Trwałość sprzęgła

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 138820

Zgrzyty podczas zmiany biegów, szarpanie przy ruszaniu, hałas, piski, nieprzyjemny zapach. Takie są objawy zużytego sprzęgła i niestety dużych wydatków.

Zgrzyty podczas zmiany biegów, szarpanie przy ruszaniu, hałas, piski, nieprzyjemny zapach. Takie są objawy zużytego sprzęgła i niestety dużych wydatków.

 

Dla wielu kierowców sprzęgło to zło konieczne. Chętnie by się go pozbyli, ale w samochodach z mechaniczną skrzynią przekładniową jest ono niezbędne do ruszania z miejsca i zmiany biegów. Trwałość sprzęgła wynosi od zaledwie kilkuset do grubo ponad 300 tys. km. Jak wykazuje praktyka, najsłabszym i najbardziej zawodnym ogniwem jest w tym przypadku kierowca, od którego zależy trwałość sprzęgła.

 

Sprzęgło składa się z trzech elementów: tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Oznaki zużycia są różne i zależą od tego, który z elementów został uszkodzony. Jednym z częstszych jest tzw. ślizganie tarczy sprzęgłowej objawiające się brakiem przyspieszenia samochodu pomimo włączonego biegu, dodawania gazu i zwiększania prędkości obrotowej silnika. Dodatkowym efektem jest bardzo nieprzyjemny zapach. W początkowej fazie objawy te pojawiają się podczas dużego obciążenia (np. ruszanie lub jazda pod górę), a później także w czasie normalnej jazdy. W skrajnym przypadku, gdy okładziny są całkowicie zużyte, nie uda się nawet ruszyć z miejsca.

 

Następnym objawem mogącym świadczyć o uszkodzeniu tarczy sprzęgła są szarpania przy ruszaniu. Za ten dyskomfort odpowiadają zużyte tłumiki drgań skrętnych. Takie uszkodzenie może pojawić się bardzo szybko w wyniku ostrej i „szarpanej” jazdy. Okładziny mogą być w całkiem dobrym stanie, ale mimo to nie wolno zwlekać z wymianą, gdyż może się zdarzyć, że jedna ze sprężyn tłumika drgań wypadnie z mocowania i zakleszczy się w docisku. Efekt będzie taki, że nie uda się włączyć biegu, ponieważ nie nastąpi rozłączenie napędu. Podobne objawy pojawią się w wyniku pęknięcia sprężyny docisku. Dodatkowo przy pękniętej sprężynie pojawia się niebezpieczeństwo odłamania się jednego kawałka sprężyny, który może uszkodzić obudowę skrzyni biegów. Brak możliwości włączenia biegu może być także spowodowana uszkodzeniem linki sprzęgła lub, jeśli układ sterowania jest hydrauliczny, jego zapowietrzeniem.

 

Kolejnym elementem, który często ulega uszkodzeniu, jest łożysko wyciskowe. O problemach z nim związanych świadczą piski, głośna praca i charakterystyczne dla uszkodzonych łożysk hurgotanie. Głośna praca występuje najczęściej pod obciążeniem, po wciśnięciu pedału sprzęga. Jednak łożysko może także hałasować bez obciążenia.

 

Z naprawą zużytego sprzęgła nie warto czekać. Stan jego elementów na pewno się nie poprawi, a odwlekanie naprawy może doprowadzić do większych kosztów, bo oprócz wymiany kompletnego sprzęgła może zachodzić później konieczność wymiany koła zamachowego (np. w wyniku przegrzania lub zniszczenia powierzchni przez nity tarczy sprzęgła). Decydując się na wymianę sprzęgła warto od razu wymienić komplet (tarczę, docisk, łożysko), ponieważ ze względu na wysoki koszt robocizny, dochodzący niekiedy nawet do 1000 zł, tak będzie najtaniej. Jeśli auto ma przebieg powyżej 100 tys. km nie opłaca się wymieniać samego łożyska, lub tylko tarczy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że w bardzo krótkim czasie pozostałe elementy też odmówią posłuszeństwa.

 

Z dostępem do części nie ma żadnych problemów. Oprócz ASO bardzo duży wybór oferują także sklepy motoryzacyjne, które oferują wyroby firmy Sachs, Valeo, czy Luk. Sprzęgła te nierzadko są stosowane na pierwszy montaż, a poza ASO są tańsze nawet o połowę. Wymiana jest czasochłonna, ale na szczęście niezbyt skomplikowana, więc można ją wykonać poza ASO, co w połączeniu z zakupem zamienników może przynieść spore oszczędności.

 

 

Marka i model samochodu

Cena kpl. sprzęgła w ASO (zł)

Cena zamiennika (zł)

Koszt wymiany w ASO (zł)

Koszt wymiany poza ASO (zł)

Fiat Uno 1.0 Fire

558

320

330

150

Opel Astra II 1.6 16V

1716 (z siłownikiem hydraulicznym)

1040 (z siłownikiem)

600

280

Ford Mondeo 2.0 16V '98

1912 (z siłownikiem hydraulicznym)

1100 (z siłownikiem)

760

350

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • burus (gość)
    • Kondycja sprzegla w skrzyni M/jest dowodem jakosci kierowcy!Czyli jego sposobu jazdy - czy wrecz kultury osobistej Zatem i "jego relacji do swego pojazdu a takze relacji do otoczenia!czesto swiadectwem do innych ludzi i uzytkownikow drog!"= wyczytalem w pismie samochodowym :"CAR ^DRIVER" - wielele - wiele lat temu! nACZYLEM MOICH SYNOW A TAKZE MALZONKE JAK NALEZY JEZDZIC NIE NISZCZACO DLA POJAZDU I KIESZENI! cHLOPCY MIMO,ZE MLODZI sa godni zaufania i w dalekich rodzinnych wyjazdach spokojnie ide spac do tylu naszego SUV gdy oni prowadza w corocznych wyjazdach na nartowania do Colorado,Canada ect! --------------------------------------------------------- Mimo to - wszyscy wola AT transmisje zwlaszzca w jezdzie miejskiej.Taka skrzynia * starej generacji) tez ma sprzegla i to wiele wiecej ale sa to sprzegla mokre- podobne do motocyklowych - dla kazdego biegu ( zwykle 2 B i Wsteczny jest uzywany wspolnie).Oprocz b. ostatniego- jest jeszcze regime pracy pt Over Drive=czyli elektryczna blokada Torq Conwertora- czyli de facto glownej pompy _ wstepnego cisnienia!Dlatego najlepsza - niezawodna pozbawiona tysiecy czesci w tym sprzegla,przekladni,trybow,walkow itp - jest skrzynia Hondy CVT.Inni ja tez stosowali wzorem DAF z lat 50-tych ale ..- jak zwykle dopiero gdy wezmie w swe techniczne rece cos HONDA- staje sie to niezawodne ! Dlatego kazdemu z was - =mieszkajacemu w miastach i majacemu do wspolnego uzytku z drugim kierowcom pojazd polecam TYLKO w taka CVT transmisje! Dodatkowo taka transmisja zabezpiecza silnik i przeguby napedowe - pzred nadmiernymi przeciazeniami! W sumie mimo doplaty ( nowy) okolo 1000$ roznicy w cenie miedzy M i AT- bedzie duzotaniej i dluzej sie jezdzic! Nie ma tez straty czasu na zmiane przelozenia ani zwiekszonego zuzycia paliwa! W miescie zas - AT jest bardziej ekonomiczna a tym bardziej CVT!= Continiously Variable Transmission! Ps. jednak jak dotad CVT jest stosowana jedynie w pojazdach z silnikiem o nieduzym momencie obr-m jaka wytrzymuje glowny element Pasek stalowy!Czyli silnik do okolo 2l! Lub pojazdy z nieco wiekszym silnikiem i momentem ale napedem AWD! Burus ( kompletne spzreglo a AUTO ZOne) dla przecietnego pojazdu kosztuje w granicach 150$) u dealera 2 x tyle- a zywotnosc jest ta sama!) Uwaga!!!!!! Nalezy byc obecnym przy wymianie spzregla i dopilnowac,by uzyto wlasciwego narzedzia - przy rozlaczaniu kulistych polaczen dolnej zwrotnicy- gdyz w przypadku uzycia "wiedelca" i mlotka po -m-cu 2-ch powrocicie do tego warsztatu celem zalozenia nowych a to koszt chyba nawet wiekszy niz spzregla!
    • yoyo (gość)
    • Borus jesteś moim idolem :)
    • Przemo (gość)
    • Burus jest idolem wszystkich motofaktowiczów.;) Jest dla nas tym czym dla społeczeństwa Andrzej L.
    • noname (gość)
    • Zacytuję Adama M. - "odpierdolcie się od Andrzeja L."
    • burus (gość)
    • Ile wytrzymuje wlasciwie exploatowane spzreglo..?? oczywiscie zakladam,ze jie ma zadnych wag- pekniec itp!A powodem jego zuzycia sie ( okladzin ciernych) jest tylko dlugotrwala explatacja! jako przyklad podam swoj sam na ktorym osobiscie ( tylko czasem uzywal go moj starszy syn.lub zona)majezdzilem ponad pol miliona mil!czyli Mitsu Galant GSX AWD z 2l DOHC silnikiem z roku 1989- model 90! Otoz dopiero dajac go mlodszemu synowi wymienilismy spzreglo!natomiast on w przeciegu 5 lat exploatacji wymienil juz drugie ( zaledwie 100 tys mil!( Is-ze sie rozlecialo po 30 tys mil)- bylo made in germany! teraz ma spzreglo o innej budowie made in South Africa ( orginalne u Dealera Mitsu kosztuje 2 x tyle!) to tylko 135$ o innych spzregalch nie moge wiele powiedziec z uzywanych przez nas pojazdow,gdyz na zadnym ze zwykla skrzynia biegow M- nie pzrejechalizmy wiecej niz 150 tys mil( toyota truck)!.na Mitsu Colt Vista z M - najezdzielem prawie 400 tys km i z tym samym spzreglem go spzredalem. W tamtej komunie( w latach 70-tych) na skodzie wymienialem zestaw naprawczy silnika 3x ( co okolo 170-200 tys km)ale nigdy spzreglo natomiast pracujac krotko w 82 r u dealera Hondy sam wymienialem spzregla w nowych sam na gwarancji po przebiegu miedzy 5-12 tys mil! Przecietnie wlasciwie uzywane sprzeglo musi wytrzymac najmniej 300 tys km! W AT spzregla praktycznie sie nie zuzywaja a jesli to dopiero okolo 1 milina mil( pod warunkiem wymiany plynu AFT i filtrow na czas! bur
    • A3 (gość)
    • burus uwielbiam cie! jestes moja skarbnica wiedzy! i przy okazji juz dawno wszyscy wiemy ile masz samochodow i to jakie wypasione! hehe zalosne
    • agro mech (gość)
    • burus widac ciebie wszedzie a twoje porady sa po prostu beznadziejne opusc forum prosze
    • maciechan (gość)
    • słaby ten artykuł bo napisali tylko co się psuje i jakie są obawy. Wspomnieli tylko o tym ze trwałość sprzęgła zależy od kierowcy. Czyli jak mam z niego kożystac mogli by tez napisac
    • metal (gość)
    • do maciechan Sprzęgło "nie lubi" ostrego puszczania pedału sprzęgła, gdy różnica prędkości obrotów tarczy sprzęgłowej i koła zamachowego silnika (czyli silnika) jest znaczna np: ruszanie na pełnym gazie (prędkość obrotowa tarczy 0, a kołą zamachowego 6000 obr./min). Takie ruszanie nie jest zdrowe również dla skrzyni biegów i przegubów Drugim błędem jest nadużywanie półsprzęgła szczególnie na wysokich obrotach silnika Kolejna rzecz, mająca wpływ na trwałość łożyska wyciskowego, jest trzymanie na sprzęgle z włączonym biegiem podczas gdy czas oczekiwania np na zmianę światła jest dosyć długi.
    • BURUS (gość)
    • [quote="metal"]do maciechan Sprzęgło "nie lubi" ostrego puszczania pedału sprzęgła, gdy różnica prędkości obrotów tarczy sprzęgłowej i koła zamachowego silnika (czyli silnika) jest znaczna np: ruszanie na pełnym gazie (prędkość obrotowa tarczy 0, a kołą zamachowego 6000 obr./min). Takie ruszanie nie jest zdrowe również dla skrzyni biegów i przegubów Drugim błędem jest nadużywanie półsprzęgła szczególnie na wysokich obrotach silnika Kolejna rzecz, mająca wpływ na trwałość łożyska wyciskowego, jest trzymanie na sprzęgle z włączonym biegiem podczas gdy czas oczekiwania np na zmianę światła jest dosyć długi.[/quote] =====bur===> slusznie! nie mowie o tym,:'jak nalezy uzywaxc spzregla" dlatego,iz jest to podstawowa sprawa,ktore ucza na PJ!. Oczywiscie rozne sam - o roznych momentach obrotowych maja swoja sepcyfike jazdy! Np o duzym momencie- inaczej sie puszcza pedal spzregla a inaczej jest z malymi pierdziawkami,z niewielkim momentem Obr! Generalna zasada rajdowca- kier wyscigowego- to puszczamy sprzeglo w ulamku sekundy na mozliwie najnizszych obr.a dopiero wtedy gdy juz silnik ciagnie dodajemy gazu! Wtedy nie wystepuje zaden poslizg,zadne spalanie sie okladzin spzregla a lozysko oporowe pracuje jedynie w tej sekundzie! Noga nigdy nie moze dotykac pedalu spzregla oprocz momentu gdy sie przelacza bieg lub rusza z miejsca! zas dla idiociat..? jest AT! Ps. sa ludzie ktorzy przez cale zycie nie naucza sie wlasciwie traktowac spzreglo! ale dla takich jest Automat! Druga sprawa to- ruszanie gwaltownie z miejsca jest mozliwe tylko wtedy gdy kola sa skierowane na wprost. Gdy w ostrym skrecie..? =bardzo delikatnie by nie niszczyc pzregubow i opon!Z tylnim napedem skrzecona kierownica powoduje,iz tylko jedno kolo sie obraca wiec nie moze taki samochod ruszyc szybko!nalezy zawsze dazyc do tego by obydwa kola ciagnely przy ruszaniu- co praktycznie jest mozliwe tylko w sportowakch i truckach,oraz SUV ,tych ktore maja blokade dyferencjalu i oba kola ciagna z ta sama sila do pewnej zalozonej predkosci nie wiekszej niz 15km/h! burus
    • Piteroni (gość)
    • Maciechan nie uczyli cie na kursie jak maasz zmieniac biegi. Na poczatku jak nie umiesz jexdzić podstawowa żecza jest to żebys biegi zmienial powoli płynie zmieniał biegi. Musisz z synchronizować oba ruhy i opanowac je do perfekcji ale w tymo moze pomoc tylko spokoj i nauka po woli nic na szybkiego. Ja mam renault clio 1,4 16v 160 000 i nie mysle jeszcze o wymiane sprzegła a to dlatego że od poczatku byłem pokorny i jeździłem z głowa spokojnie za to teraz mge sobie poszalec z szybka zmiana obiegów bo opanowalem to do perfekcji Wczesniej moja renia jeździł brat on podobnie jak ja pomału itd...Pkoroa po płaca a ściganie się i popisywanie bez wiedzy i umiejetności to beznadziejna głupota godna pustaka.
    • Adam
    • Panie burus kierowcy rajdowi nie tyle przejmują się trwałością sprzęgła co czasem przejazdu OS-u. Oczywiście w samochodzie gdzie jest nadmiar mocy można bawić się z szybkim puszczeniem sprzęgła, a dopiero potem depnięciu w prawy pedał (nie wiem czy którykolwiek z kierowców rajdowych stosuje coś takiego). Jednak w większości przypadków aby szybko wystartować trzeba silnik wkręcić do obr mom maksymalnego i dopiero potem puszczać sprzęgło (utrzymując obroty na stałym poziomie). W praktyce kierowcy rajdowi przed startem wkręcają silniki do wysokich obrotów po czym puszczają sprzęgło.
    • qqwwee (gość)
    • co sie dzieje ze sprzeglem jak sie trzyma na biegu na swiatlach i jak ma sie to do spalania paliwa
    • aaaaaaaaaa (gość)
    • no jak to jest?
    • Komentarz usunięty
    • zdzisław
    • mam LUBLINA z silnikiem HOLDENA ( benzyna) i mam duży problem z tarczą sorzęgła ,po nie mogę zrobić nawet 10tyś km i się rozsypuje, może ktoś winny sposób poradził se ztym problemem, niewiem może pasuje tarcz z innej marki samochodu . POMOCY !!!!
    • JustDoIt (gość)
    • O tym jak można się przyczynić do wydłużenia trwałości zestawu przeczytamy np. tu: http://www.sprzeglo.com.pl/artykuly-porady/sprzegla/jak-zapobiegac-przedwczesnemu-zuzywaniu-sie-sprzegla/

Dodaj komentarz