Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Transport intermodalny w Polsce

(pp/ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Przewozy intermodalne stanowią w Polsce mniej niż 2% ogólnej wartości ładunków. Dzięki środkom z UE, sytuacja ta powinna się stopniowo zmieniać. Szansą na poprawę tej sytuacji może być uruchomienie Centrum Logistycznego zlokalizowanego przy stacji PKP LHS Zamość Bortatycze.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Warto zauważyć, że transport intermodalny w Europie stanowi prawie 10%, zaś na Węgrzech, w kraju z porównywalnym do nas potencjałem, przewozy te osiągnęły już 7% udziału w ogólnej wartości ładunków. To kilka razy więcej niż w naszym kraju. Trochę lepiej jest, gdy weźmiemy pod uwagę tylko transport kolejowy. W tym przypadku transportu intermodalnego, w 2010 roku miał 3,8% udział w pracy przewozowej (w tono-km; średnia w krajach UE - 17,3 proc.).

**CZYTAJ TAKŻE

Zrównoważony transport, a polska rzeczywistośćBezpieczeństwo transportu

**

- Wystarczy spojrzeć, żeby nie mieć wątpliwości, że do zagospodarowania jest bardzo duży i dochodowy rynek - podkreśla Janusz Górski, wiceprezes spółki Laude.pl, która jest inwestorem Centrum LHS Zamość Bortatycze. - Tym bardziej atrakcyjny, że transport intermodalny oferuje usługę konkurencyjną zarówno pod względem czasu dostarczenia, jak i kosztów wykonania - zapewnia. Spółka Laude przewiozła w ubiegłym roku ponad 600 tysięcy ton towarów, obok klasycznego transportu drogowego realizuje również usługi przewozów intermodalnych w oparciu o transport kolejowy oraz morskim. Do najczęściej przewożonych towarów należą wyroby hutnicze i budowlane, ale również elektroniczne, papiernicze, spożywcze czy nawet specjalistyczne maszyny.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Przewozy intermodalne to transfer towarów przy użyciu kilku różnych środków transportu, bez zmiany jednostki ładunkowej. Dzięki połączeniu, a następnie wykorzystaniu w planowaniu łańcucha dostaw różnorakiej infrastruktury transportowej - portów morskich i rzecznych, terminali logistycznych, linii kolejowych i wreszcie dróg - firma spedycyjna będąca operatorem intermodalnym jest w stanie zapewnić klientowi dostawę "door to door" i "just in time".

- Przy tak zatłoczonych drogach jak polskie, kolej stanowi doskonałe uzupełnienie łańcucha transportowego - wyjaśnia prezes Górski.- Musimy też brać pod uwagę konieczność ograniczenia ruchu samochodów TIR na polskich drogach - kończy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty