Używana Mazda 323 (1994 - 1998). Czy warto kupić?

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Usportowiona sylwetka wersji “F” do dzisiaj może się podobać.
Fot. Wojciech Kołatek: Usportowiona sylwetka wersji “F” do dzisiaj może się podobać.
Niezawodność i oryginalna linia nadwozia nadal są ogromnymi atutami używanej Mazdy 323.

Niezawodność i oryginalna linia nadwozia nadal są ogromnymi atutami Mazdy 323.

 

W 1994 r. na rynku pojawiła się Mazda 323 w całkowicie nowym nadwoziu i ze sporymi zmianami stylistycznymi wnętrza. W tamtych czasach był to najciekawiej prezentujący się “japończyk”.

Model 323 występuje w trzech rodzajach nadwozia: C czyli trzydrzwiowy hatchback, lub jak ktoś woli coupé, S – czterodrzwiowa limuzyna i F – wersja pięciodrzwiowa hatchback o bardzo sportowym stylu.

Fot. Wojciech Kołatek: Usportowiona sylwetka wersji “F” do dzisiaj może się podobać.
Fot. Wojciech Kołatek: Usportowiona sylwetka wersji “F” do dzisiaj może się podobać.

 

Mazda zapewnia osobom siedzącym z przodu dużo miejsca i wygodne podróżowanie. Z tyłu, co wynika z pochylenia dachu, jest już ciaśniej, szczególnie w wersjach C i F. Logicznie rozmieszczone elementy obsługi pojazdu nie sprawiają żadnych kłopotów kierowcy, a ich jakość wykonania jest bardzo dobra. Poszczególne detale we wnętrzu są dopracowane stylistycznie i dopasowane. Dzięki dobremu wyciszeniu, poziom hałasu w środku jest niski – to też mocna strona modelu.

Mazda jest samochodem z przednim napędem, prowadzi się poprawnie, jest zwrotna, ale nie należy aut do bardzo komfortowych. Zawieszenie ma stosunkowo sztywne – z przodu kolumny resorujące, z tyłu układ wielowahaczowy.

 

Silniki

 

Silniki to mocna strona Mazdy 323. Mają wysoką kulturę pracy, są elastyczne, a przede wszystkim trwałe. W modelu występowały cztery silniki benzynowe i jeden turbodiesel.

Fot. Wojciech Kołatek: Jednym z głównych atutów Mazdy 323 jest niska awaryjność.
Fot. Wojciech Kołatek: Jednym z głównych atutów Mazdy 323 jest niska awaryjność.

Najsłabszy 1,3 l/ 72 KM (czasami przez użytkowników określany jako 1.4) niespecjalnie nadaje się do auta – ma słabe osiągi i najlepiej sprawdza się w mieście. Przeniesiony został z poprzedniej generacji Mazdy i nie zdobył uznania wśród kierowców.

Podstawowa jednostka to silnik 1,5 l/ 88 KM. Jest ekonomiczny i pozwala na w miarę dynamiczną jazdę.

Jednak najlepszym silnikiem do “323” jest chyba 1,8 l/ 116 KM – z odpowiednią proporcją mocy, dynamiką i elastycznością do wielkości zużycia paliwa. Najmocniejsza jednostka 2,0 l V6/140 KM spotykana jest rzadziej i tylko w modelu F. Podobnie trudno trafić na diesla, wziętego od Isuzu o pojemności 1,7 l. Auta z tym silnikiem odznaczają się dodatkowym wlotem powietrza na masce.

 

Eksploatacja

 

Mazda nie miała szczęścia w Polsce. Obłożona dużymi cłami, ograniczona kontyngentem bezcłowym, ze słabo rozwiniętą siecią sprzedaży nie miała szansy konkurować z innymi

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze już nie zachwyca – japońska klasyka tamtych lat.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze już nie zachwyca – japońska klasyka tamtych lat.

markami. Sprzedaż w salonach dilerskich była niewielka. Obecnie większość aut na rynku pochodzi z importu indywidualnego.

 

Użytkownicy modelu wyrażają się o nim bardzo dobrze. Lista usterek jest niewielka, o ile auto nie miało żadnej przygody drogowej. Bywają awarie elektryki, alternatora, nadmierna hałaśliwość układu wydechowego (brzęczenie osłon), zużywają się łączniki drążków stabilizacyjnych w zawieszeniu przednim i tylnym, bywają nieszczelności układu chłodzenia. Zastrzeżenia są także do słabego hamulca ręcznego. W samochodzie bezwypadkowym nie ma żadnych problemów z korozją.

 

Choć Mazda 323 ma trzy rodzaje nadwozia, najtrudniej na rynku o wersję “C”. W Polsce była dostępna tylko na zamówienie. W ramach indywidualnego importu sporo dotarło do nas najbardziej efektownej wersji “F”.

Wszystkie odmiany mają przyzwoite wyposażenie podstawowe. Warto tez wspomnieć, że Mazda sprowadzana z Stanów Zjednoczonych występuje pod nazwą Protege.

 

Oryginalne części do Mazdy 323 są dość drogie. Dobre zamienniki też nie należą do tanich. Dotyczy to elementów podzespołów oraz części blacharskich. Do tego trzeba doliczyć niewielką autoryzowaną sieć serwisową. Dlatego do zakupu Mazdy należy podejść bez emocji. Nadal są to bowiem samochody bezawaryjne, ale tylko wtedy, gdy nie miały wypadku. Na rynku zaś jest sporo aut powypadkowych. Przed zakupem należy więc udać się do warsztatu na solidny przegląd. Np. niefachowa naprawa 323 F może spowodować przeciekanie wody do wnętrza, gdyż drzwi tego modelu nie mają ramek okiennych. Jeżeli jednak uda się kupić Mazdę 323 zadbaną i bezwypadkową, można mieć pewność, że dobrze będzie nam służyła jeszcze wiele lat.

 

 

Wady

- mała przestrzeń z tyłu

- przeciętny komfort resorowania

- mały wybór części i wysokie ceny

 

Zalety

- solidne wykonanie

- bezawaryjne silniki

- dobre właściwości jezdne

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1994 – pojawia się bardzo odmieniona, piąta generacja modelu

1997 – debiut następcy modelu C z oznaczeniem P (C było na rynku do 1998 r)

1998 – prezentacja szóstej generacji Mazdy 323.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 1994

1995

1996

1997

1998

1.5

6,8-10,6

8,5-13,4

9,9-13,9

11,9-14,9

14,3-18,8

1.8

-

7,8-14,5

12,9-14,9

-

-

2.0V6

-

12,7-14,5

-

-

-

1.7 TD

-

-

-

12,5-15,3

15,0-18,0

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia i nadwozia.

 

Dane techniczne wybranych silników*

Silnik

 1.5

1.8

2.0V6

1.7TD

 Wersja nadwozia

    
Pojemność skokowa (cm³)

C,S,F

1489

1840

1995

1686

Moc (KM/obr./min.)

C,S,F

88/5500

116/6000

140/6000

82/4400

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

C,S,F

132/4000

160/4000

170/5000

168/2400

Prędkość maksymalna (km/h)

C,S,F

173

188

213

170

Przyspieszenie 0-100 km (s)

C,S,F

11,8

9,7

9,4

14,2

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

C,S,F

5,7/7,6/8,4

6,1/8,1/9,6

6,9/8,8/11,1

4,8/6,8/7,2

Opony

C,S,F

175/70 R13

185/65 HR14

205/50 VR16

185/65 R14

Zbiornik paliwa (l)

C,S,F

55

Objętość bagażnika (dm³)

C

300

300

300

300

S

425

425

425

425

F

345

Rozstaw osi (cm)

C

250,5

S

260,5

F

260,5

Rozstaw kół przód/tył (cm)

C,S,F

146/146

Średnica zawracania (m)

C

10,4

S

10,9

F

10,6

Wymiary: dł./szer../wys. (cm)

C

403,5/169,5/140

-

403,5/169,5/140

S

434/169,5/142

-

434/169,5/142

F

424,5/169,5/135

Masa własna (kg)

C

1065

1095

-

-

S

1105

1125

-

1170

F

1105

1155

1210

1170

* dane producenta z 1996 r.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty