorów przednich i zagięty prostokąt lamp tylnych Avensis wyglądają mniej interesująco niż kształt tych elementów w Maździe 6. Wnętrza obu modeli są wygodne i przestronne, a z tyłu miejsca jest dużo. Obaj konkurenci mają dość spore bagażniki o pojemności ok. 500 l. Wnętrze Mazdy 6 utrzymane jest w jasnej tonacji i przez to wydaje się pogodniejsze.
Silnik
Toyota do swojego samochodu oferuje wybór spośród 5 silników, w tym aż 4 benzynowe. Polskie przedstawicielstwo Mazdy sprowadza samochody napędzane tylko 2-litrową jednostką benzynową, chociaż na innych rynkach gama silników jest większa. Porównajmy więc silniki 2-litrowe obu modeli. Mają one nowoczesną konstrukcję, głowice i bloki cylindrów odlane ze stopów lekkich, dwa wałki rozrządu
sterują 4-zaworami przy każdym cylindrze. Silnik Avensisa ma bezpośredni wtrysk benzyny. Obie jednostki napędowe wykazują podobne wielkości mocy i momentu obrotowego, jednak nieco korzystniej wypada silnik Toyoty.
Wrażenia z jazdy
Mazda 6 jest samochodem, z którym kierowca integruje się bardzo szybko. Świadczy to o ergonomii miejsca kierowcy i wyśmienitej pracy urządzeń sterowania, szczególnie układu kierowniczego. Mazdę prowadzi się łatwo i pewnie, nawet w sposób sportowy. Za to Avensis ma mniejszą średnicę skrętu, łatwiej nim zaparkować. Samochód Toyoty również oferuje wygodne miejsce kierowcy i dobrze działające urządzenia sterowania. Obaj konkurenci mają utwardzoną charakterystykę zawieszenia, orientowaną na stateczność w ruchu, zwłaszcza na bezpieczne pokonywanie zakrętów. Jadący odczuwają “skoki" samochodu przy pokonywaniu poprzecznych nierówności nawierzchni. Silniki obu pojazdów
mogłyby mieć większy moment obrotowy. Aby osiągnąć odpowiednią dynamikę pojazdu, trzeba mocno przycisnąć pedał przyspiesznika, gdyż maksymalny moment silnik uzyskuje w górnym zakresie obrotów. Słychać wtedy głośną pracę silnika. Podczas rozpędzania subiektywnie odczuwa się większą głośność silnika Mazdy. Pomimo to, w obu
porównywanych modelach zmierzona przy 100 km/h głośność wewnętrzna jest jednakowa - 68 decybeli.
Podsumowanie
Toyota Avensis dobrze przyjęła się na polskim rynku. Znacznie mniej widoczna jest Mazda 6. Biorąc pod uwagę konstrukcję pojazdów, dokładność wykonania czy wygodę jazdy, trudno zrozumieć te dysproporcje. Wydaje się, że decydującymi argumentami przy zakupie Toyoty są lepsza pozycja tej marki na polskim rynku oraz większa sieć sprzedaży i serwisu. Za podobną kwotę jaką wydamy na Avensisa możemy kupić również Mazdę 6, która wydaje się pojazdem niedocenianym przez nabywców.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Model pojazdu | Avensis 2.0 SD | Mazda 6 - 2.0 sedan |
Przestronność wnętrza | remis | |
Silnik | remis | |
Poziom hałasu | remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne
Model pojazdu | Avensis 2.0 SD (sedan) | Mazda 6 - 2.0 sedan |
Rodzaj silnika | benzynowy | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1999 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 147-5700 | 141-6000 |
Maks. moment obr. (Nm - obr/min) | 196-4000 | 181-4100 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 208 |
Głośność przy 100 km/h (dB) | 68 | |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,3 | 40,1 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4635/1760/1480 | 4680/1780/1435 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2675 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 520 | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 60 | 64 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/ cykl mieszany (dm3/100 km) | 10,6/6,6/8,1 | 11,8/6,6/8,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (lub 100 tys. km)/12 | |
Cena (zł.)*) | 94 100/110 700 | 91 800/108 000 |
*) wersja 4-drzwiowa sedan w najtańszym wyposażeniu/ wersja najbogatsza Avensis Prestige - Mazda 6 z pakietem T/L (tapicerka skórzana, ksenonowe lampy, elektrycznie sterowany fotel kierowcy)
Wybrane wyposażenie
Model | Avensis 2.0 SD | Mazda 6 - 2.0 sedan |
Centralny zamek | s | s |
Poduszki bezpieczeństwa | 4 | 6 |
Dwustrefowa klimatyzacja autom. | - | s |
Elektrycznie sterowane szyby | 2 | 4 |
Komputer pokładowy | s | s |
Podgrzewane fotele przednie | - | s |
Radio + CD | s | s |
Wspomaganie kierownicy | s | s |
ABS + EBD | s | s |
s - wyposażenie seryjne
- - nie występuje
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?