Pierwsza Mazda 2 pojawiła się na rynku w 2003 r., budząc rozmaite odczucia. Jedni traktowali ją jak małego minivana, inni jak podwyższone kombi. Jednoznaczna definicja była trudna nawet dla ekspertów motoryzacyjnych. Najistotniejszy był fakt, że zbudowana na płycie podłogowej Forda Fiesty „dwójka” miała wygodne i funkcjonalne wnętrze, manualną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów i nowoczesne silniki, na czele z turbodieslem zasilanym w systemie common-rail. Ale nie podbiła ona polskiego rynku mimo wielu zalet, bowiem była stosunkowo droga co zniechęcało potencjalnych nabywców.
Sytuacja zmieniła się w 2007 r., gdy na rynek weszła druga generacja Mazdy 2. Ten samochód również dzielił płytę podłogową z Fordem Fiestą, ale nie budził już wątpliwości co do typu nadwozia. Był klasycznym hatchbackiem o interesującym, niebanalnym wyglądzie, dzięki któremu „dwójka” stała się łatwo rozpoznawalna na drogach. Nadwozie było 4 cm krótsze od poprzednika a cały samochód ważył o 100 kg mniej. Nie wpłynęło to negatywnie na wytrzymałość. „Dwójka” numer 2 jest autem wyjątkowo bezpiecznym, w niezależnych testach zderzeniowych NCAP otrzymała maksymalną notę pięciu gwiazdek. To dzięki sześciu poduszkom powietrznym, które są w wyposażeniu „2”. Wiele oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy ma również system stabilizacji toru jazdy DSC (odpowiednik ESP).
Pod względem funkcjonalnym Mazda 2 nie jest prymusem, ale przestronność wnętrza jest zupełnie przyzwoita. Gorzej w długich podróżach, wówczas okazuje się, że miejsca jest trochę za mało. Bagażnik z trudem mieści pakunki więcej niż dwóch osób. Ma pojemność tylko 250/787 l. „Dwójka” nie rozpieszcza komfortem jazdy, ma sztywno zestrojone zawieszenia, co odczuwa się na gorszych nawierzchniach. Za to dobrze radzi sobie z drogowymi wyzwaniami – jest stabilna w zakrętach, nie wykazuje nerwowości przy gwałtownych manewrach. Nieźle pracuje układ kierowniczy. Choć Mazda 2 jest spokrewniona z Fordem Fiestą to jednak wspólnych elementów w obu autach jest niewiele. Użytkownicy japońskiego „mieszczucha” są skazani na części japońskie, nierzadko dostępne tylko w ASO a przez to drogie. Mazda 2 psuje się jednak rzadko i jeśli wybierze się odpowiednią wersję silnikową to koszty eksploatacji można utrzymać na niskim poziomie.
Silniki
2007 – benzynowe 1.3 (75 KM), 1.3 (86 KM), 1.5 (103 KM), turbodiesel 1.4 CD (68 KM)
2009 – turbodiesel 1.6 MZ-CD (90 KM)
2010 – benzynowe 1.3 MZR (75 KM), 1.3 MZR (84 KM), 1.5 MZR (102 KM), turbodiesel 1.6 MZ-CD (95 KM)
Najbardziej godne polecenia są silniki benzynowe. Praktycznie się nie psują, w napędzie rozrządu mają trwały i niezawodny łańcuch. Turbodiesle, będące konstrukcjami francuskiego koncernu PSA, zbierają dużo gorsze oceny, zwłaszcza 1.6 MZ-CD. Jeśli ktoś decyduje się mimo wszystko, choćby z pobudek ekonomicznych, na wersję wysokoprężną, powinien wybrać raczej odmianę 1.4 CD. Niestety, jej atutem jest wyłącznie niskie zużycie paliwa i mniejsza awaryjność. Osiągi są najgorsze ze wszystkich wersji Mazdy 2 II.
Eksploatacja
Najbardziej kłopotliwe w eksploatacji są turbodiesle, w których najpierw notorycznie psują się świece żarowe, a potem dochodzi do uszkodzeń wtryskiwaczy i awarii turbosprężarek. Szczególnie awaryjny jest silnik 1.6 MZ-CD. W benzynowcach czasami zawodzą rozruszniki, szczególnie często w wersji 1.5. W egzemplarzach z przebiegami powyżej 100 tys km można spodziewać się problemów z przekładnią kierowniczą. Zwiastunem kłopotów są stuki w przekładni. Pokrewieństwo z Fordem Fiestą widać w awariach łożysk piast kół. W Maździe 2, tak jak Fordzie najpierw zaczynają piszczeć, a potem pojawia się turkotanie. W tym momencie wymiana jest nieodzowna. Powszechnie znanymi, drobnymi ale dokuczliwymi przypadłościami „dwójki” są kłopoty z zamykaniem pokrywy wlewu paliwa oraz zamarzanie elektrycznego zamka pokrywy bagażnika. W starszych egzemplarzach zaczyna się pojawiać korozja, głównie w formie punktowej. Cóż, morska podróż aut z Japonii robi swoje, to problem nie tylko Mazdy 2.
Podsumowanie
Mazda 2 drugiej generacji to samochód o niebanalnej estetyce, licznych walorach użytkowych, wysokim poziomie bezpieczeństwa i wysokiej niezawodności. Ten ostatni punkt dotyczy jednak tylko wersji benzynowych, o czym warto pamiętać. Trzeba też pamiętać, że za ten model trzeba zapłacić zazwyczaj więcej niż za inne auta klasy miejskiej na rynku wtórnym. Ale warto, bo Mazda 2 to samochód nieprzeciętny a przy tym mało kłopotliwy.
Ważniejsze daty
2003 – Mazda 2 pierwszej generacji, produkcja w Hiszpanii
2007 – Mazda 2 drugiej generacji, hatchback 5d, produkcja w Japonii
2008 – wersja hatchback 3d
2010 – niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni)
2014 – Mazda 2 trzeciej generacji
Zalety
- atrakcyjny wygląd
- dobra jakość wykonania
- stabilne podwozie
- oszczędne silniki
- niska awaryjność wersji benzynowych
Wady
- przeciętny komfort jazdy
- awaryjne turbodiesle
- drogie części zamienne
- wysokie ceny
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.3 | 1348 | 75/6000 | 121/3500 | 168 | 14,0 | 5,4 |
1.3 | 1348 | 86/6000 | 122/3500 | 168 | 13,2 | 5,4 |
1.3 MZR | 1348 | 84/6000 | 121/3500 | 172 | 13,6 | 5,1 |
1.5 | 1498 | 103/6000 | 137/4000 | 188 | 10,4 | 5,9 |
1.5 MZR | 1498 | 102/ | 133/4000 | 188 | 10,7 | 5,8 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.4 CD | 1399 | 68/4000 | 160/2000 | 162 | 15,5 | 4,3 |
1.6 MZ-CD | 1560 | 90/4000 | 212/1750 | 173 | 11,4 | 4,2 |
1.6 MZ-CD | 1560 | 95/3800 | 205/1750-3000 | 175 | 11,2 | 4,4 |
Orientacyjne ceny (w tys. zł)
Rocznik/wersja | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.3 (75 KM) | 13,0 | 14,5 | 15,5 | 17,5 | 19,5 | 22,0 | 24,5 | 27,5 |
1.3 (86 KM) | 14,5 | 15,5 | 16,5 | 18,5 | | | | |
1.3 (84 KM) | | | | 18,5 | 21,0 | 24,5 | 27,5 | 29,0 |
1.5 (103 KM) | 14,5 | 16,0 | 18,0 | 20,5 | | | | |
1.5 (102 KM) | | | | 20,0 | 22,5 | 25,5 | 28,5 | 32,5 |
1.4 CD | | 15,0 | 17,0 | | | | | |
Dane: Info-Ekspert
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?