Uff, jak gorąco

Grzegorz Burda
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Podczas upałów układ chłodzenia pracuje w trudnych warunkach i nawet najmniejsze usterki dają znać o sobie.

Aby bez przeszkód przejeździć cały sezon należy dokładnie sprawdzić kondycję układu chłodzenia.

 

Silnik spalinowy wytwarza dużo ciepła i aby mógł poprawnie funkcjonować potrzebny jest układ chłodzenia, który utrzymuje właściwą temperaturę pracy i nie dopuszcza do przegrzania jednostki napędowej. Wysokie temperatury w lecie sprawiają, że małe usterki, które w chłodniejszych miesiącach nie dawały żadnych objawów, podczas upałów bardzo szybko się

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

ujawniają. Aby uniknąć najgorszego, czyli unieruchomienia auta podczas podróży należy wykonać przegląd układu chłodzenia.

 

Pierwszą i bardzo prostą czynnością jest sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego. To w głównej mierze od niego zależy wydajność układu. Poziom płynu sprawdza się w zbiorniku wyrównawczym i powinien zawierać się pomiędzy znakami min i max. Jeśli jest konieczność uzupełnienia należy wykonywać to ostrożnie i najlepiej na zimnym silniku. W żadnym wypadku nie wolno odkręcać korka chłodnicy jeśli nastąpiło przegrzanie układu, ponieważ płyn w układzie jest pod ciśnieniem i w momencie odkręcania może nas dotkliwie poparzyć. Niewielkie ubytki płynu są zjawiskiem normalnym, natomiast jeśli jest konieczność dolania ponad pół litra płynu świadczy to o jego nieszczelności. Miejsc wycieku może być bardzo dużo, a poznamy je po białym nalocie. Potencjalne miejsca uszkodzenia w samochodzie kilkuletnim to chłodnica, gumowe przewody oraz pompa wodna. Wycieki płynu często pojawiają się po niesolidnym zamontowaniu instalacji gazowej. Jeśli jednak nie widać żadnych wycieków, a płynu dużo ubywa, może to świadczyć o przedostawaniu się płynu do komory spalania.

 

Bardzo ważnym elementem układu chłodniczego jest termostat, którego zadaniem jest regulowanie przepływu cieczy w układzie, a więc i zapewnienie odpowiedniej temperatury. Uszkodzenie termostatu w upalny dzień w pozycji zamkniętej da znać o sobie już po przejechaniu kilku kilometrów. Objawem będzie bardzo wysoka temperatura dochodząca do czerwonego pola na wskaźniku. Aby mieć pewność, że uszkodzony jest termostat należy dotknąć (ostrożnie) węże gumowe doprowadzające płyn do chłodnicy. Jeśli będzie duża różnica temperatur pomiędzy wężami to możemy być pewni, że uszkodzony jest termostat i nie ma obiegu płynu. Termostat może się także uszkodzić w pozycji otwartej. Objawem będzie wydłużony czas nagrzewania silnika, ale w lecie usterki tej w wielu autach praktycznie nie widać.

 

Może się jednak zdarzyć, że pomimo sprawnego termostatu silnik będzie się przegrzewał. Powodem może być uszkodzony wentylator chłodnicy. W większości samochodów napędzany jest silnikiem elektrycznym, a sygnał do włączenia dostaje z czujnika umieszczonego w głowicy silnika. Jeśli mimo wysokiej temperatury wentylator nie pracuje możliwych jest kilka przyczyn. Pierwsza to brak zasilania, którego powodem może być przepalony bezpiecznik lub uszkodzony przewód. W bardzo prosty sposób można sprawdzić układ wentylatora. Wystarczy zlokalizować czujnik wentylatora, następnie odłączyć wtyczkę i połączyć (zmostkować) przewody ze sobą. Jeśli układ elektryczny jest sprawny, a wentylator pracuje to uszkodzony jest czujnik. W niektórych samochodach czujnik wentylatora jest umieszczony w chłodnicy i może się zdarzyć, że układ jest sprawny, wentylator nadal się nie włącza, a układ się przegrzewa. Winę za to ponosi uszkodzony termostat, który nie zapewnia dostatecznego obiegu cieczy, więc dolna część chłodnicy nie nagrzewa się do tego stopnia, aby włączył się wentylator.

 

Zdarza się także, że cały układ jest sprawny, a silnik nadal się przegrzewa. Winę za to może ponosić zanieczyszczona chłodnica. Po kilku latach eksploatacji i kilkudziesięciu tys. km chłodnica może być pokryta zaschniętym błotem, liśćmi itp., które znacznie pogarszają możliwości odprowadzenia ciepła. Czyszczenie chłodnicy należy przeprowadzać ostrożnie, aby nie uszkodzić delikatnych elementów. Winę za przegrzewanie się silnika może ponosić także luźny pasek napędzający pompę wodną, źle pracujący układ zapłonowy lub wtryskowy. Zły kąt zapłonu lub wtrysku, albo nieodpowiednia dawka paliwa również mogą przyczynić się wzrostu temperatury.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty