Używane pięcioletnie auta rodzinne. Te modele są najbezpieczniejsze

(ip)
Nosząc się z zamiarem kupna używanego auta dla rodziny, najczęściej bierzemy pod uwagę takie parametry jak moc silnika i jego ekonomiczność, wielkość bagażnika, czy przestronność wnętrza. Klienci rzadko sprawdzają samochody pod względem bezpieczeństwa pasażerów, co powinno być jednym z podstawowych kryteriów wyboru auta

Według danych World Health Organization, każdego roku na drogach całego świata ginie w wypadkach samochodowych niemal milion dzieci! Dlatego zanim kupimy używane auto rodzinne, warto sprawdzić jak zostało ocenione w badaniu Euro NCAP w kategorii „najbezieczniejsze auto rodzinne“.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Euro NCAP przeprowadza testy nowych samochodów od 1997 roku. Jedną z kategorii oceny jest ochrona przewożonych dzieci (child occupant protection), która obejmuje trzy aspekty: ochronę zapewnianą przez systemy przytrzymujące dzieci podczas zderzenia czołowego i bocznego, możliwość zamontowania fotelików dziecięcych o różnych rozmiarach i wzorach oraz widoczność przepisów dotyczących bezpiecznego transportu dzieci w samochodzie. Wypadki śmiertelne i obrażenia dzieci są najczęściej spowodowane wypadkami czołowymi i bocznymi. Badania wykazały, że dzieci są dość dobrze chronione podczas transportu w systemach przytrzymujących, które są odpowiednie dla wzrostu i wagi, a także wieku dziecka. Fotelik musi być prawidłowo przymocowany do pojazdu, a dziecko odpowiednio unieruchomione pasami.

Wybrane pięcioletnie auta rodzinne, które uzyskały pięć gwiazdek w testach Euro NCAP


Fot. AAA Auto
Fot. AAA Auto

1. Hyundai i30 kombi, 2012, 1.6 benzyna, 41 tys. km, 42.000 PLN

Zalety: Komfort jazdy, 6 - biegowa skrzynia biegów w podstawowym wyposażeniu, dobre właściwości jezdne, niezawodny diesel

Wady: Wyższe ceny części zamiennych

Awaryjność: Silniki MPI: wyciek cieczy chłodzącej przez uszczelkę pod głowicą silnika,  nienadające się do przeróbki na LPG

Uwagi:

Zawodna uszczelka pod głowicą częściej pojawia się w silnikach 1.4 niż w 1.6, prawdopodobnie ze względu na większe obciążenie słabszego silnika.

Pierwsze modele generacji miały różne problemy z nawigacją. Występował błąd oprogramowania – po aktualizacji oprogramowania nawigacja działa właściwie.

W pierwszych modelach generacji często wycierała się skórzana tapicerka, łącznie z kierownicą. Jeżeli samochód jest na gwarancji, Hyundai wymienia jednak całą kierownicę bezpłatnie.


Fot. AAA Auto
Fot. AAA Auto

2. Volkswagen Golf kombi, 2012, 1.6 diesel, 132 tys. km, 36.000 PLN

Zalety: Ponadczasowy design, wysokiej jakości wykończenie, świetna ergonomia

Wady: Wysokie ceny używanych samochodów, duże ryzyko kupna samochodu z dysfunkcjami na rynku samochodów używanych (samochody powypadkowe, cofnięte liczniki, itd.), wysokie ryzyko kradzieży

Awaryjność: Problemy łańcuchowe z rozrządem w silniku TSI, mało wytrzymała automatyczna skrzynia biegów DSG w modelach z silnikami 1.2 TSI, 1.4 TSI i 1.6 TDI

Uwagi:

W DSG przy większym przebiegu zalecana jest częstsza zmiana oleju niż przewiduje producent. Specjaliści zalecają skrócenie 60 tys. km odstępu serwisowego do 45 tys. km, jeżeli producent nie określa odstępu – np. w przypadku siedmiobiegowych DSG, zalecany serwis to maksymalnie co 120 tys. km.

Do DSG zaleca się używanie wyłącznie oryginalnego oleju VW lub Audi. Jest droższy, ale zamienniki powodują problemy.

Diagnostyka DSG – w serwisie można stosunkowo łatwo dokonać diagnostyki DSG, który może pierwotnie nie sugerować żadnego błędu. Nowa mechatronika kosztuje około 1500 €, remont generalny lub wymiana całej skrzyni – 3000 €. Przy zmianie biegów podczas jazdy z wciśniętym pedałem gazu samochodem nie powinno szarpać.

[page_break]


Fot. AAA Auto
Fot. AAA Auto

3. Ford Focus, 2012, 1.0 EcoBoost benzyna, 28 tys. km, 39.000 PLN

Zalety: Duży wybór na rynku, przystępne ceny serwisu i części zamiennych, dobra ochrona antykorozyjna, wytrzymałe podwozie

Wady: Mały bagażnik (w hatchbacku), nieduża kabina w porównaniu z modelami konkurencji

Awaryjność: Diesel 1.6 TDCi jest wrażliwy na powstawanie osadów węglowych – należy częściej zmieniać olej i przy tym dokładnie płukać miskę olejową, gdzie gromadzi się osad. Ryzykowna automatyczna skrzynia biegów Powershift.

Uwagi:

Silnik 1.0 EcoBoost okazał się wystarczająco dobrą jednostką napędową. Jest o wiele bardziej elastyczny i oszczędny niż pierwotny wolnossący 1.6.


Fot. AAA Auto
Fot. AAA Auto

4. Citroen C4 Picasso, 2012, 1.6 diesel, 135 tys. km, 30.000 PLN

Zalety: komfort jazdy, dobra ochrona antykorozyjna, przestronne i praktyczne wnętrze

Wady: Nieprzyjemne szarpanie przy zmianie biegów w przypadku elektronicznie sterowanej skrzyni biegów BMP6, niezbyt precyzyjny układ kierowniczy ze skłonnościami do drgań

Awaryjność: Wadliwe zawory EGR w dieslach, awarie turbosprężarek w 1.6 Hdi, drgania  w przednim zawieszeniu, awaryjne elektronicznie sterowane skrzynie biegów BMP6

Uwagi:
Należy sprawdzić czy w samochodzie jest odpowiednia geometria kół. Niektóre serwisy problem drgania przedniego zawieszenia rozwiązują poprzez różne ustawienie geometrii przedniej osi. Picasso wtedy co prawda przestaje drgać, ale nierównomiernie i nadmiernie ściera przednie opony.

Grand Picasso na tylnej osi może mieć zawieszenie pneumatyczne – należy sprawdzić jego działanie. Czasami zepsuje się sam miech, czasami czujniki wysokości zawieszenia. Wyjątkowo może być zepsuta też sama sprężarka.

W 1.6 HDI najbardziej problematyczny jest wariant 80kW. Późniejszy wariant 82kW jest bardziej niezawodny.


Fot. AAA Auto
Fot. AAA Auto

5. Audi A3, 2012, 1.2 benzyna, 92 tys. km, 45.000 PLN

Zalety: Świetna jakość wnętrza, ponadczasowy design

Wady: Trudno wybrać dobry silnik, gorsza dostępność części zamiennych dla kolorowych wnętrz – nie zawsze dostępne są części w wymaganym kolorze.

Awaryjność: tak jak w przypadku Golfa - W DSG przy większym przebiegu zalecana jest częstsza zmiana oleju niż przewiduje producent. Specjaliści zalecają skrócenie 60 tys. km odstępu serwisowego do 45 tys. km, jeżeli producent nie określa odstępu – np. w przypadku siedmiobiegowych DSG, zalecany serwis to maksymalnie co 120 tys. km.

Diagnostyka DSG – w serwisie można stosunkowo łatwo dokonać diagnostyki DSG, który może pierwotnie nie sugerować żadnego błędu. Nowa mechatronika kosztuje około 1500 €, remont generalny lub wymiana całej skrzyni – 3000 €. Przy zmianie biegów podczas jazdy  z wciśniętym pedałem gazu samochodem nie powinno szarpać.

           **

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty