Uzupełnij płyny eksploatacyjne

Maciej Fabijański
Jednorazowo na małą dolewkę w układzie chłodzenia zwykle wystarczy woda, przeważnie destylowana.
Jednorazowo na małą dolewkę w układzie chłodzenia zwykle wystarczy woda, przeważnie destylowana.
Okresowa kontrola, uzupełnianie stanu oraz wymiana płynów eksploatacyjnych to podstawa prawidłowej eksploatacji samochodu.

Olej w silniku, w skrzyni biegów, płyn w układzie chłodzenia, wspomagania , płyn hamulcowy czy nawet płyn w zbiorniku

Jednorazowo na małą dolewkę w układzie chłodzenia zwykle wystarczy woda, przeważnie destylowana.
Jednorazowo na małą dolewkę w układzie chłodzenia zwykle wystarczy woda, przeważnie destylowana.

spryskiwacza muszą spełniać określone wymagania producenta. Mogą one dotyczyć nie tylko własności i parametrów ale również okresów ich użytkowania. Problemy pojawiają się w sytuacjach , kiedy trzeba uzupełnić ubytki płynów będące rezultatem zwykłego zużycia eksploatacyjnego lub wykonania różnych napraw. Najlepszym rozwiązaniem  byłoby za każdym razem wymiana całego płynu  na nowy, na  taki jaki zaleca producent. Nie robi się tego jednak, głównie z powodu zwiększonych kosztów takiej operacji. Dolewka jest znacznie tańsza.

W przypadku oleju silnikowego jeśli producenta narzuca tylko wymogi lepkościowe i jakościowe  poziom w misce można z braku oryginału doraźnie uzupełnić olejem , który je spełnia. Jednorazowo na małą dolewkę w układzie chłodzenia zwykle wystarczy woda, przeważnie destylowana. Jeśli trzeba dolać więcej płynu najlepiej, żeby był to dokładnie taki sam. Co prawda na rynku są płyny, które można mieszać  z innymi, ale wcześniej należałoby się upewnić , czy w naszym samochodzie jest to możliwe.  Podobnie ma się rzecz z płynem hamulcowym. Teoretycznie jeśli w układzie jest płyn typu DOT 4, to można go uzupełniać innym, ale też spełniającym tę normę. Niestety takie płyny mogą się różnić i dlatego trzeba dokładnie wiedzieć , czy można je mieszać a jeżeli tak, to dokładnie które. Unikniemy w ten sposób poważnych kłopotów.

Teoretycznie najmniej problemów powinno być z  płynem spryskiwacza. Co prawda  latem może w zbiorniku być nawet sama woda, ale zimą trzeba zadbać o to, żeby zawartość zbiornika miała odpowiednio niską temperaturę zamarzania. Jeśli w zbiorniku mamy jeszcze mieszaninę płynu letniego i zimowego o nieznanej temperaturze krzepnięcia, to warto jak najszybciej zastąpić ją całkowicie mrozoodpornym preparatem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty