Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Avensis kontra Mazda 6

Zdzisław Podbielski
Toyota Avensis ma kontrowersyjnie ocenianą stylizacją przodu nadwozia, jednak sprzedaje się znakomicie.
Toyota Avensis ma kontrowersyjnie ocenianą stylizacją przodu nadwozia, jednak sprzedaje się znakomicie.
Japońscy producenci zdobywają nasz rynek. Toyota ma już pozycję ugruntowaną, Mazda dopiero rozwija skrzydła.

Japońscy producenci z powodzeniem zdobywają nasz rynek. Toyota ma już pozycję ugruntowaną, Mazda dopiero zaczyna rozwijać skrzydła.

 

Toyota Avensis ma kontrowersyjnie ocenianą stylizacją przodu nadwozia, jednak sprzedaje się znakomicie.
Toyota Avensis ma kontrowersyjnie ocenianą stylizacją przodu nadwozia, jednak sprzedaje się znakomicie.

Toyota Avensis i Mazda 6 mają podobne wymiary zewnętrzne (różnice dotyczą zaledwie kilku cm), silniki o podobnej pojemności skokowej i mocy oraz podobne osiągi dynamiczne. Wspólne jest też “japońskie pochodzenie", chociaż Toyota podkreśla, że Avensis opracowany został dla

Fot. Mazda: Dynamiczna stylizacja Mazdy 6.
Fot. Mazda: Dynamiczna stylizacja Mazdy 6.

Europejczyków i jest produkowany w Anglii. Japońskie wykonanie jednak jest dokładniejsze.

 

Nadwozie

 

Porównywane pojazdy oferowane są w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback (liftback u Toyoty) i kombi. Stylizacja nadwozi jest odmienna, dotyczy to zwłaszcza ściany przedniej i tylnej. Avensis z przodu ma uniesione przetłoczenie nad firmowym logo, co stało się charakterystycznym elementem nowych modeli Toyoty. Zbliżony do trapezowego kształt reflektorów przednich i zagięty prostokąt lamp tylnych Avensis wyglądają mniej interesująco niż kształt tych elementów w Maździe 6. Wnętrza obu modeli są wygodne i przestronne, a z tyłu miejsca jest dużo. Obaj konkurenci mają dość spore bagażniki o pojemności ok. 500 l. Wnętrze Mazdy 6 utrzymane jest w jasnej tonacji i przez to wydaje się pogodniejsze.

 

Silnik

 

Bezpieczne nadwozie Avensisa otrzymało najwyższą notę w testach zderzeniowych EuroNCAP.
Bezpieczne nadwozie Avensisa otrzymało najwyższą notę w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Toyota do swojego samochodu oferuje wybór spośród 5 silników, w tym aż 4 benzynowe. Polskie przedstawicielstwo Mazdy sprowadza samochody napędzane tylko 2-litrową jednostką benzynową, chociaż na innych rynkach gama silników jest większa. Porównajmy więc silniki 2-litrowe obu modeli. Mają one nowoczesną konstrukcję, głowice i bloki cylindrów odlane ze stopów lekkich, dwa wałki rozrządu

Fot. Mazda: Mazda 6 w zasadzie nie ustępuje Avensis, a jednak jest autem niedocenianym przez nabywców.
Fot. Mazda: Mazda 6 w zasadzie nie ustępuje Avensis, a jednak jest autem niedocenianym przez nabywców.

sterują 4-zaworami przy każdym cylindrze. Silnik Avensisa ma bezpośredni wtrysk benzyny. Obie jednostki napędowe wykazują podobne wielkości mocy i momentu obrotowego, jednak nieco korzystniej wypada silnik Toyoty.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mazda 6 jest samochodem, z którym kierowca integruje się bardzo szybko. Świadczy to o ergonomii miejsca kierowcy i wyśmienitej pracy urządzeń sterowania, szczególnie układu kierowniczego. Mazdę prowadzi się łatwo i pewnie, nawet w sposób sportowy. Za to Avensis ma mniejszą średnicę skrętu, łatwiej nim zaparkować. Samochód Toyoty również oferuje wygodne miejsce kierowcy i dobrze działające urządzenia sterowania. Obaj konkurenci mają utwardzoną charakterystykę zawieszenia, orientowaną na stateczność w ruchu, zwłaszcza na bezpieczne pokonywanie zakrętów. Jadący odczuwają “skoki" samochodu przy pokonywaniu poprzecznych nierówności nawierzchni. Silniki obu pojazdów

W bogatszym wyposażeniu wprowadzono listwy ozdobne imitujące fornir.
W bogatszym wyposażeniu wprowadzono listwy ozdobne imitujące fornir.

mogłyby mieć większy moment obrotowy. Aby osiągnąć odpowiednią dynamikę pojazdu, trzeba mocno przycisnąć pedał przyspiesznika, gdyż maksymalny moment silnik uzyskuje w górnym zakresie obrotów. Słychać wtedy głośną pracę silnika. Podczas rozpędzania subiektywnie odczuwa się większą głośność silnika Mazdy. Pomimo to, w obu

Miejsce kierowcy Mazdy zaprojektowano wzorowo.
Miejsce kierowcy Mazdy zaprojektowano wzorowo.

porównywanych modelach zmierzona przy 100 km/h głośność wewnętrzna jest jednakowa - 68 decybeli.

 

Podsumowanie

 

Toyota Avensis dobrze przyjęła się na polskim rynku. Znacznie mniej widoczna jest Mazda 6. Biorąc pod uwagę konstrukcję pojazdów, dokładność wykonania czy wygodę jazdy, trudno zrozumieć te dysproporcje. Wydaje się, że decydującymi argumentami przy zakupie Toyoty są lepsza pozycja tej marki na polskim rynku oraz większa sieć sprzedaży i serwisu. Za podobną kwotę jaką wydamy na Avensisa możemy kupić również Mazdę 6, która wydaje się pojazdem niedocenianym przez nabywców.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Avensis 2.0 SD

Mazda 6 - 2.0 sedan

Przestronność wnętrza

remis

Silnik

remis

Poziom hałasu

remis

Hamulce

+

 
Dynamika

remis

Zużycie paliwa

+

 
Nowoczesność konstrukcji

remis

Wyposażenie

 +

 

Wybrane dane techniczne
 

 

Model pojazdu

Avensis 2.0 SD (sedan)

Mazda 6 - 2.0 sedan

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1998

1999

Moc maksymalna (KM-obr/min)

147-5700

141-6000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

196-4000

181-4100

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

9,7

Prędkość maksymalna (km/h)

205

208

Głośność przy 100 km/h (dB)

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,3

40,1

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4635/1760/1480

4680/1780/1435

Rozstaw osi (mm)

2700

2675

Pojemność bagażnika (dm3)

520

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

60

64

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/

cykl mieszany (dm3/100 km)

10,6/6,6/8,1

11,8/6,6/8,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

(lata)

3 (lub 100 tys. km)/12

Cena (zł.)*)

94 100/110 700

91 800/108 000

*) wersja 4-drzwiowa sedan w najtańszym wyposażeniu/ wersja najbogatsza Avensis Prestige - Mazda 6 z pakietem T/L (tapicerka skórzana, ksenonowe lampy, elektrycznie sterowany fotel kierowcy)

 

Wybrane wyposażenie

 

Model

Avensis 2.0 SD

Mazda 6 - 2.0 sedan

Centralny zamek

s

s

Poduszki bezpieczeństwa

4

6

Dwustrefowa klimatyzacja autom.

-

s

Elektrycznie sterowane szyby

2

4

Komputer pokładowy

s

s

Podgrzewane fotele przednie

-

s

Radio + CD

s

s

Wspomaganie kierownicy

s

s

ABS + EBD

s

s

s - wyposażenie seryjne

- - nie występuje

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty