Uszkodzony termostat

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 91906

Termostat jest prostym elementem układu chłodzenia, ale ze względu na funkcję, jaką pełni jego awaria przysparza dużych kłopotów.

Uszkodzony w pozycji zamkniętej praktycznie natychmiast uniemożliwia jazdę, natomiast gdy jest cały czas otwarty, znacznie ogranicza komfort jazdy.

 

Uszkodzenie termostatu w pozycji zamkniętej nie sposób przeoczyć. Pierwsza oznaka, to wskazówka temperatury bardzo szybko wędrująca na czerwone pole. Jeśli kierowca zlekceważy ten sygnał, to wkrótce pojawią się obłoki dymu i w efekcie dojdzie do zatarcia silnika.

Przegrzanie może wystąpić już po przejechaniu kilku kilometrów. Diagnoza takiej usterki jest prosta. Jeśli poziom płynu jest prawidłowy, pasek klinowy napędzający pompę wodną właściwie napięty, temperatura chłodnicy niezbyt wysoka, a wskaźnik sygnalizuje wysoką temperaturę, to Fot. Grzegorz Burda: Jedną z metod diagnozowania awarii termostatu jest obserwacja wskaźnika temperatury. winę za ten stan ponosi termostat. Pod żadnym pozorem nie wolno odkręcać korka chłodnicy, gdy temperatura silnika jest wysoka, gdyż spowoduje to gwałtowny wypływ cieczy lub pary i w efekcie może dojść do poważnych poparzeń.

 

Termostat może również być uszkodzony w pozycji otwartej. Taka usterka jest znacznie mniej niebezpieczna dla silnika, ponieważ cały czas jest duży obieg cieczy i silnikowi nie grozi przegrzanie. Jednak niedogrzanie w dłuższym okresie czasu, również wpływa niekorzystnie na pracę silnika. W lecie taka usterka jest praktycznie niewidoczna, natomiast w okresie jesienno-zimowym daje wyraźnie znać o sobie. Znacznie zmniejsza komfort jazdy, gdyż ogrzewanie praktycznie nie działa. Silnik pracujący cały czas na dużym obiegu, czyli z pełnym wykorzystaniem chłodnicy przy niskich temperaturach, będzie systematycznie niedogrzany. A to powoduje znacznie większe zużycie paliwa.

 

Usterka ta jest również bardzo łatwa do zdiagnozowania. Jedną z metod jest obserwacja wskaźnika temperatury. Jeśli na postoju lub w korku silnik osiąga temperaturę pracy, a podczas jazdy spada ona do minimum, to świadczy o uszkodzonym termostacie. Można także sprawdzać, Fot. Grzegorz Burda: Termostat do typowych modeli samochodów nie kosztuje zbyt dużo, więc jeśli tylko istnieje podejrzenie o jego nieprawidłową pracę należy go wymienić. podczas nagrzewania silnika, temperaturę gumowych przewodów doprowadzających płyn do chłodnicy. Jeśli obydwa mają taka samą temperaturę, to na pewno termostat jest uszkodzony.

 

Nie warto przeprowadzać dodatkowych testów, czyli wyjmować termostat i sprawdzać w gorącej wodzie, czy się otwiera. Szkoda na to czasu i pieniędzy.

Termostat do typowych modeli kosztuje od 20 do 50 zł, więc jeśli tylko istnieje podejrzenie o jego nieprawidłową pracę należy go wymienić. Przy okazji wymiany termostatu warto zdecydować się również na wymianę płynu chłodniczego. Podczas demontażu termostatu i tak wyleje się część płynu, więc zamiast go uzupełnić, lepiej przy tej okazji wymienić cały płyn. Wykonując te czynności za jednym razem, oszczędzimy trochę pieniędzy.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Jarecki
    • Nie mogę zrozumieć postępowania niektórych producentów samochodów,którzy aby zmniejszyć koszty zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej montują kontrolkę wzrostu temp.cieczy,która włącza się gdy ciecz w układzie osiągnie ok.110-115 st.C,a chwalą się jednocześnie wyposażeniem auta w inne,czasem zbędne gadżety.Działają oni w ten sposób na szkodę klienta-jeżeli termostat ulegnie uszkodzeniu w pozycji otwartej to auto bez wskaźnika może przejechać całe lato z niedogrzanym silnikiem i nie chodzi tu tylko o zwiększone zażycie paliwa czy o słabe działanie nagrzewnicy ale też o zużycie silnika.
    • rysiek
    • A CO IM ZALEżY!!!Tak mi się zdaje że to TY napisałeś komuś "kontrę"jak się upierał,że olej czsza wymieniać wedle ksionżeczki obsługi,czyli co 15-20tys.Powiedziałeś tak: "CZłOWIEKU !!Do 100tys.km.to każdy nowy silnik wytrzyma,choćbyś go zalewał i co 40tys.i nie olejem a towotem rozpuszczonym w ropie.Przeć to też śliskie.Tylko że po tych 100tys[ powiedzmy5-7lat]będzie w rozsypce,a ty do dylera nie pójdiesz,bo cię wygoni". Napewno przeinaczyłem TWOJE słowa,ale sens jest właściwy.To samo jest z kontrolką,i z wieloma innymi. P.S. Bardzo dziękuję za poradę,że gaśnięcie audi to zaworki mech.pompy.
    • bocian666
    • gdy termostat jest zepsuty w pozycji otwartej,co sie dziej wowczas z wiatrakiem?.czy bedzie on wlaczony caly czas bo silnik jest goracy czy tez nigdy sie nie wlaczy bo silnik jest nie dogrzany? gdy przewody ukladu chlodzenia nagrzewaja sie jednoczesnie ,oznacza to ze termostat jest otwarty juz na starcie,puszcza chlodziwo w obieg czy tak. czyli wymiana jest konieczna pytanie moze troche glupie ale ja jestem stolarzem.
    • Paweł (gość)
    • Mam problem właśnie w BMW 520i. Podejrzewam termostat uszkodzony bo autko się szbko grzeje a chłodnica i przewody są zimne jak trup. Myślicie że to termostat jest cały czas zamknięty i nie wypuszcza wody z silnika?
    • atrox (gość)
    • Ja mialem taka sytuacje ze wzrosla mi temperatura ponad polowe wskaznika. Wiatrak caly czas chodzil na chlodnicy. Po wylaczeniu auta i schlodzeniu silnika okazalo sie ze mam za malo plynu chlodniczego. Dolalem az 1l po jakichs 170km trasy jaka pokonalem z domu do celu. Dolalem wody i wrocilem spowrotem do domu i temperatura mi sie juz nie podniosla. A efekt tego byl taki ze poszla mi uszczelka pod glowica. Naszczescie woda z ukladu chlodzenia z silnika dostawala sie do komory spalania a nie do oleju. Chlodnica byla chlodna a przewody od ukladu chlodzenia gorace. Nadszedl remont. Okazalo sie ze termostat padl. Zostal wrzucoany go garka z wrzatkiem i otwieral sie zbyt dlugo co moglo spowodowac przegrzanie plynu w silniku. a jak plyn wrze musi gdzies cisnienie uciec, no i ucieklo pod uszczelka do komory spalania. plynu w zbiorniczku wody mi tylko ubywalo. gdyby dostalo sie do oleju zapewne zagotowalo by sie wszystko i plyn wyrzucilo by przez zbiorniczek. naszczescie uniknolem tego :)
    • atrox (gość)
    • Kolegom radze wymiane termostatu i odrazu plynu chlodzacego. Mnie termostat kosztowal 33zl i plyn 5L 30zl. razem 66zl. Naprawa silnik i czesci koszt 1000zl tak po znajomosci :) u mego mechanika. Tylko ze ja wymieniam uszczelke pod glowica, od pokrywy zaworow, pompa wody, termostat , rozrzad plus wymiana oleju i plynu chlodzacego i nie wiem czy dojdzie planowanie silnika.wiec wymieniajcie i zaoszczedzicie sobie wiekszych wydatkow.
    • konrad (gość)
    • a mi wytryskało plyn przez złoncze gdzie jest zamontowany termosat po prostu sie nie otworzył i cisnienie wypchło płyn na uszczelce termostatu w renault clio 1,4 16v
    • krzysiek (gość)
    • jeżeli chodzi o BMW 520i to też miałem problem z ogrzewaniem ale winę ponosiła wiskoza. działała ale nie zbyt na 100 %. w czasie jazdy chłodziłosilnik ale na postoju koszmar. temperatura rosła. wymieniłem wiskozę i było ok. poza tym że bmw 520i strasznie ciężko się odpowietrza co w efekcie daje obiawy ,że temperatura skacze i można to pomylić z termostatem.
    • lsd (gość)
    • Hyunai lantra 1.8, 426 tys. km, silnikowo - bez remontu - rewelacja. Ostatnio wskaźnik temperatury wariuje. Temperatura podnosi się do punktu czerwonego, później szybko opada. Czasem mogę i 100 km dalej przejechać, czasem od razu znów się podniosi. Kiedyś płyn zagotował i przy uzupełnianiu zobaczyłem wewnątrz chłodnicy pod korkiem wygulgotane coś na kształ uszczelki silikonowej koloru czerwonego, długości kilku cm, nieregularnego kształtu (może to nie uszczelka, tylko mechanik coś - (co?) uszczelnił silikonem by sobie ułatwić i to wygotowało. Co może być przyczyną?
    • Beata (gość)
    • Witam!! mnie wymiana termostatu i płynu kosztowała bagatela 130 zł,za sam termostat krzyknęli sobie 90!!!!!masakra,złodziejstwo i tyle
    • Beata (gość)
    • a przepraszam,jeszcze za nim poprosiłam o wymianę termostatu,to wymienił mi bo to niby była przyczyna grzania się uszczelkę pod głowica no i głowice..koszt,pan skasował mnie na 900 zł no i dalej nie moge nim jeździć,bo się wiatrak nie załącza, no a z tym to wysłał mnie do elektryka,..
    • gold (gość)
    • isd... miałem podobne objawy, okazało sie że układ jest zapowietrzony a co za tym idzie dziurawa chłodnica
    • :) (gość)
    • Proponuję oddać na złom.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!