Tuning silnika

Technologia / Tuning

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 69930

Czy można zwiększyć moc silnika o 10, 20, czy nawet 30 proc. i to w ciągu kilkudziesięciu minut? Oczywiście.

Dzięki wszechobecnej elektronice można to bez trudu wykonać nie brudząc sobie nawet rąk. Wystarczy tylko zmienić program komputera sterującego pracą silnika.

 

Od momentu kiedy do sterowania pracą silnika włączono elektronikę pojawiły się nowe możliwości zwiększania mocy silnika. W silnikach bez elektroniki zwiększenie mocy wiązało się z kompletną przeróbką i wymianą mnóstwa części.

 

Obecnie takie same efekty, albo i nawet większe można uzyskać nie otwierając nawet maski silnika. Wystarczy wpisać do pamięci komputera zmodyfikowany program i już silnikowiTa czarna skrzynka po zamontowaniu do silnika diesla daje wzrost mocy nawet do 30 proc. przybędzie sporo mocy.

 

Przyrost jest różny i zależy w głównej mierze od rodzaju silnika. Jednak tuning należy wykonać tak, aby silnik zachował rozsądną trwałość i po wszystkich przeróbkach nadal spełniał obowiązujące normy czystości spalin oraz aby nadawał się do codziennej jazdy.

 

Chipy i boxy

 

Większą moc silnika można uzyskać na kilka sposobów. Pierwszy to wpisanie do komputera nowego, zmodyfikowanego programu. Operację taką wykonuje się przez złącze diagnostyczne silnika i nie ma żadnej mechanicznej ingerencji w układ.

 

Drugi sposób to wymiana chipa, czyli elementu komputera, w którym zapisane są parametry pracy silnika. Ta metoda nie jest zalecana w samochodach na gwarancji, ponieważ zerwanie plomb skutkuje utratą gwarancji.

 

W silnikach wysokoprężnych stosuje się przeważnie tzw. boxy, które wpina się w instalację elektryczną. Czas montażu jest bardzo krótki i w każdym momencie można go wypiąć i tym samym wrócić do fabrycznych wartości.

 

Od 7 do 30 proc.

 

Najmniejsze korzyści, a więc i mały przyrost mocy jest w silnikach wolnossących. W takich jednostkach nie należy się spodziewać więcej niż 7 do 10 proc. W zdecydowanie lepszej sytuacji są właściciele benzyniaków z turbosprężarką. W tych jednostkach moc i moment obrotowy można zwiększyć bez trudu o 25 proc.

Efekty pracy firmy tuningowej koniecznie trzeba sprawdzić na hamowni.  

Od momentu, gdy i do diesli zawitała elektronika stały się one wdzięcznym obiektem do tuningu i obecnie w takich silnikach najczęściej dokonuje się przeróbek. Praktycznie wszystkie mają turbosprężarkę, więc uzyskanie mocy i momentu większego o 30 proc. nie stanowi żadnego problemu.

 

Ponadto mocniejszy silnik w codziennej eksploatacji nie zużywa więcej paliwa, no chyba że będziemy wykorzystywać pełną moc. Wówczas będzie wyraźny wzrost. Nie należy jednak przesadzać ze wzrostem mocy, gdyż może się to odbić na trwałości silnika, a w skrajnym przypadku nastąpi urwanie korbowodu i w efekcie całkowite zniszczenie silnika.

 

Lepiej zdecydować się na mniejszy przyrost mocy. Niewiele stracimy na dynamice, za to silnik odwdzięczy się dużą trwałością.

 

Koszty

 

Koszt chipa czy boxu nie zależy od marki pojazdu, tylko od sytemu zasilania oraz oczekiwanego przyrostu mocy. W wolnossących za wymianę chipa zapłacimy od 1000 do 2000 zł, a w benzynowych z turbosprężarką 1500 do ponad 2000 zł.

 

W silnikach wysokoprężnych za boxa zapłacimy około 1500 zł, jeśli jest pompa wtryskowa i 1800 zł gdy są pompowtryskiwacze lub układ common rail. Jeśli silnik ma dwie turbosprężarki koszty będą zdecydowanie wyższe.

 

Są to ceny orientacyjne, które w przypadku indywidualnego strojenia programu mogą znacznie wzrosnąć. Firm tuningowych jest bardzo dużo i wybierając ofertę nie należy kierować się tylko ceną, ale także należy brać pod uwagę doświadczenie pracowników i zaplecze techniczne firmy.

 

Przed tuningiem jak również i po warto pojechać na hamownię, aby dokładnie sprawdzić, czy silnik zyskał tyle mocy ile deklarował zakład wykonujący przeróbkę. Profesjonalne firmy tuningowe mają hamownie w swoich warsztatach i od razu sprawdzają efekty swojej pracy.

 

Orientacyjny wzrost mocy i momentu obrotowego po tuningu silnika

 

Model samochodu

Wzrost mocy (KM)

Wzrost momentu (Nm)

Ford Focus

1.6 TDCI 90 KM

18

40

Seat Leon 1.9 TDI 110 KM

25

50

Opel Astra

1.7 DTI 75 KM

15

35

VW Passat

2.0 TDI 140 KM

30

70

Toyota Avensis 2.0 D4-D 116 KM

20

45

Reanult Megane 1.9 dCi 102 KM

15

40

Skoda Fabia

1.4 75 KM

8

14

Audi A4

1.8T 150 KM

42

60

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • gogo (gość)
    • ile kosztuje czipowanie vectry b 2.0 dti 101KM
    • Barton
    • Co jest odkrywczego i nowego w tym artykule ?? Temat wałkowany i znany od bardzo dawna Wartości i przyrosty dla wolnossaków wyssane z palca

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!