Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Honda Accord VI (1998-2002). Czy warto kupić?

Bartosz Gubernat
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Accord jest jednym z najpopularniejszych japońskich samochodów segmentu „D”. W Polsce auto nie jest tak popularne jak choćby Volkswagen Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo czy Audi A6. Przewaga niemieckich konkurentów kończy się jednak wyłącznie na wynikach sprzedaży. Accord chociaż mniej popularny, niczym im nie ustępuje.
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda

Początek tego modelu sięga 1976 roku. Wówczas Accord zastąpił na rynku model 1300 i zaczął sukcesywnie zyskiwać sobie zwolenników. Początkowo był oferowany jako auto segmentu „C”, ale z czasem urósł i przeskoczył o klasę wyżej. Oferowano go niemal na wszystkich znaczących na świecie rynkach. Szczególnie dużą popularność poza Japonia zyskał w Stanach Zjednoczonych. Honda zdecydowała się tam na jego montaż, co zaowocowało m.in. znakomitymi wynikami sprzedaży. Od 1982 roku auto przez prawie 15 lat było najpopularniejszym pojazdem z azjatyckim rodowodem w USA. Do dziś auto doczekało się aż IX generacji. My pod lupę wzięliśmy szósta, która uchodzi za jedną z najbardziej trwałych. Dodatkowo teraz można ją kupić za niewielkie pieniądze.

Kiepski diesel

Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda

Auto produkowane w brytyjskim Swindon było dostępne w siedmiu wersjach nadwozia. Sześć to specjalność Hondy, czyli wysokoobrotowe benzyniaki. Najsłabszy, o pojemności 1,6-litra oferował 116 KM mocy i 140 Nm momentu obrotowego. Charakteryzował się średnim zużyciem paliwa na poziomie 8,7-litra, ale w mieście potrafił zużyć znacznie powyżej 10 litrów. Niestety użytkownicy narzekali na niedobór mocy, dlatego znacznie częściej w salonach sprzedawały się auta z silnikiem 1,8 VTEC 136 KM. To jednostka wykorzystująca układ zmiennych faz rozrządu. Takie rozwiązanie owocuje niskim zużyciem paliwa na niskich obrotach oraz dobrymi osiągami na wysokich. Druga z popularnych jednostek to 2,0 VTEC, wykorzystująca ten sam patent, ale oferująca 147 KM. Co istotne, katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi w tym przypadku 8,8 l na 100 km i jest tylko o 0,2 l wyższe niż w wersji 1,8. Topowe wersje samochodu można było dostać z silnikiem 2,3 wyposażonym w dwa wałki rozrządu. Ta jednostka oferuje 154 KM mocy i 206 Nm momentu obrotowego. Zbliża ją to do dwulitrowego turbodiesla, który osiąga 210 Nm, ale oferuje tylko 105 KM mocy. Jest przy tym jednostka awaryjną, która trapią ciągłe wycieki wynikające z kiepskiego uszczelnienia. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie jest to silnik produkcji Hondy, ale Rovera. Japoński diesel – 2,2 iCTDi występował dopiero w kolejnej generacji Accorda i on zbierał już znacznie lepsze recenzje. Silnik 2,2 o mocy 212 KM to seryjne wyposażenie sportowej wersji Type-R, która oferowała także m.in. fotele firmy Recaro. 3,0 V6 montowano do oferowanej w USA wersji Coupe.

Zawieszenie wielowahaczowe

Jednostki benzynowe uchodzą za bardzo niezawodne i bez większych problemów potrafią pokonać 500 tys. km. W przypadku wersji VTEC trzeba pilnować przede wszystkim terminów wymiany rozrządu. ASO zaleca wykonywać tę czynność co 120 tys. km, montując nie tylko pasek, ale także komplet nowych rolek. Poza tym ani właściciele, ani mechanicy nie donoszą o jakichkolwiek powtarzających się usterkach, które można uznać za typowe dla tego modelu. W przypadku diesla największym problemem są wycieki oleju, które zaczynają się już po przebiegu rzędu 100 tys. km. Niezbyt trwałe są turbosprężarki i kolektory. Dość często powtarzają się problemy z uszczelką pod głowicą.

Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda

Zawieszenie Accorda VI generacji to układ wielowahaczowy. Jest stosunkowo twarde, ale taka charakterystyka nie obniża w znaczący sposób komfortu jazdy. Samochód świetnie trzyma się drogi i dobrze wybiera nierówności. Trwałość elementów jest wysoka, ale po przebiegu na poziomie ok. 150 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością wymiany niektórych elementów. Na szczęście markowe zamienniki części nie są drogie. Łącznik stabilizatora to ok. 50-70 zł, końcówka drążka ok. 50-80zł, wahacze zarówno dolny, jak i górny ok. 150 zł za sztukę. Istnieje możliwość wymiany samych sworzni i tulejek, które kosztują po kilkadziesiąt złotych za sztukę. Tył to także układ wielowahaczowy. Jego jedyna wada to tendencja do rozregulowania się zbieżności po większych przebiegach. Warto ją kontrolować, aby nie dopuścić do przyspieszonego zużycia opon. Najsłabszym elementem tylnej części podwozia są piasty kół, które zużywają się szybko. Markowe, dobrej jakości zamienniki można dostać już za ok. 120-150 zł. Oryginał kosztuje drugie tyle.

Poszukując używanego egzemplarza lepiej wystrzegać się samochodów z instalacją LPG. Honda nie zaleca jazdy na gazie, bo w tym przypadku bardzo często kończy się ona wypaleniem gniazd zaworowych. Żywotność silnika można nieco przedłużyć skracając czas między okresowymi przeglądami z regulacją luzów zaworowych. W autach bez LPG wykonuje się ją co ok. 40 tys. km. Jeżdżąc na gazie dwa razy częściej. Kupując auto z zamontowaną instalacją warto sprawdzić, w jakiej kondycji jest silnik.
Niezłe wyposażenie

Standardowym wyposażeniem większości egzemplarzy jest system ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, manualna klimatyzacja, welurowa tapiecrka i wspomaganie kierownicy. Jest także immobiliser. W topowych wersjach oznaczonych symbolem „ES” można dodatkowo liczyć na automatyczną klimatyzację, nagłośnienie firmy Bose i skórzaną tapicerkę. Problem ze skóra jest tylko taki, że po kilkunastu latach użytkowania w większości egzemplarzy jest ona już popękana i poprzecierana. Efekt? Zamiast być ozdobą samochodu, obniża jego walory estetyczne.

Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda
Honda Accord VI 1998 - 2002 / Fot. Honda

Wykonanie auta nie budzi większych zastrzeżeń. Wnętrze nie powala stylistyką, ale jak na „japopńczyka” nie jest źle. Kokpit bardziej niż u konkurencji przypomina już samochody europejskie. Chociaż kolorystyka jest dość konserwatywna, wysoka jakość materiałów rekompensuje braki. W egzemplarzach z przebiegiem powyżej 250 tys. km tworzywa sztuczne są w dobrej kondycji i nie trzeszczą.

Ilość miejsca w kabinie jest umiarkowana. Z przodu bez problemu mieści się dwie dorosłe osoby, ale z tyłu nie ma mowy o komfortowym podróżowaniu przez trójkę rosłych mężczyzn. Bez problemu zmieści się tu natomiast dwie osoby dorosłe i dziecko. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają wygodną pozycję oraz dobre trzymanie w zakrętach. Na szczególną uwagę zasługują sportowe fotele Recaro dostępne w wersji 2,2 212 KM. Kierowca i pasażer mogą się w nich poczuć prawie jak załoga samochodu rajdowego.

1,8 lub 2,0 VTEC najlepsze

Kupując Accorda najlepiej zdecydować się na wersję benzynową. 1,6 to zdecydowanie za mało dla tego samochodu, dlatego idealnie byłoby znaleźć samochód z polskiego salonu z udokumentowanym przebiegiem, w wersji 1,8 lub 2,0 VTEC, które łączą w sobie dynamikę i oszczędność paliwa. Najwięcej frajdy z jazdy da wersja 2,2, ale w Polsce o sprawne, zadbane egzemplarze jest bardzo trudno. W poszukiwaniach najlepiej udać się do naszych zachodnich sąsiadów. Należy jednak mieć świadomość, że za takie auto trzeba zapłacić nawet 20 tys. zł, podczas gdy wersja klasyczna będzie nawet o połowę tańsza. Drugim kłopotem mogą okazać się wysokie koszty eksploatacji. Chociażby wymiana rozrządu: paski – 345 zł i 215 zł, rolki – 615 i 1100 zł, hydrauliczny napinacz – 602 zł. Razem: 2877 zł...

Honda Accord VI - dane techniczne i osiągi

Wersja
silnikowa
NadwoziePojemnośc
skokowa (cm3)
Maksymalna
moc (KM)
Maksymalny
moment obr. (Nm)
Prędkość
maks. (km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Średnie zużycie
paliwa (l/100 km)
1.6 benzynaSedan159011614019012,18,7
1.8 benzynaSedan185013617520510,98,6
2.0 benzynaSedan199714718421010,48,8
2.3 benzynaSedan22541542062129,89,5
2.2 benzynaSedan21572122152286,99,6
2.0 turbodieselSedan199410521018513,46,4

Średnie ceny używanych egzemplarzy (w tyś. zł)

Rocznik/wersja19981999200020012002
1.6 benzyna7,58,08,59,210
1.8 benzyna8,59,09,510,011,0
2.0 benzyna8,99,510,010,812,0
2.0 turbodiesel-7,58,08,59,5

Wymiary auta

 Sedan 4dLiftback 5d
Długość45954595
Szerokość17501750
Wysokość14301430
Rozstaw osi26702668
Pojemność
bagażnika
430 l430 l
Pojemność baku65 l65 l

Zalety:
- wysoki poziom niezawodnosci
- dynamiczne silniki benzynowe
- atrakcyjna sylwetka
- niska cena zakupu

Wady:
- nadwozie podatne na korozję
- mała liczba egzemplarzy w bardzo dobrym stanie
- awaryjny silnik diesla
- nietrwałe piasty tylnych kół

Honda Accord VI – historia modelu
1997 – prezentacja samochodu w Europie,
1998 – rozpoczęcie sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Wersja amerykańska z silnikami 2,3 VTEC i 3,0 V6. Za oceanem dostępna także Honda Accord Coupe,
1999 – poszerzenie gamy silnikowej o turbodiesla produkcji Rovera,
2001 – lifting samochodu. Nowy grill, reflektory i kosmetyczne zmiany we wnętrzu. Na rynek Europejski trafia silnik 2,3,
2002 – zakończenie produkcji i prezentacja nowego modelu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty