Tuning BMW serii 3: E30, E36, E46 - opinie, ceny i porady (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Tuning BMW serii 3: E30, E36, E46 - opinie, ceny i porady (ZDJĘCIA)
Tuning BMW serii 3: E30, E36, E46 - opinie, ceny i porady (ZDJĘCIA)
Używane BMW serii 3 mają opinię aut łatwych do tuningu, zwłaszcza E30 i E36. Sprawdź ich ceny i możliwości techniczne.
Tuning BMW serii 3: E30, E36, E46 - opinie, ceny i porady (ZDJĘCIA)
Tuning BMW serii 3: E30, E36, E46 - opinie, ceny i porady (ZDJĘCIA)

- Te modele są stosunkowo tanie w zakupie, ale ich stan techniczny bywa różny. Posiadaczem auta BMW serii 3 z początku lat 90. można zostać już za dwa tysiące złotych. Cena BMW E46 z końcowego okresu produkcji, czyli z 2005 roku, oscyluje wokół 40 tys. zł - mówi Jacek Pochwała z autokomisu "Koma" w Trójmieście.

 

Zobacz: BMW E36 320i coupe po tuningu - zdjęcia

Samochody BMW E30, E36 i E46 cieszą się sporą estymą w tuningowym świecie. Poza sportową otoczką marki istotne znaczenie dla miłośników tych samochodów mają ich bardzo dobre walory trakcyjne, w których zawieszenie razem z układem napędu na tył stanowią wzajemnie uzupełniający się zespół. Oczywiście pod warunkiem, że poszczególne podzespoły są we właściwym stanie technicznym. Niebanalne znaczenie mają też mocne silniki - rzut oka w dane techniczne BMW E36 czy E46 to potwierdza.

Moda na zza Odry

- W przypadku tuningu samochodów BMW dominuje moda na tak zwany styl niemiecki. Chodzi o to, aby auto w jak największym stopniu przypominało oryginał z danego rocznika - podkreśla Piotr Usyk, szef klubu BMW ze Słupska.

W niemieckim stylu dopuszczalne są także przeróbki, ale tylko delikatne. Można zatem samochód lekko obniżyć, założyć alufelgi, ale raczej nie z szerokim rantem, bo te wyszły z mody, tylko na szprychach. Można też symbilicznie poszerzyć nadkola. Dopuszczalne są też niskie zderzaki, ale najlepiej, aby to były elementy pochodzące z tzw. M pakietu.

- Chodzi o upodobnienie auta do wersji M, czyli sygnowanej przez sportową spółkę BMW - wyjaśnia Piotr Usyk.

Silniki BMW E36 czy BMW E46 w stylu niemieckim powinny być wolne od chipów, czy boksów wzmacniających. Rzecz jasna jeśli ktoś chce, to może silnik poddać tuningowi. Ważne jest za to, aby jednostka napędowa była jak w najlepszym stanie technicznym. Lista najczęściej tuningowanych silników BMW E36 i E46 oraz informacja, ile mocy można na tym zyskać, pod tekstem.

Drogie hobby

Przeróbka BMW E30 czy E36 z wykorzystaniem pakietu M nie jest tania. Np. zderzak w autoryzowanym serwisie kosztuje ok. 1500 zł (przód i tył mają podobną cenę), lusterko boczne ok. 1000 zł, podobnie jak próg pod drzwi. Dlatego skompletowanie M pakietu dla stylizacji nadwozia składającego się z nowych części przekracza kwotę 10 tys. zł. 

Zobacz także: Tuning wnętrza samochodu - nie tylko skórzana tapicerka. Poradnik

Oczywiście tańsze są części używane, cena zależy od stanu technicznego, stopnia zużycia. Zderzak można kupić za połowę ceny nowego elementu. Cena progów jest podobna, choć i zdarzają się oferty za 300 zł. Używane lusterka kosztują ok. 300-600 zł, zaś listwy boczne ok. 400 zł.

Przykładowe ceny akcesoriów w sklepach internetowych

Alufelgi 18 cali (4 szt.) - 1.850-6.890 zł
Spoiler przedni - 450-1.275 zł
Spoiler tylny - 325-1.140 zł
Nakładki na progi (2 szt.) - 380-1.240 zł
Końcówka wydechu (2 szt.) - 450-1.470 zł
Sportowe sprężyny (4 szt.) - 890-2.850 zł
Tuning silnika - od 1.800 zł (chip)

Radosław Kuzemko z Ustki, właściciel BMW E36 320i Coupe z 1994 roku

- Tym samochodem jeżdżę od roku. Kiedy go kupiłem, był w stanie fabrycznym. Postanowiłem go stuningować w M-pakiecie. Ale pierwsze, co zrobiłem to generalny szlif lakieru. Poświęciłem na to cały dzień, karoserię szlifowałem ręcznie. Potem auto doposażyłem z lekki pakiet optyczny: zderzaki (1200 zł sztuka - dop. red.), szerokie listwy po bokach (600 zł), dyfuzor z tyłu (300 zł), tłumik końcowy z chromowana końcówka Remus (350 zł), 17-calowe alufelgi (2000 zł komplet). Poza tym obniżyłem zawieszenie (700 zł). Na tył założyłem nieco krótsze sprężyny od BMW E30. Moje BMW E36 jest wyposażone w niskoprofilowe opony o wymiarach 205/40 R17. W kabinie wymieniłem tylko fotele (600 zł). Mają jasniejszą, ciekawszą tapicerkę. Pod maską pracuje dwulitrowy silnik o fabrycznej mocy 150 KM. Jedyną przeróbką jest instalacja gazowa. Samochód spisuje się znakomicie. Ale już myslę o kolejnym BMW - E38 740.

 

BMW E36 silniki, w których najczęściej stosuje się chiptuning

316i - 102 KM, wzrost mocy do ok. 115-120 KM
318i - 113 KM, wzrost mocy do ok. 120-130 KM
318iS – 140 KM, wzrost mocy do ok. 160 KM
318 tds – 90 KM, wzrost mocy do ok. 120 KM
325tds – 115 KM, wzrost mocy do ok. 135 KM

Silniki BMW E46 silniki, w których najczęściej stosuje się chiptuning

316i – 105 KM, wzrost mocy do ok. 120 KM
318i – 118 KM, wzrost mocy do ok. 130 KM
318i – 143 KM, wzrost mocy do ok. 160 KM
320d – 136 KM, wzrost mocy do ok. 160 KM
320d – 150 KM, wzrost mocy do ok. 180 KM

BMW E36 dane techniczne (podstawowe) wersji z najczęściej tuningowanymi silnikami

316i
Poj. skokowa – 1596 ccm
Moc - 102 KM
Prędk. Maks. – 195 km/h
0-100 km/h – 12,7 s
Średnie zuż. paliwa – 7,7 /100 km

318i
Poj. skokowa – 1796 ccm
Moc - 113 KM
Prędk. maks. – 198 km/h
0-100 km/h – 11,3 s
Średnie zuż. paliwa – 8,3 /100 km

318iS
Poj. skokowa – 1796 ccm
Moc - 140 KM
Prędk. maks. – 213 km/h
0-100 km/h – 10,2 s
Średnie zuż. paliwa – 8,3 /100 km
 
318 tds
Poj. skokowa – 1796 ccm
Moc - 90 KM
Prędk. maks. – 182 km/h
0-100 km/h – 14,2 s
Średnie zuż. paliwa – 6,5 /100 km

325tds
Poj. skokowa – 2494 ccm
Moc - 115 KM
Prędk. maks. – 198 km/h
0-100 km/h – 12.0 s
Średnie zuż. paliwa – 7,4 /100 km

BMW E46 dane techniczne (podstawowe) wersji z najczęściej tuningowanymi silnikami

316i
Poj. skokowa – 1595 ccm
Moc - 105 KM
Prędk. maks. – 200 km/h
0-100 km/h – 12,4 s
Średnie zuż. paliwa – 7,8 /100 km

318i
Poj. skokowa – 1895 ccm
Moc - 118 KM
Prędk. maks. – 206 km/h
0-100 km/h – 10,4 s
Średnie zuż. paliwa – 7,9 /100 km

318i
Poj. skokowa – 1895 ccm
Moc - 140 KM
Prędk. maks. – 218 km/h
0-100 km/h – 10,4 s
Średnie zuż. paliwa – 7,9 /100 km

320d
Poj. skokowa – 1995 ccm
Moc - 136 KM
Prędk. maks. – 207 km/h
0-100 km/h – 10,9 s
Średnie zuż. paliwa – 5,7 /100 km

320d
Poj. skokowa – 1995 ccm
Moc - 150 KM
Prędk. maks. – 213 km/h
0-100 km/h – 9,1 s
Średnie zuż. paliwa – 6,9 /100 km

Od E30 przez E46 do F30


BMW E30 zadeiutował w 1982 roku, jako następca E21, który był pierwszym modelem serii 3. Produkowany był w czterech wersjach nadwoziowych - sedan, kombi (touring), coupe i cabrio. Była też wersja z napędem 4x4 (325 ix) oraz sportowa odmiana M3. Samochody BMW E30 wytwarzane były do roku 1994; jako ostatnią zakończono produkcję odmiany kombi.

Następca - BMW E36 - pojawił się na rynku w 1990 r. Do wersji sedan, touring, coupe i cabrio na początku 1994 roku dołączyła trzydrzwiowa odmiana compact. Auto produkowane było do 1999 r.

Kolejna generacją serii 3 było BMW E46, które do produkcji weszło w 1998 r. Samochód wytwarzano w pięciu wersjach nadwoziowych: sedan, touring coupe, cabrio oraz compact. Auto produkowano do 2005 r.

 

Następcą BMW E46 było BMW E90, które na początku 2012 r. zastąpi BMW F30.

 

 

BMW E46 opinie o nim są jednoznaczne - to jedno z najlepiej prowadzących się BMW w historie. BMW E36 opinie o nim są tylko nieznacznie gorsze.

Wojcierch Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty