Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używany Fiat Grande Punto. Oszczędne auto za małe pieniądze

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie Przez lata Fiat Punto był jednym z najbardziej popularnych samochodów segmentu B w Polsce. Pierwsza i druga generacja słynęły z łatwości serwisowania i tanich części. Czy trzecia odsłona jest równie dobra?

O tym, jak bardzo europejscy kierowcy pokochali „punciaka" może świadczyć fakt, że już rok po rynkowym debiucie, w 1995 roku jego pierwsza generacja wywalczyła tytuł „Car Of The Year". Zaprezentowana w 1999 r.  druga generacja była kontynuacją dobrze przejętego modelu. W 2003 r. auto przeszło lifting i dostało dwa zupełnie nowe silniki - benzynowy 1.4 16V (95 KM) i diesla 1.3 Multijet (70 KM). Produkcja trwała do 2011 r. Na polskim rynku Punto II wciąż cieszy się wzięciem. Ładniejszy wygląd i coraz bardziej przystępne ceny skłaniają jednak wielu do wybrania Punto III, czyli Fiata Grande Punto. Samochód zadebiutował w 2005 roku. Cztery lat później przeszedł modernizację, połączoną ze zmianą nazwy na Punto Evo. Na początku 2012 r. auto zostało ponownie odświeżone. Wrócono do nazwy Punto.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenieGama silników jest imponująca. Na przestrzeni lat Fiat oferował benzynowe, wolnossące motory benzynowe 1.2 8V (65 i 69 KM), 1.4 8V (77 KM), 1.4 16V (95 i 105 KM), turbodoładowane 0.9 TwinAir (85 i 105 KM), 1.4 T-Jet (120 KM), 1.4 MultiAir (135 KM), a w sportowym Punto Abarth 1.4 o mocy od 155 do 180 KM. Nie zabrakło też diesli 1.3 (75-95 KM), 1.6  (120 KM) i 1.9 (120 i 130 KM). Ciekawą propozycją dla oszczędnych jest też benzynowe 1.4 Natural Power (77 KM) z fabryczną instalacją CNG. Niestety w Polsce jej przydatność ogranicza mizerna sieć stacji tankowania metanu.

Słabszy silnik – tańsze naprawy

Zdaniem mechanika Stanisława Płonki, wśród jednostek benzynowych najlepszy wybór to ośmiozaworowe. - To proste silniki, w których poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko. Zazwyczaj serwis kończy się na wymianie płynów eksploatacyjnych, klocków i tarcz hamulcowych. Jedyne powtarzające się awarie to kłopoty z uszczelką pod głowicą i usterki alternatora, w którym pęka cienka obudowa. Naprawa głowicy wraz z uszczelką kosztuje ok. 600 zł. Alternator zazwyczaj wymieniamy na nowy, albo regenerowany. To koszt rzędu 350-450 zł – mówi Stanisław Płonka.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenieZ instalacją gazową dobrze współpracują wszystkie silniki. Koszt przeróbki to w zależności od marki urządzeń od 1500 do 2200 zł. Diesle 1.9 dysponują większą mocą, ale są znacznie głośniejsze i zużywają więcej paliwa niż silniki 1.3. Dlatego według Stanisława Płonki najlepiej zdecydować się na mniejszy, ale bardziej kulturalny silnik. - W zasadzie do 200 tys. km w tych jednostkach niczego się nie naprawia. Dopiero później zdarzają się kłopoty z turbosprężarkami i układem wtryskowym. Pół biedy, gdy samochód pracuje na układzie Boscha, bo wtedy wtryski można regenerować i kosztuje to ok. 400-500 zł za sztukę. Układy Lukasa i Siemensa wymagają wymiany wtrysków na nowe, co jest znacznie droższe. Nowy wtryskiwacz kosztuje ok. 800 zł za sztukę – mówi mechanik.

Silnik 1.3 pracuje na łańcuchu rozrządu, którego nie wymieniamy. Jest to konieczne tylko wówczas, gdy zacznie głośno pracować, albo wystąpią problemy ze ślizgami i napięciem. Dzieje się to jednak rzadko i zazwyczaj przy dużych przebiegach, powyżej 200 tys. km.

Niezłe wyposażenie

Jakość Grande Punto jest bardzo przyzwoita. Plastiki, tapicerka i pozostałe tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są trwałe i estetyczne. Główną częścią opływowego kokpitu jest panel wyposażony w pokrętła klimatyzacji i fabryczny radioodtwarzacz. W wielu egzemplarzach systemem audio sterujemy z kierownicy. Efektownie prezentuje się dwukolorowa tapicerka, a tylna kanapa jest wyposażona w trzy zagłówki. Standardem są tu komputer pokładowy, elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby, ABS oraz podstawowy zestaw poduszek powietrznych.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenieNadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Rdza pojawia się sporadycznie i tylko w okolicach progów, nadkoli oraz w dolnych partiach drzwi, które są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Wnętrze jest umiarkowanie duże. Z przodu bez problemu mieści się dwójka wysokich dorosłych pasażerów, ale kiedy odsuną do tyłu swoje fotele, na kanapę można posadzić tylko dzieci. Bagażnik wyjściowo mieści 275 litrów ładunku, ale po złożeniu oparcia tylnej kanapy rośnie do 1020 litrów.

Atrakcyjne ceny

Aktualnie używane Grande Punto można kupić za 8-9 tys. zł. W takim przypadku trzeba pogodzić się z wysokim przebiegiem, "barwą" historią lub ubogim wyposażeniem. Jeżeli budżet uda się zwiększyć do 10-12 tys. zł, w zasięgu będą już atrakcyjne auta. Zainteresowani zakupem Punto Evo muszą przygotować przynajmniej 15 tys. zł, natomiast sportowe Punto Abarth kosztują przeszło 20 tys. zł. To i tak niewiele, biorąc pod uwagę, jaką radość z jazdy i osiągi są w stanie zaoferować.

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Testujemy używane: Fiat Grande Punto – oszczędny i w dobrej cenie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • fiflak (gość)

    Punto jest tanie i dobre :) od ponad roku jeżdżę grande kupionym w aaa auto i żadnych większych problemów z nim nie ma.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.