Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane BMW serii 5 F10. Zalety, wady i typowe usterki

Dariusz Dobosz
BMW Serii 5 1981 rok / Fot. BMW
BMW Serii 5 1981 rok / Fot. BMW
Używane BMW serii 5 F10 to limuzyna, która wyglądem i techniką nie budzi kontrowersji nawet u najzagorzalszych zwolenników tej marki. Jazda nim jest wielką frajdą, ale potrafi też zepsuć nastrój - awaryjność BMW F10 jest spora, a koszty napraw są wyśrubowane.

Legendarne silniki sześciocylindrowe, napęd na tylną oś i przede wszystkim klasyczna stylizacja bez żadnych udziwnień – oto najkrótsza wizytówka szóstej generacji BMW 5, która przyjęta została przez rynek znacznie lepiej niż poprzednia wersja.

BMW Serii 5 (2010 - 2013 )BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy,
BMW Serii 5 (2010 - 2013 )

BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy, poziomem bezpieczeństwa. Niestety, zawodzi często i potrafi szybko zepsuć dobry nastrój.

Fot. BMW

Pod względem estetyki F10 wróciło do korzeni serii 5, ale od strony technologicznej zostawiło poprzedników daleko w tyle. Co prawda zrezygnowano z aluminiowych elementów karoserii, ale stopy lekkie wykorzystano w wielowahaczowych zawieszeniach. Nie zabrakło napędu na obie osie xDrive i elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Wprowadzono ośmiostopniowy, klasyczny „automat”, a M5 otrzymało siedmiobiegową, dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię biegów. Za dopłatą producent oferował w pełni diodowe reflektory oraz skrętną oś tylną, która pozwoliła na jeszcze sprawniejsze i bezpieczniejsze pokonywanie zakrętów.

Zadbano o obszerny pakiet elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, obejmujący między innymi system ochrony pieszych (wykrywanie ludzi przed samochodem, aktywna pokrywa silnika), aktywny tempomat (utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu) i asystenta jazdy nocnej Night Vision z funkcją rozpoznawania pieszych. Nie można zapomnieć o jeszcze innej stronie innowacyjności F10. To pierwsza „piątka”, która doczekała się wersji hatchback (BMW 5 GT, bazujące na podwoziu serii 7) i odmiany hybrydowej (BMW 5 ActiveHybrid).

Zobacz także: Jak dobrać olej silnikowy?

Strona użytkowa F10 jest równie interesująca jak technika. Ten model przełamał wreszcie standardy BMW i zapewnił jadącym więcej przestrzeni we wnętrzu. To zasługa nie tylko nadwozia dłuższego o 4 cm, ale przede wszystkim wydłużonego o 10 cm rozstawu osi. Imponujące rozmiary ma bagażnik sedana (520 l), ale w wersji Touring kufer jest jeszcze większy (560/1670 l). Dlatego jest ona szczególnie polecana do zastosowań rodzinnych.

Jazda F10 to sama przyjemność. Auto doskonale się prowadzi, każda wersja silnikowa może pochwalić się dobrą albo bardzo dobrą dynamiką. To koniec dobrych wiadomości. Te gorsze dotyczą kosztów utrzymania, które w przypadku F10 są niestety wysokie. Użytkownicy tego modelu skazani są na usługi wysokiej klasy warsztatów, a często także autoryzowanych punktów obsługi. Awarie zdarzają się często, niektóre są bardzo kosztowne. Trzeba być przygotowanym na spore wydatki, a to psuje dobry wizerunek szóstej generacji BMW 5.

Silniki

2010 – 3.0 R6 204 KM (523i), 3.0 R6 258 KM (528i), 3.0 R6 Twin Scroll Turbo 306 KM (535i/535i xDrive), 4.4 V8 Biturbo 408 KM (550i/550i xDrive), 2.0 R4 Turbo 184 KM (520d/520d xDrive), 3.0 R6 Turbo 204 KM (525d), 3.0 R6 Turbo 245 KM (530d), 3.0 R6 Biturbo 299 KM (535d)

2011 – 2.0 R4 Twin Scroll Turbo 184 KM (520i), 2.0 R4 Twin Scroll Turbo 245 KM (520i/520i xDrive), 3.0 R6 272 KM (530i), 4.4 V8 Biturbo 560 KM (M5), 2.0 R4 Turbo 184 KM (520d), 2.0 R4 Biturbo 218 KM (525d/525d xDrive), 3.0 R6 Turbo 258 KM (530d/530d xDrive), 3.0 R6 Biturbo 313 KM (535d xDrive)

2012 – 3.0 R6 Turbo (trzystopniowe) 381 KM (M550d xDrive)

2013 – 4.4 V8 Biturbo 450 KM (550i/550i xDrive), 4.4 V8 Biturbo 575 KM (M5 Competition), 2.0 R4 Turbo 143 KM (518d)

2014 – 4.4 V8 Biturbo 600 KM (M5 “30 Jahre M5”), 2.0 R4 Turbo 150 KM (518d), 2.0 R4 Turbo 190 KM (520d/520d xDrive)

Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa. Benzynowe silniki dwulitrowe oraz silnik 3.0 o mocy 408 KM nie mają zmiennych faz rozrządu, w pozostałych pracuje system zmiennych faz rozrządu Valvetronic. Wszystkie turbodiesle mają wysokociśnieniowy układ zasilania typu Common Rail.

[page_break]

Największym uznaniem cieszą się benzynowe, wolnossące silniki R6 (sześć cylindrów w rzędzie) w wersjach 523i oraz 528i. Są najprostsze od strony technicznej, trwałe, niezawodne i zapewniają bardzo dobre osiągi przy niewygórowanym zużyciu paliwa. Poszukujący udanego turbodiesla powinni przede wszystkim rozejrzeć się za 184-konnym dwulitrowcem. Świetnie łączy znakomitą dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Doładowane cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe benzynowce są zaawansowane technologicznie, a przez to drogie w serwisowaniu. Podobnie jak silniki V8 (550i, M5), których dodatkową przypadłością jest paliwożerność.

Eksploatacja

BMW Serii 5 (2010 - 2013 )BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy,
BMW Serii 5 (2010 - 2013 )

BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy, poziomem bezpieczeństwa. Niestety, zawodzi często i potrafi szybko zepsuć dobry nastrój.

Fot. BMW

Od razu trzeba zaznaczyć, że pod względem trwałości i niezawodności model F10 zbiera różne oceny. Są egzemplarze, które psują się rzadziej, są też takie, które odwiedzają warsztat bardzo często. Można przypuszczać, że sporo zależy od tego, jak samochód jest traktowany. Przy spokojnej jeździe nie jest tak kłopotliwy, ostro eksploatowany częściej wymaga ingerencji mechaników. Przykładem może być napęd rozrządu w turbodieslach, który potrafi wytrzymać bardzo długie przebiegi, ale w niektórych F10 zużywa się przedwcześnie i wymaga wymiany.

Zobacz także: Volkswagen Passat Alltrack w naszym teście

Najbardziej typowe przypadłości tego modelu, ale występujące głównie w rocznikach 2010-2012, to mało trwałe turbosprężarki w dieslach, psujące się rozruszniki i awaryjne pompy paliwa. Niezależnie od rocznika pojawiają się problemy ze skrętną osią tylną (bywa wymieniane całe tylne zawieszenie), ze skraplaczami w układzie klimatyzacji i automatycznymi, ośmiostopniowymi skrzyniami biegów, które na skutek problemów z elektroniką sterującą odmawiają posłuszeństwa. To nie jedyny problem elektryczno-elektroniczny.

W F10 w każdej chwili może rozładować się bez powodu akumulator, zwłaszcza zimą, albo przestać działać spryskiwacz. Awariom ulegają czujniki systemu ochrony pieszych, odpowiedzialne za „wystrzelenie” pokrywy silnika w razie kolizji z człowiekiem, a także czujniki tempomatu i czujniki informujące o stanie okładzin hamulcowych (bardzo szybko się zużywają). Nawet w trzyletnich egzemplarzach wykrywane bywały luzy na przegubach napędowych i pęknięcia wału napędowego, co nie najlepiej świadczy o jakościowej stronie F10.

Podsumowanie

BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy, poziomem bezpieczeństwa. Niestety, zawodzi często i potrafi szybko zepsuć dobry nastrój. Nie dość, że sporo trzeba przeznaczyć na regularną obsługę, bez której nie ma szans na utrzymanie F10 w dobrej kondycji technicznej, to jeszcze przychodzi sięgać głęboko do portfela by usunąć liczne awarie. Faktem jest, że jakość BMW 5 szóstej generacji nie jest równa, jedne egzemplarze są mniej awaryjne, inne bardziej. Ale nie mamy przecież gwarancji, że trafimy na lepszy. Najlepiej przemyśleć, czy chcemy mieć taki właśnie samochód i jeszcze przed zakupem dokonać innego wyboru. A jeśli jesteśmy zdecydowani to przygotujmy się na wydatki.

Ważniejsze daty
1972 – pierwsza generacja
1981 – druga generacja
1987 – trzecia generacja
1995 – czwarta generacja
2003 – piąta generacja
2009 – prezentacja BMW 5 F10 (szósta generacja), prezentacja i rozpoczęcie produkcji BMW 5 GT F07 (hatchback 5d)
2010 – rozpoczęcie produkcji F10, sedan 4d, kombi (Touring, F11) 5d
2011 – sportowa wersja M5
2013 – niewielka modernizacja (zmieniony kształt dolnych wlotów powietrza w przednim zderzaku, drobne zmiany wlotów powietrza do chłodnicy, kierunkowskazy w lusterkach, kosmetyczne poprawki we wnętrzu, reflektory ksenonowe w standardzie, reflektory diodowe Full LED za dopłatą).
2017 – zakończenie produkcji F10, siódma generacja BMW 5 (G30)

Zalety
- szeroki wybór dynamicznych silników
- uznane, wolnossące silniki R6 (do 2013 r.)
- doskonałe własności jezdne
- wysoki komfort jazdy
- przestronne wnętrze
- duży bagażnik

Wady
- wysoka awaryjność
- wysokie koszty utrzymania

 Wybrane dane techniczne BMW serii 5 F10:

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

2.0 Twin Scroll Turbo

1997

184/5000-6250

270/1250-4500

227

7,9

6,8

2.0 Twin Scroll Turbo

1997

245/5000-6500

350/1250-4800

250

6,2

6,8

3.0

2996

204/6100

270/1500-4250

238

7,9

7,6

3.0

2996

258/6600

310/2600-5000

250

6,6

7,8

3.0

2996

272/6100

310/1600-4250

250

6,5

7,6

3.0 Twin Scroll Turbo

2979

306/5800-6400

400/1200-5000

250

5,8

8,1

4.4 Biturbo

4395

408/5500-6400

600/1750-4500

250

5,0

10,4

4.4 Biturbo

4395

450/5500-6000

650/2000-4500

250

4,6

8,6

4.4 Biturbo

4395

560/6000-7000

680/1500-5750

250

4,3

9,9

4.4 Biturbo

4395

575/6000-7000

680/1500-6000

250

4,2

9,9

4.4 Biturbo

4395

600/6000-7000

700/1500-6000

250

3,9

9,9

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

2.0 Turbo

1995

143/4000

360/1750-2500

218

9,7

4,5

2.0 Turbo

1995

150/4000

360/1750-2600

218

9,5

4,5

2.0 Turbo

1995

184/4000

380/1750-2750

231

8,2

4,5

2.0 Turbo

1995

190/4000

400/1750-2500

236

7,9

4,8

2.0 Biturbo

1995

218/4400

450/1500-2500

248

7,0

5,0

3.0 Turbo

2993

204/4000

450/1750-2500

236

7,2

6,2

3.0 Turbo

2993

245/4000

540/1750-3000

250

6,3

6,1

3.0 Turbo

2993

258/4000

560/1500-3000

250

5,8

5,7

3.0 Biturbo

2993

299/4400

600/1500-2500

250

5,7

6,1

3.0 Biturbo

2993

313/4400

630/1500-2500

250

5,3

5,4

3.0 Turbo (trzystopniowe)

2993

381/4000-4400

740/2000-3000

250

4,7

6,3

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2010

2011

2012

2013

2014

2015

518i

 

 

 

99,0

120,0

137,0

520i

 

80,0

91,0

103,0

118,0

140,0

523i

75,0

85,0

 

 

 

 

528i

81,0

90,0

102,0

116,0

133,0

158,0

530i

 

95,0

108,0

124,0

 

 

535i

93,0

107,0

122,0

139,0

160,0

191,0

550i

123,0

141,0

161,0

184,0

214,0

257,0

M 5

 

 

231,0

265,0

307,0

369,0

520d

73,0

83,0

94,0

108,0

124,0

147,0

525d

81,0

93,0

106,0

121,0

139,0

165,0

530d

87,0

103,0

119,0

136,0

158,0

190,0

535d

94,0

111,0

129,0

148,0

170,0

204,0

M 550d

 

 

173,0

198,0

230,0

277,0

Dane: Info-Ekspert

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty