Ubezpieczyciel nie przestrzega prawa. Co zrobić?

Regina Skibińska
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Jeżeli ubezpieczyciel zaniżył nam odszkodowanie z OC lub AC albo odmówił wypłaty, możemy złożyć reklamację, a gdy to nie pomoże – poskarżyć się do Rzecznika Finansowego.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Ubezpieczenia komunikacyjne często są źródłem sporów klientów i towarzystw. Wiele osób niezadowolonych z odszkodowań oraz sposobu traktowania przez ubezpieczycieli składało skargi do Rzecznika Ubezpieczonych. Od niedawna obowiązują nowe przepisy dotyczące składania reklamacji. Z dniem11 października 2015 r. weszła w życie ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowych, przy czym w części dotyczącej pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów, ustawa zacznie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2016 r.

Najpierw trzeba złożyć reklamację

Teraz każdy ubezpieczyciel ma obowiązek poinformowania klienta na etapie zawierania umowy o obowiązującym procesie reklamacyjnym. Także poszkodowany, który naprawia szkodę z OC musi otrzymać informacje na temat drogi reklamacyjnej.

Ubezpieczyciel ma też określony termin na rozpoznanie skargi i odpowiedź na nią – jest to 30 dni, a  sprawach skomplikowanych 60 dni. W przypadku niedotrzymania tego terminu przyjmuje się, że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta. W praktyce więc jeśli uznamy, że np. towarzystwo bezzasadnie obniżyło odszkodowanie z ubezpieczenia OC stosując potrącenie amortyzacyjne i złożymy reklamację z tego tytułu, a zakład ubezpieczeń nie rozpozna jej w terminie, to będzie musiał nam wypłacić żądaną przez nas kwotę;

O tym się mówi: Jan Urban miesza w składzie Lecha

Reklamację możemy złożyć na piśmie, za pomocą elektronicznych środków przekazu,  telefonicznie lub osobiście. Możemy to zrobić w dowolnej placówce ubezpieczyciela albo u agenta.

Ubezpieczyciel musi na reklamację odpowiedzieć na piśmie.  Ewentualna forma elektroniczna dopuszczalna jest wyłącznie na wniosek klienta.

Skargi do Rzecznika Finansowego

Dopiero po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej przed ubezpieczycielem możemy wystosować skargę do Rzecznika Finansowego. Do Rzecznika Finansowego można także zwrócić się w sytuacji, gdy zakład ubezpieczeń nie udzielił w obowiązującym go terminie odpowiedzi na reklamację albo też nie wykonał czynności wynikających z reklamacji uwzględnionej zgodnie z wolą klienta.

Rzecznik ma obowiązek dbać o interesy klientów ubezpieczycieli i poszkodowanych, a jednym z jego obowiązków jest rozpatrywanie skarg. Ma przy tym bardzo konkretne uprawnienie odnoszące się do rozpatrywania skarg przez zakłady ubezpieczeń. Może mianowicie nakładać na nie kary w wysokości do 100 tys. zł, jeżeli nie przestrzegają one przepisów dotyczących rozpatrywania reklamacji.

Od stycznia wejdzie w życie kolejna nowość ważna dla klientów ubezpieczycieli - zakłady ubezpieczeń będą musiały obowiązkowo uczestniczyć w pozasądowym postępowaniu w sprawie rozwiązywania sporów.

Nowe przepisy zdecydowanie poprawiają sytuację klientów towarzystw. Szczególnie powinni je odczuć poszkodowani likwidujący szkodę z komunikacyjnego ubezpieczenia OC, gdyż tutaj pojawia się najwięcej problemów i te sprawy najczęściej są przedmiotem skarg do urzędów i sądów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty