Tuning elektroniczny

Technologia / Tuning

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 40007

Jeszcze kilka lat temu tuning silnika, czyli zwiększenie mocy i momentu obrotowego, wiązał się z poważną i kosztowną przeróbką. Dzisiaj jest zupełnie inaczej.

 

Dzięki wszechobecnej elektronice można znacznie poprawić osiągi silnika bez jakiejkolwiek ingerencji w układy mechaniczne. Czas takiej operacji trwa tyle, co wypicie filiżanki kawy.

 

Wszystkie obecnie produkowane silniki samochodów osobowych sterowane są elektronicznie. Można zwiększyć ich moc i moment obrotowy poprzez zmodyfikowanie lub wgranie nowego programu sterującego pracą silnika. Po takim tuningu moc może wzrosnąć od 5 do nawet 100 Fot. Bosch: Dokonując tuningu silnika warto efekty sprawdzić na hamowni. proc. w zależności od rodzaju silnika, ale zmiana charakterystyki może nam odpowiadać w codziennej eksploatacji, więc należy dobrze przemyśleć zakres przeróbek. Najłatwiej tuninguje się silniki z turbosprężarkami, natomiast najmniejsze korzyści uzyskamy w jednostkach wolnossących.

 

Rodzaje tuningu

 

Tuning elektroniczny silnika można przeprowadzać na kilka sposobów. Pierwszy i najbardziej rozpowszechniony polega na wymianie tzw. chipa, czyli elementu komputera, który ma zaprogramowane wartości wtrysku. Operacja ta wymaga jednak poważnej ingerencji w komputerze, a to może się skończyć się utratą gwarancji. Najnowszą metodą jest zmiana oprogramowania bez mechanicznej ingerencji w komputer. Zmienia się, a raczej modyfikuje oryginalne oprogramowanie komputera. Operację taką dokonuje się przez złącze diagnostyczne OBD, które posiadają wszystkie auta produkowane od kilku lat. Ten rodzaj tuningu polecany jest do samochodów na Fot. Bosch: Sterownik silnika. gwarancji, gdyż bardzo trudno wykryć jakieś przeróbki, które mogłyby być powodem anulowania gwarancji.

 

Następną metodą jest montaż tzw. boxa. Tą metodę stosuje się przeważnie w silnikach wysokoprężnych. Polega ona na wpięciu szeregowo w przewody sterujące pracą silnika specjalnego elementu elektronicznego (tzw. kości), który modyfikuje sygnały wysyłane przez komputer.

 

Przyrost mocy

 

Najmniejsze korzyści z tuningu elektronicznego osiągniemy w silniku benzynowym wolnossącym. Wymiana chipa lub zmiana oprogramowania spowoduje wzrost mocy od 5 do 10 proc. Efekty w stosunku do poniesionych kosztów mogą być niezadowalające. Natomiast bardzo łatwo poddają się tuningowi silniki benzynowe z turbosprężarką. Moc i moment wzrasta w nich co najmniej od 15 do 30 proc. Można uzyskać jeszcze lepsze wartości, ale nie warto przesadzać, gdyż wzrost Fot. archiwum Moto Express: Tzw. chip tuning jest najbardziej popularny w silnikach doładowanych turbosprężarką. mocy to większe obciążenie cieplne silnika i może dojść do poważnej awarii, zwłaszcza podczas długiej jazdy z dużym obciążeniem (np. na autostradzie).

 

Powszechne stosowanie sterowania elektronicznego w Dieslach spowodowało, że silniki te stały się wdzięcznym materiałem do tuningu. Silniki te pracują ze znacznym nadmiarem powietrza, więc nie ma problemów z podaniem dodatkowej porcji paliwa. Moc i moment obrotowy po zmianie programu może wzrosnąć nawet o 50 proc.

 

Koszt tuningu elektronicznego jest różny. Dla silników wolnossących wynosi około 800 do 2000 zł, dla jednostki benzynowej z turbo - ponad 2 000 zł, dla diesla od 1500 do 3000 w zależności od typu sterownika. Moduły do wielu silników diesla można założyć samodzielnie posługując się dołączoną instrukcją. Czas montażu chipa, czy boxa zależy w dużej mierze od modelu samochodu i może wynosić od pół do kilku godzin.

  Na hamownię

 

Przed modyfikacjami i po wszelkich udoskonaleniach silnika dobrze jest sprawdzić auto na hamowni. Wówczas będziemy mieli wiedzę, czy silnik zyskał tyle mocy ile deklarował zakład wykonujący przeróbkę.

 

Tuning należy wykonać tak, aby silnik zachował rozsądną trwałość i po wszystkich przeróbkach nadal spełniał obowiązujące normy czystości spalin i nie przekraczał dopuszczalnych norm hałasu (np. po wymianie układu wydechowego).

 

Orientacyjny wzrost mocy po tuningu elektronicznym różnych silników

 

Model samochodu

Moc

seryjna

(KM)

Moc

po

tuningu

(KM)

Moment

seryjny

(Nm)

Moment

po

tuningu

(Nm)

Fiat Brava 1.2

80

85

113

123

VW Golf III 1.4

60

66

115

125

VW Golf V 1.6 FSI

116

130

155

170

VW Golf V 1.9 TDI

105

136

250

326

VW Golf V 2.0 TDI

140

170

320

385

VW Passat 1.8 T

150

180

210

270

VW Passat 1.6

100

110

140

155

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • lolo (gość)
    • ile może kosztować taki "pomiar mocy" ?
    • tomek_zgierz (gość)
    • Obecnie pomiar mocy i momentu obrotowego za pomocą hamowni podwoziowej z wykorzystaniem pomiaru inercyjnego kosztuje od 60 do 120 zł
    • driwer (gość)
    • no tak podali golfa, passata i zeby nie bylo jednego fiata...szkoda ze jeszcze nie napisali bmw...bylaby idealna skladanka aut polskiego dresa!! a po drugie tuning z 60 do 66 koni (golf 1,4) czy to troche nie smieszne??
    • Ja (gość)
    • Czy autor artykułu sam jeździ zapyziałym golfem '83, że podał wyniki modyfikacji tylko dla najbardziej wieśniackich samochodów?
    • k_n_k (gość)
    • bardzo śmieszne driwer (pisz się driver jakby co ;) ). polskiego dresa hahaha :/ Co do golfów to się zgadzam, ale oczpepcie się od BMW. Wogóle to o jakie bumy wam chodzi? E34, czy E30? BMW robiło różne samochody. :P
    • grzegorz (gość)
    • czy ktoś wie ile kosztuje zamontowanie chipu do vectry 20 dti
    • Quattro
    • Troche późno dodaje swój kometarz ale panowie piszecie bzdury. Dla mnie BMW to śmietniki jakich mało. Audi to są legendy. Czy bmw wyprodukowało kiedyś tak słynny pojazd jak AUDI QUATTRO. Samochodzik ten choć z lat 80 przyśpiesza do setki w 3.1 sekundy, także wszystkie emki (M-line) bmw nie mogą nawet startować z legendą Quattro.
    • ppiotrrek5
    • ok ok ale to nie byl model publiczyny ale nie zapomnij o tym ze bmw to nie tylko silniki samochodowe to tagrze poczotki byly zwiazane z silnikami do samolotow tylko powiedz mi co po tym audi quatro zostalo a z Mpower juz ponad 20 lat mozemy sie spotkac i powedz mi czy od tego czasu jakies audi tej klasy m,oglo sie z tym rownac po 2 audi quatro rozpedzado sie do 100km w prawie 5 sec
    • Barton
    • No to sobie Porozmawialiście o tuningu elektronicznym :/ Jest tu jakiś moderator? Wracając do modyfikacji elektroniki, to z wolnossakami to fikcja i mit Moc się bierze ze spalania większej ilości paliwa w większej ilości powietrza. Niby skąd sterując elektroniką dodamy powietrza? No może w silnikach programowo dławionych z powodu uzyskiwania norm emisji spalin
    • stefix mk1 (gość)
    • widze ze niektórzy mondrale czepiajacy sie golfów nie rozumieja słowa ,,przykładowe'' po drugie jezdziłes cwaniacaku zdrowym starym golfem znasz technike jazdy tym samochodem? najpierw ocen siebie a nie jego...ja mam mk1 i nie chce za niego nowego mercedesa i szanuje zdanie innych kierowców tylko nie szanuje krytyków którzy nawet nie wiedza co krytykuja. tyle ode mnie ZAWSZE I WSZEDZIE VW.

Dodaj komentarz