Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Turboproblemy

Maciej Fabijański
Fot. archiwum
Fot. archiwum
Wysoka temperatura spalin oraz bardzo duża prędkość wirnika powodują, że turbosprężarka jest wyjątkowo czułym urządzeniem na wszelkie eksploatacyjne nieprawidłowości.
Fot. archiwum
Fot. archiwum

Do uszkodzenia turbosprężarek najczęściej dochodzi z powodu braku lub niewystarczającego smarowania, zanieczyszczeń w oleju, wysokiej temperatury spalin na wylocie, czyli przeciążenia cieplnego turbiny, podwyższonego ciśnienia doładowania oraz wad materiałowych i wykonawczych.

Faktem jest, że konstruktorzy współczesnych turbosprężarek starają się poprawić ich odporność na niektóre niekorzystne zjawiska towarzyszące eksploatacji. I tak na przykład korpusy tych urządzeń wykonuje się ze staliwa, które lepiej znosi obciążenia cieplne niż używane wcześniej do tego celu żeliwo. Poza tym do układu chłodzenia silnika włącza się także chłodzenie turbosprężarki, a dodatkowa, elektrycznie napędzana pompa cieczy, jeszcze po wyłączeniu silnika pracuje, aby w ten sposób skuteczniej schłodzić korpus turbiny.

Na trwałość turbosprężarki duży wpływ ma sam użytkownik pojazdu. To od niego przecież zależy jaki olej jest w silniku i po jakim czasie zostanie wymieniony na nowy. Nieprawidłowy olej lub ten  nadmiernie zużyty okresem eksploatacji powodują, że wirnik turbosprężarki nie będzie w odpowiedni sposób smarowany. Stąd konieczność przestrzegania  wszelkich zaleceń producentów odnoście stosowanego oleju i okresu jego wymiany.

Po uruchomieniu zimnego silnika z turbodoładowaniem nie należy natychmiast gwałtownie dodawać gazu, lecz zaczekać kilka - kilkanaście sekund, aż olej dotrze do wirnika turbiny i zapewni mu właściwe warunki pracy. W turbosprężarkach bez dodatkowego chłodzenia istotnym nawykiem jest, aby po długiej i szybkiej jeździe nie wyłączać natychmiast silnika, lecz pozwolić mu przez jakiś czas ( mniej więcej około pół minuty) popracować na biegu jałowym, w celu obniżenia temperatury turbiny i zmniejszenia do minimum obrotów wirnika.

Zaraz przed wyłączeniem zapłonu nie należy także gwałtownie dodawać gazu. Powoduje to, że wirnik turbosprężarki nabiera prędkości, ale wyłączenie silnika sprawi, iż będzie się on kręcił bez dostatecznego smarowania, co szkodzi jego łożyskowaniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty