Toyota Yaris MMT

Marek Wicher
Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak!

Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak. MMT to tradycyjna przekładnia, tyle że z elektryczną nakładką eliminującą potrzebę używania sprzęgła. Z tego też powodu w Yarisie MMT nie znajdziemy takiego pedału, zaś obsługa najmniejszej toyoty sprowadza się do naciskania hamulca i gazu. Aha, poza tym biegi można zmieniać niczym w bolidzie F1, przesuwając dźwignię w kierunku plusa lub minusa.

Toyota Yaris MMT

Mimo, że yaris to najmniejszy w ofercie Toyoty samochód, spośród wszystkich sprzedawanych nad Wisłą modeli ma... największy wybór skrzyń biegów. Klienci mogą zamawiać tradycyjne skrzynie ręczne, czterobiegowy automat lub manualną przekładnię MMT (Multi-mode Manual Transmision) z elektryczną przystawką pozwalająca na pracę w trybie automatycznym lub sekwencyjnym. Co ciekawe, dwie ostatnie skrzynie wymagają dokładnie takiej samej dopłaty, w wysokości 3000 złotych.
Skrzynia MMT może pracować w trzech trybach: R, E oraz M. Pierwszy z nich to po prostu bieg wsteczny. W yarisie z tą przekładnią jego włączenie sygnalizowane jest dźwiękiem o wysokim natężeniu. Tryb E przeznaczony jest do jazdy w przód, zaś jego zasada opiera się na w pełni automatycznej zmianie przełożeń. Oznaczenie to nie jest przypadkowe; oprócz tego, że zdejmuje z kierowcy obowiązek zmiany biegów, to na dodatek poprzez optymalny dobór przełożenia zapewnia ekonomiczną jazdę.

Toyota Yaris MMT

Najciekawszym trybem jest ten, w instrukcji opisywany jako manualny - M. Przesunięcie dźwigni w lewo powoduje przejście przekładni w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Niczym w sportowych samochodach, kierujący sam ustala na którym biegu będzie w danej chwili jechał, lekko przesuwając drążek do przodu lub do tyłu. Wybranie wyższego biegu to ruch w kierunku plusa. Redukcja wymaga przesunięcia dźwigni w stronę minusa. Przekładnia ta wydaje się znakomitą alternatywą dla osób nie lubiących automatów, znudzonych jednak klasycznymi "manualami".
Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm yaris potrzebuje na sprint do setki 15.8 sekundy, zaś maksymalna prędkość takiej toyoty to 155 km/h. Średnie zużycie paliwa jest od 0,2 do 0,4 litra mniejsze, niż przy ręcznej skrzyni biegów.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty