Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Corolla (1997-2001)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Toyota: Corolla produkowana w latach 1997 – 2000 miała pojedyncze, przednie reflektory. Na zdjęciu wersja hatchback.
Fot. Toyota: Corolla produkowana w latach 1997 – 2000 miała pojedyncze, przednie reflektory. Na zdjęciu wersja hatchback.
Przykładem auta, które odniosło oszałamiający, międzynarodowy sukces jest Toyota Corolla.

Co pewien czas koncerny samochodowe obwieszczają, że rozpoczynają produkcję „światowego” modelu, wytwarzanego na kilku kontynentach dla wielu grup nabywców. Światową karierę miały zrobić Ford Mondeo, Fiat Palio/Siena i wiele innych.

Fot. Toyota: Corolla produkowana w latach 1997 – 2000 miała pojedyncze, przednie reflektory. Na zdjęciu wersja hatchback.
Fot. Toyota: Corolla produkowana w latach 1997 – 2000 miała pojedyncze, przednie reflektory. Na zdjęciu wersja hatchback.

 

Ten samochód zadebiutował w 1966 roku i przez 38 lat wytwarzania sprzedano 30 milionów egzemplarzy na całym świecie. Nowe generacje są stale modernizowane i mają niewiele wspólnego ze swymi przodkami. Toyota, średnio co pięć lat, zdobywa rynki całkowicie odmienioną Corollą.

 

Nadwozie

 

Corolla VIII generacji była wytwarzana jako 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy liftback, 4-drzwiowy sedan oraz kombi, u Toyoty zwane Wagon. W latach 1997-2000, nadwozia miały charakterystyczne pojedyncze, okrągłe reflektory oraz kratkę wlotu powietrza do chłodnicy o wyglądzie

Fot. Toyota: Corollę VIII generacji (1997-2001) oferowano z różnymi nadwoziami: 3-drzwiowy hatchback, sedan, 5-drzwiowy liftback i kombi
Fot. Toyota: Corollę VIII generacji (1997-2001) oferowano z różnymi nadwoziami: 3-drzwiowy hatchback, sedan, 5-drzwiowy liftback i kombi

przypominającym plaster miodu. W roku 2000 pojedyncze reflektory zastąpiono podwójnymi zespolonymi, powiększono kierunkowskazy, zmieniono atrapę wlotu powietrza oraz dodano całkiem nowy zderzak przedni.

Kabina pasażerska Corolli jest przestronna i zbudowana z wykorzystaniem zasad ergonomii, obsługa dźwigni i przycisków nie sprawia najmniejszych kłopotów. Mankamentem są szare kolory tworzyw sztucznych i materiałów tapicerskich użytych we wnętrzu. Z przodu podróżuje się bardzo wygodnie, czemu sprzyjają prawidłowo wyprofilowane fotele o dobrym trzymaniu bocznym. Z tyłu

Fot. Toyota: Kabina pasażerska Corolli jest w miarę przestronna, szkoda, że taka szara.
Fot. Toyota: Kabina pasażerska Corolli jest w miarę przestronna, szkoda, że taka szara.

jest nieco ciaśniej, natomiast pojemność bagażnika we wszystkich wersjach nadwoziowych może zadowolić tylko minimalistów.

Poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, układ ABS, centralny zamek były w standardzie. Dopłatom podlegały inne udogodnienia oraz dodatkowe poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki szyb, klimatyzacja i radioodbiornik.

 

Silniki

 

W latach 1997-2000 Corollę napędzały silniki benzynowe o pojemności 1332 ccm oraz 1587 ccm zasilane wtryskiem wielopunktowym. Przez zmianę m.in. stopnia sprężania i maksymalnej prędkości obrotowej z tych pojemności uzyskiwano moce 86 i 97 KM dla mniejszego silnika oraz 107 i 110 KM dla większej jednostki napędowej. Do nadwozia kombi z napędem 4x4 montowano silnik 1,8 o mocy 110 KM.

Fot. Toyota: Wersję po face liftingu przeprowadzonym w 2000 r. łatwo rozpoznać po podwójnych reflektorach.
Fot. Toyota: Wersję po face liftingu przeprowadzonym w 2000 r. łatwo rozpoznać po podwójnych reflektorach.

Miłośnikom diesli oferowano bardzo oszczędny, lecz przestarzały konstrukcyjnie silnik 2,0 l o mocy 72 KM lub zapożyczony z francuskiego koncernu PSA 1,9 l o mocy 69 KM. Toyota opracowała własną konstrukcję nowoczesnego turbodiesla 2,0 D-4D z zasilaniem common rail o mocy 90 KM. Diesel 2,0 l o mocy 72 KM zadowoli kierowców preferujących spokojną jazdę, nowoczesna jednostka 2,0 D-4D jest bardziej dynamiczna.

Po roku 2000 Corollę wyposażano także w bardzo nowoczesne, 16-zaworowe silniki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,6 litra, w których zastosowano system zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów VVTi.

Jednostki napędowe Toyoty są bardzo trwałe i nie przysparzają właścicielom kłopotów. Silnik 1,4 l jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny, silnik 1,6 l  spotykany najczęściej z nadwoziem

Fot. Toyota: U dołu zdjęcia 5-drzwiowy liftback, u góry – 3-drzwioowy hatchback.
Fot. Toyota: U dołu zdjęcia 5-drzwiowy liftback, u góry – 3-drzwioowy hatchback.

liftback, zapewnia dużą dynamikę.

 

Eksploatacja

 

Toyota stanowi wzór do naśladowania w dziedzinie niezawodności eksploatacyjnej. Zużywa mało paliwa - na poziomie 7,5 do 9,5 litra na 100 km w stosunku do oferowanej mocy jest do zaakceptowania, wymaga rzadkich wizyt w serwisie i jest niezawodna na trasie. Corolla ma bardzo skuteczny układ hamulcowy. Pojazd rozpędzony do prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 38,4 m. Właściciele Corolli sygnalizują następujące usterki: szybkie zużycie paska rozrządu, zużycie tarcz sprzęgła w silnikach pracujących na wysokich obrotach, korodujący układ wydechowy, nierówną pracę silników VVTi, po kilku latach użytkowania zaczyna skrzypieć tylna półka.

Fot. Toyota: Pojemność bagażnika hatchbacka wynosiła tylko 280 l.
Fot. Toyota: Pojemność bagażnika hatchbacka wynosiła tylko 280 l.

Zawieszenie Corolli niezbyt elastycznie reaguje na nierówności podłoża, lecz żywotność poszczególnych części jest bardzo wysoka.

 

Sytuacja rynkowa

 

W rankingach niemieckiego stowarzyszenia ADAC kolejne generacje Corolli zajmują bardzo wysokie pozycje. Samochody te charakteryzują się małą utratą wartości. W rankingach podatności na kradzież Corolla zajmuje szesnaste miejsce w grupie samochodów osobowych. Ceny oryginalnych części zamiennych są bardzo wysokie, lecz relatywnie rzadko musimy je kupować. Na ponadprzeciętnym poziomie ustalone są ceny obsługi serwisowej. Trzeba jednak podkreślić wysoką jakość usług, świadczoną przez autoryzowane serwisy tej marki w Polsce.

 

Podsumowanie

 

Z uwagi na bardzo dobrą jakość wykonania i niezawodność eksploatacyjną Corolla jest poszukiwanym samochodem. Z ankiet przeprowadzanych wśród właścicieli Toyot wynika, że ponad 83 % użytkowników jest zadowolonych ze swych pojazdów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Toyota w modelu Corolla nie prowadziła żadnej fabrycznej akcji naprawczej.

 

Zalety:

Bardzo dobra jakość wykonania

Dynamiczne, trwałe silniki

 

Wady:

Bagażniki o małej pojemności

Relatywnie wysoka cena zakupu

 

Historia modelu

 

- 1997 r. - wprowadzenie VIII generacji, cztery wersje nadwoziowe, silniki: 1,4 l/88 KM; 1,6 l/107 KM, diesel 2,0 l/72 KM

- 1999 r. - wprowadzenie sportowego modelu G 6 z silnikiem 110 KM

- 2000 r. – face lifting nadwozia, nowe silniki VVTi

- 2002 r. - zmiana modelu

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni                           830,-

Kierunkowskaz przedni                  130,-

Błotnik przedni                              780,-

Zderzak przedni                            740,-

Sprzęgło kompletne                       950,-

Klocki hamulcowe                          250,-

Tarcze hamulcowe                         400,-

Rozrząd z wymianą                       1200,-

Pompa wodna z wymianą               550,-

 

Wymiary i masy wersji nadwoziowych

 

Rodzaj nadwozia

Wymiary (mm)

Poj. Bagażnika (l)

Masa własna (kg)

Ładowność (kg)

Hatchback

4120/1690/1390

280

1070

510

Limuzyna

4295/1690/1390

390

1115

465

Kombilimuzyna

4270/1690/1390

372

1090

490

Kombi

4320/1690/1450

380

1110

540

 

Dane techniczne silników

 

 

Silnik

Pojemność

(ccm)

Moc

(KM/obr.min)

Maks. moment obr.

(Nm/obr.min)

Zużycie paliwa miasto/trasa (l/100 km)

Benz. 4/16 V

1332

97/6000

130/4800

8,9/5,7

Benz 4/16 V

1587

110/6000

150/4800

9,1/5,9

Diesel 2,0 D

1975

72/4600

131/2600

8,4/5,3

Diesel 2,0 D-4D

1996

90/4000

215/2400

7,6/4,8

                                                                          

Ceny wybranych modeli

 

Model   

1997

1998

1999

2000

2001

Corolla 1,4 Terra htb

18,9

23,1

23,5

25,0

-

Corolla 1,4 VVTi Terra 1 htb

-

-

-

29,0

33,5

Corolla 2,0 D-4D Terra 1 htb

-

-

-

33,7

36,6

Corolla 1,4 Terra Lfb

20,1

24,1

24,8

25,8

-

Corolla 1,6 Luna Lfb

21,3

25,5

26,6

28,4

-

Corolla 1,4 Terra sedan

21,6

25,1

25,2

26,3

-

Corolla 2,0 D Terra kombi

24,5

27,0

28,5

30,3

-

Corolla 2,0 D-4D Sol kombi

-

-

-

35,2

42,5

                                                                                 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty