Najpopularniejszą marką wśród internautów jest Opel. Autami tej firmy jeździ 19,1 proc. spośród nich. Na drugim miejscu plasuje się Volkswagen (17,2 proc.), a następnie Fiat (16,1). Za nią są Renault (10,9) i Ford (9,4 proc.).
Tak przynajmniej wynika z badania Centrum Badań Marketingowych Indicato przeprowadzonego wspólnie z serwisem internetowym
www.ontheroad.com.pl
na grupie 1038 polskich internautów.
Z ich deklaracji można się dowiedzieć, że 84,4 proc. pełnoletnich użytkowników sieci ma
w swoim gospodarstwie domowym przynajmniej jeden samochód. Ponadto 52,6 proc. planuje w przyszłości kupić lub zamienić auto. Natomiast 20,8 proc. internautów posiada pojazd służbowy.
Jeśli spojrzymy na modele aut, to najczęściej użytkowanym pojazdem jest Opel Astra,
a tuż za znajduje się Volkswagen Golf. W poszczególnych markach przodują Audi A4, Toyota Corolla, Peugeot 307 i Ford Modeno.
Przeciętny polski internauta jeździ dziesięcioletnim samochodem, który kupił jako używany. Zdecydowały o tym głównie względy finansowe - szybkie tempo straty wartości nowego auta, a przede wszystkim brak wystarczającej sumy pieniędzy na zakup nowego pojazdu. Niecałe 27 proc. respondentów zakupiło nowy samochód w salonie. Popularnym sposobem sprawienia sobie auta jest także sprowadzenie go z zagranicy, zakup w internecie, w komisie samochodowym lub od znajomego czy członka rodziny. Te cztery ostatnie sposoby nabycia samochodu to 61,9 proc wszystkich przypadków. Co ciekawe, auto w internecie kupiło 13,5 proc. respondentów. Nie jest to dużo w stosunku do innych krajów, ale wskazuje na to, że coraz więcej osób zaczyna korzystać z tej formy zakupu.
Na razie jednak pod względem miejsca zakupu auta internet jest w połowie dystansu w stosunku do salonów samochodowych internauci najczęściej posiadają pojazdy wyprodukowane w latach 1996-2000 (39,4 proc.) oraz w okresie 2001-2005 (26 proc.) Spora część ma także samochody z roczników 2005-2010 (17,7 proc.). Z odpowiedzi wynika, że 26,6 proc. posiadaczy aut kupiło je jako nowe. Używane pojazdy najczęściej kupowano w komisie samochodowym (26,9 proc.), z zagranicy sprowadziło pojazd 20,2 proc, a od znajomego lub rodziny odkupiło go 16,3 proc. pytanych.
Najpopularniejszym typem nadwozia aut posiadanych przez internautów jest hatchback. 36,4 proc. ankietowanych ma takie auto, sedana posiada 26,1 proc., natomiast kombi użytkuje 18,3 proc. pytanych. Większość preferuje silniki benzynowe. Aż w 50,6 proc. przypadków pod maską ich aut pracuje silnik benzynowy. Prawie 1/3 ma pojazdy z napędem Diesla (29,3 proc.), najczęściej o pojemności od 1500 do 1900 cm3. Ale 19,3 proc. jeździ samochodami, które mają instalację gazową.
Wracając do pojemności silników - bez względu na rodzaj paliwa, najpopularniejsze są te o pojemności 1501-1900 cm3 (36,8 proc.), oraz 1901-2500 cm3 (21,8 proc.). Widać z tego, że użytkownicy sieci preferują stosunkowo mocne samochody.
Najchętniej kupowane marki aut przez internautów
Lp. | Marka | Procent użytkowników |
1. | Opel | 19,1 |
2. | Volkswagen | 17,2 |
3. | Fiat | 16,1 |
4 | Renault | 10,9 |
5. | Ford | 9,4 |
6. | Skoda | 5,8 |
7. | Audi | 5,3 |
8. | Peugeot | 5,1 |
9. | Seat | 4,8 |
10. | Toyota | 4,8 |
Rok produkcji używanego przez internautów samochodu
1. | Przed 1980 | 0,2 |
2. | 1981-1990 | 1,6 |
3. | 1991-1995 | 15,1 |
4. | 1996-2000 | 39,4 |
5. | 2001-2005 | 26,0 |
6. | 2005-2010 | 17,7 |
Gdzie internauta kupił swoje auto
1. | salon dealera | 26,9 |
2. | sprowadzony z zagranicy | 20,2 |
3. | od znajomego/rodziny | 16,3 |
4. | ogłoszenie w Internecie | 13,5 |
5. | komis samochodowy | 11,9 |
6. | ogłoszenie w prasie | 4,3 |
7. | giełda samochodowa | 4,2 |
8. | odkupiony, użytkowany przez firmę | 1,8 |
9. | inne miejsce | 0,6 |
10 | trudno powiedzieć | 0,3 |
**
Zobacz także:
**
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?