Używane Renault Scenic (2003 - 2009). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Scenic drugiej generacji różni się od poprzednika nie tylko stylizacją. Jest bezpieczniejszy, wygodniejszy i bardziej komfortowy. Czy warto kupić używane Renault Scenic?

Tworząc kolejne wcielenie swojego pionierskiego projektu z 1995 r.

Fot: Renault
Fot: Renault

inżynierowie Renault unowocześnili praktycznie wszystko – zawieszenia, silniki, przedział pasażerski, strukturę nadwozia. Efekt był znakomity. Nowy Scenic otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych NCAP. Dla tych, których bardziej interesowała funkcjonalność auta również przygotowano niespodziankę – przedłużoną o 237 mm wersję Grand, która mogła zabrać na pokład 5 lub 7 osób. Podstawowy Scenic II miał pięcioosobowy układ wnętrza i bagażnik o pojemności 430/1840 l. W odmianie Grand z pięcioma fotelami na bagaże zostawało aż 830/2240 l przestrzeni, przy siedmiu 200/2240 l.

Mocną stroną francuskiego „jednobryłowca” pozostały liczne schowki (łączna pojemność 41 l) i przydatne wnęki. Deska rozdzielcza z centralnym, elektronicznym panelem informacyjnym nie wszystkim przypadła do gustu. Trudno się dziwić, jej czytelność nie jest najlepsza. Od strony technicznej Scenic II prezentuje się bardzo przyzwoicie. Zawieszenia, mimo komfortowego zestrojenia pozwalają prowadzić samochód pewnie i bezpiecznie. Oczywiście w pewnych granicach, bo sportowe zapędy auto szybko pohamuje. Układ kierowniczy również stworzono do spokojnej jazdy. Gama silników z pewnością zadowoli każdego z kupujących. Bez problemu można dobrać benzynowca lub turbodiesla do swoich specyficznych wymagań. Scenic II nie sprawia większych problemów obsługowych. Nie wymaga też wizyt w specjalistycznych warsztatach, bo jego zaawansowanie technologiczne nie jest szczególnie wysokie. Dzięki temu koszty eksploatacji można utrzymać na średnim poziomie.

Silniki :

II Fot: Renault
II Fot: Renault

Scenic drugiej generacji wszedł na rynek w 2003 r. z trzema silnikami benzynowymi 1.4 (98 KM), 1.6 (113 KM) i 2.0 (135 KM) i dwoma turbodieslami 1.5 dCi (82 KM) oraz 1.9 dCi (120 KM). W 2004 r. do gamy jednostek napędowych dołączył doładowany dwulitrowy silnik o mocy 163 KM oraz mocniejsza wersja turbodiesla 1.5 dCi (101 KM). Rok później pojawił się turbodiesel 1.9 dCi w dwóch odmianach mocy (110 i 130 KM). Przy okazji modernizacji w 2006 r. Scenic II zyskał jeszcze dwulitrowego turbodiesla serii dCi o mocy 150 KM. W codziennej eksploatacji bardzo dobrze sprawdzają się benzynowe 1.6 i 2.0. Z turbodiesli najlepiej wybrać wersje 1.9 dCi o mocy 110, 120 lub 130 KM. Są dynamiczne, a przy tym stosunkowo oszczędne. Ci, którym zależy na niskim zużyciu paliwa mogą zdecydować się na jeden z silników 1.5 dCi, ale muszą liczyć się z ich słabą dynamiką.

Eksploatacja :

Awarie w Scenicu to codzienność. Najczęściej są to drobne problemy natury

II Fot: Renault
II Fot: Renault

elektrycznej lub elektronicznej, które nie zatrzymują samochodu na drodze, ale denerwują i zmuszają do wizyt w warsztacie. Mimo napraw te same problemy mogą się powtarzać. Reguły nie ma. Najczęściej zawodzi bezkluczykowy system zamykania i otwierania drzwi oraz uruchamiania silnika, układ monitoringu ciśnienia w ogumieniu, sterowanie wycieraczkami oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Elektryczny problem mają również silniki benzynowe. Zazwyczaj pracują niezawodnie, ale ich słabym punktem są zespolone cewki zapłonowe.

W jednostkach napędowych 1.4 i 1.6 trzeba uważać na pasek zębaty w napędzie rozrządu. Lepiej poradzić się mechanika, po jakim przebiegu wymienić pasek, by uniknąć poważnych awarii, nie bacząc na wskazania instrukcji obsługi. Turbodiesle są wrażliwe na jakość paliwa. Nie tolerują złej jakości oleju napędowego, więc tankowanie na przygodnych stacjach paliw może zakończyć się uszkodzeniem układu wtryskowego. Turbodiesle 1.9 dCi w Scenicu II miały mało trwałe turbosprężarki do 2006 r. W późniejszych rocznikach turbiny spisywały się dużo lepiej. Poza tym w silnikach wysokoprężnych zdarzają się wycieki paliwa i oleju. Podwozie Scenica nie należy do szczególnie trwałych, ale szybko wybijające się sworznie wahaczy i tuleje metalowo-gumowe można łatwo i tanio wymienić. Bardziej kosztowna jest wymiana górnych łożysk kolumn przedniego zawieszenia, a te również nie są zbyt wytrzymałe. Mocną stroną Scenica II jest nadwozie, wyjątkowo dobrze zabezpieczone przed korozją.

Ważniejsze daty :

I Fot: Renault
I Fot: Renault

1995 – premiera Scenica I

II Fot: Renault
II Fot: Renault

2003 – premiera Scenica II

II Fot: Renault
II Fot: Renault

2004 – wersja Grand
2006 – niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, diodowe lampy tylne

II Fot: Renault
II Fot: Renault

2007 – rekreacyjna wersja Conquest

III Fot: Renault
III Fot: Renault

2009 – premiera Scenica III

Zalety :

  • wysoki komfort jazdy
  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • funkcjonalne wnętrze
  • duży bagażnik
  • bogata gama silników
  • odporność na korozję

    Wady
    :
    - wysoka awaryjność
    - mały bagażnik w wersji 7-osobowej
    - słabo czytelne wskaźniki

Wybrane dane techniczne:

Wersja silnikowePojemność skok. (cm3)Moc maks. (KM/obr/min)Maksymalny moment obr (Nm/obr/min)Prędkość maks. (km/h)Przyspieszenie 0-100 km/h (s)Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
Silniki benzynowe
1.4139098/6000127/375017414,37,2
1.61598113/6000152/420018512,57,2
2.01998135/5500191/375019510,38,0
2.0 Turbo1998163/5000270/32502068,68,1
Silniki wysokoprężne
1.5 dCi146182/4000185/200016515,75,0
1.5 dCi1461101/4000200/190017214,15,1
1.9 dCi1870120/4000200/200018812,15,8
1.9 dCi1870130/4000300/20001929,66,0
2.0 dCi1995150/4000340/20002049,46,1

Orientacyjne ceny w zł:

Rocznik / wersja20042005200620072008
1.618 50025 00027 00027 500-
2.018 000----
1.5 dCi17 50019 00021 50025 50028 500
1.9 dCi18 50021 50023 50028 50030 500

Podsumowanie
Renault Scenic znakomicie spełni rolę wygodnego i komfortowego auta rodzinnego, sprawiającego wiele przyjemności zarówno w jeździe miejskiej jak i na długich dystansach. Francuskiego minivana polubią zarówno dorośli jak i dzieci. Każdy czuje się w nim dobrze, bo twórcy Scenica zadbali o przytulność i miłą atmosferę we wnętrzu. Ten sielski obraz psuje niestety wysoka awaryjność, a zwłaszcza częste problemy z podzespołami elektrycznymi i elektronicznymi. Trzeba się nastawić na dość częste, choć raczej mało kosztowne wizyty w warsztatach. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty