Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Układ kierowniczy

Grzegorz Burda
Fot. AME: Najszybciej zużywającym się elementem układu kierowniczego są końcówki drążków.
Fot. AME: Najszybciej zużywającym się elementem układu kierowniczego są końcówki drążków.
Stuki dobiegające z zawieszenia, zwłaszcza przedniego należy jak najszybciej zdiagnozować, gdyż mogą one zagrażać bezpieczeństwu jazdy.

Częstym powodem stuków są luzy w układzie kierowniczym.

 

Źródłem stuków może być przekładnia kierownicza, drążki kierownicze lub końcówki drążków. Przeważnie najczęściej i najszybciej zużywają się końcówki drążków. Na szczęście jest dużo  zamienników bardzo dobrej jakości i w przyzwoitych cenach, więc naprawa nie będzie drogo kosztować.

Fot. AME: Najszybciej zużywającym się elementem układu kierowniczego są końcówki drążków.
Fot. AME: Najszybciej zużywającym się elementem układu kierowniczego są końcówki drążków.

 

Wymiana końcówki jest bardzo prosta. Jedyną trudnością może być rozłączenie połączenia stożkowego lub wykręcenie skorodowanego gwintu z drążka. Jednak na wymianę trzeba pojechać do serwisu, ponieważ po wymianie końcówek trzeba ustawić geometrię, a to wymaga specjalnych przyrządów. Dlatego jeśli zużyta jest jedna końcówka warto od razu wymienić obydwie.

 

Następnym często zużywającym się elementem są drążki kierownicze. Z wymianą jest różnie, gdyż zależy to od konstrukcji przekładni oraz ilości miejsca w komorze silnikowej. Jeśli jest dostęp, a drążki są wkręcane to taką wymianę można wykonać bez demontażu przekładni z samochodu.

 

Nie jest to specjalnie trudna operacja, więc powinien ją wykonać każdy serwis. Natomiast, gdy drążki kierownicze są zaprasowane nie pozostaje nic innego jak demontaż przekładni i oddanie jej do specjalistycznego warsztatu zajmującego się tego typu naprawami.

 

Taka naprawa musi być wykonana profesjonalnie i fachowo, gdyż tylko wówczas będziemy mogli użytkować samochód bez obawy o własne bezpieczeństwo.

Fot. AME: Po kilku latach eksploatacji problemem może być wykręcenie skorodowanej końcówki z drążka.
Fot. AME: Po kilku latach eksploatacji problemem może być wykręcenie skorodowanej końcówki z drążka.

 

Stuki mogą pochodzić również od luzu na listwie. Można go jednak skasować wkręcając specjalną śrubę. Jeśli i to nie wystarczy trzeba wymieniać tulejki listwy. W większości przypadków również do tej czynności trzeba wymontować przekładnię, a gdy drążki nie są odkręcane to także trzeba oddać przekładnię do specjalistycznego warsztatu.

 

Podczas naprawy trzeba również sprawdzić osłony gumowe. Uszkodzone trzeba jak najszybciej wymienić, gdyż przekładnia jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.

 

Nie warto kupować przekładni używanych, gdyż faktyczny stan techniczny można ocenić dopiero po zamontowaniu do samochodu. Jeśli już starej przekładni nie uda się naprawić lub naprawa jest bardzo droga lepiej nieco dopłacić i kupić przekładnię po regeneracji. Wówczas mamy pełnosprawną przekładnię i dodatkowo z gwarancją. 

 

Przykładowe ceny końcówek drążków kierowniczych i koszty wymiany

 

Marka i model

Cena końcówki

(zł/szt.)

Koszt wymiany końcówki (1 szt.)

+ regulacja geometrii (zł)

ASO

Serwis

niezależny

Midas

Norauto

Daewoo Lanos

74 (ASO)

30 (Delphi)

63 (TRW)

45 (pr. krajowa)

45 + 70

20 + 40

40 + 80

45 + 95

Ford Escort ’94

94 (ASO)

34 (4Max)

37 (Delphi)

38 (Febi)

37 (Moog)

56 (TRW)

73 + 47

Honda Civic ’98

319 (ASO)

95 (TRW)

75 (555)

25 + 50

Citroen Xsara I

100 (ASO)

25 (Delphi)

31 (Febi)

37 (Lemforder)

45 (TRW)

50 + 90

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty