Używany Ford Focus I. Czy zasługuje jeszcze na zainteresowanie?

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Ford Focus Mk I - opinie i dane techniczne
Testujemy używane: Ford Focus Mk I - opinie i dane techniczne
Używany Ford Focus pierwszej generacji wciąż kusi atrakcyjną ceną, niebanalnym wyglądem i znakomitym zawieszeniem. Niestety nie jest wolny od istotnych mankamentów. Głównymi są awaryjne diesle oraz korodujące nadwozie.

Produkcję Focusa Ford rozpoczął w 1998 roku. Auto zastąpiło poczciwego, ale przestarzałego Escorta. Odważnie stylizowany kompakt szybko zaskarbił sobie sympatię kierowców. Już w 1999 roku przypadł mu tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Z biegiem czasu gama wersji Forda Focusa powiększyła się z trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka o kombi, sedana, a w 2004 roku także o minivana (C-Max), który miał rywalizować m.in. z niezwykle popularnym Renault Scenic. W 2005 roku na rynku pojawiła się druga generacja Forda Focusa, a od 2010 roku w salonach można kupić trzecią odsłonę kompaktowego auta.

Mocna konkurencja

fot. archiwum
fot. archiwum

Wprowadzając na rynek pierwszą generację Focusa Ford stanął przed bardzo trudnym zadaniem. Na rynku był już przecież Volkswagen Golf IV generacji, a Opel wypuścił drugą generację Astry. Spore zmiany szykowały też Honda (dla Civica) i Toyota (dla Corolli). Konstruktorzy z amerykańsko-niemieckiego koncernu wiedzieli zatem, że rynkowy sukces może dać im tylko auto dopracowane, zdolne rywalizować z najlepszymi.

Ford do zadania podszedł bardzo odważnie. Styliści postawili na przerysowane, okrągłe linie nadwozia i kokpitu. Inżynierowie skonstruowali natomiast nowatorskie w tej klasie, wielowahaczowe tylne zawieszenie (z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona). Opinie o właściwościach jezdnych Focusa są jednoznaczne - kompaktowy Ford od chwili debiutu uchodzi za jedno z najlepiej jeżdżących aut.

Paleta przygotowanych dla Focusa silników była szeroka i obejmowała benzynowe 1.4 (75 KM), 1.6 (100 KM), 1.8 (115 KM) i 2.0 (130, 175 i 215 KM) oraz wysokoprężny 1.8 - najpierw w wersji TDDI o mocy 75 lub 90 KM, potem TDCI z Common railem, rozwijający 100 lub 115 KM. Na polskim rynku sprzedawały się w zasadzie tylko benzynowy 1.6 i diesle. Sporadycznie kierowcy decydowali się jeszcze na jednostki dwulitrowe.

Tylko drobne usterki

My do testu wybraliśmy Forda Focusa kombi z silnikiem 1.6. 100-konny kompakt nie jest demonem prędkości, ale w zupełności zaspokaja potrzeby średnio wymagającego kierowcy. Auto jest w miarę dynamiczne, a w cyklu mieszanym zadowala się 7-8 litrami benzyny. W mieście spalanie rośnie do poziomu ok. 10 l/100km.

Uwaga na diesle

fot. archiwum
fot. archiwum

Mechanicy twierdzą, że Focus I jest modelem udanym, ale ma swoje bolączki. W przypadku silników benzynowych to jedynie kłopoty z układem zapłonowym. Najczęściej awarii ulega cewka. Koszt nowej w autoryzowanym serwisie to ok. 600 zł, do tego wymiana za 60 zł. W niezależnym warsztacie wymiana cewki to 350-400 zł. Objawy kłopotów z układem zapłonowym to zazwyczaj nierówna praca silnika.

Bardziej kosztowne w serwisie są diesle. Pierwsza wersja – TDDI korzysta z pompy wtryskowej naszpikowanej elektroniką, która lubi się popsuć. Silnik TDCI to z kolei wtryskiwacze, mniej awaryjne jak pompa, ale i z nimi zdarzają się problemy. W ASO na nową pompę trzeba przygotować ok. 10 tys. zł. Jeden wtryskiwacz to ok. 1600 zł. Na szczęście można posiłkować się regeneracją elementów - przywrócenie do ładu pompy wtryskowej kosztuje w niezależnym warsztacie 2-2,5 tys. zł, a regeneracja wtryskiwaczy - 300-800 zł za sztukę.

[page_break]

Niestety rdzewieje

Inna drobna, ale powtarzająca się w Fordach Focusach usterka to zacinające się zamki w drzwiach. Koszt naprawy jednych drzwi przy użyciu oryginalnych części to ok. 750 zł, z wykorzystaniem zamienników poza ASO 200-300 zł. Niestety, korozja w testowanym aucie to nie przypadek. W Focusach rdza pojawia się stosunkowo często. Najczęściej w rejonie dolnych krawędzi drzwi i na tylnej klapie, przy wycieraczce. W autach bez chlapaczy korozja występuje także na progach. Kondycję nadwozia warto sumiennie zweryfikować. Wartość kompleksowych napraw blacharskich może być niewspółmiernie wysoka w porównaniu z wartością całego auta.

fot. archiwum
fot. archiwum

Z tych samych powodów kupujący używanego Focusa powinien zweryfikować także stan jego zawieszenia. To bardzo istotne, bo wspomniany, wielowahaczowy system choć komfortowy, jest kosztowny w naprawie. Na cenę składa się głównie sześć tylnych wahaczy, montowanych po trzy z każdej strony. Wymiana kompletu elementów - a tylko taka ma sens - pochłonie 600 zł za markowe części i kolejne kilkaset za robociznę.

Dobra cena

Aktualnie używanego Forda Focusa I można kupić za 2-3 tysiące złotych. Na auto, które nie wymaga natychmiastowego wkładu finansowego trzeba przeznaczyć więcej. Na zadbane auto z końca produkcji trzeba przeznaczyć 7-10 tys. zł. Rodzaj silnika nie gra przy tym większej roli - ceny "benzyn" i diesli okazują się podobne. Najwięcej zależy od stanu, przebiegu i historii serwisowej auta. Wisienką na torcie jest 215-konny Focus RS. Nieliczne dostępne egzemplarze są wyceniane na 35-70 tys. zł - flagowa wersja cieszy się już statusem auta kolekcjonerskiego.

fot. archiwum
fot. archiwum

Wśród konkurentów z lat 1998-2002 najgroźniejszym wydaje się Volkswagen Golf IV generacji - kosztuje więcej od Focusa, a cenę szczególnie trzymają egzemplarze z kultowym silnikiem 1.9 TDI. Zbliżone ceny do Focusa I ma natomiast Opel Astra II generacji.

Z Focusem trudniej porównać Toyotę Corollę i Hondę Civic. W czasie jego produkcji, oba japońskie kompakty pojawiły się w nowych wersjach, którym Ford dorównał dopiero po 2005 roku, kolejną generacją Focusa. Najbardziej miarodajne porównanie to zatem Focus I generacji oraz Corolla VIII generacji i Civic VI generacji, produkowane przed 2002 rokiem. Na zadbaną Hondę z 2000 roku trzeba przeznaczyć kilka tysięcy więcej niż na Focusa. Będzie to zapewne auto z najpopularniejszym na rynku, 90-konnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra. Bardzo podobnie przedstawiają się ceny Corolli. W przypadku tego auta najlepiej szukać egzemplarza wyprodukowanego po 2000 roku, kiedy auto przeszło lifting.

W tak silnie obsadzonej klasie wybór samochodu jest trudny. Niewątpliwie Ford Focus góruje nad konkurentami stylistyką i zawieszeniem. Pod względem jednostek napędowych jest jednak nieco słabszy. Golf wygrywa z nim dieslem, auta japońskie bardziej dynamicznymi, wysokoobrotowymi benzyniakami. Najlepiej więc kierować się nie marką, ale stanem technicznym auta.

Ford Focus 1.6 kombi - dane techniczne
Pojemność silnika: 1596 ccm
Moc: 100 KM
Skrzynia biegów: Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sek.
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 10 / 7,5 / 8,5 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4438/1698/1447 mm
Rozstaw osi: 2615 mm
Masa własna: 1200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 520 l
Liczba miejsc: 5

Rynkowi konkurenci:
- Volkswagen Golf
- Honda Civic
- Citroen Xsara
- Toyota Corolla
- Opel Astra
- SEAT Leon

Średnie ceny części zamiennych: oryginał (zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 1000-1500 zł (825 zł)
Kompletny rozrząd: 444 zł (295 zł)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę): 278 zł (150 zł)
Klocki hamulcowe przód (komplet): 287-397 zł (140 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 140 zł (79 zł)
Amortyzator przedni: 395 zł (250 zł)
Termostat: 40-80 zł (55 zł)
Końcowy tłumik: 520-680 zł (165 zł)
Filtr powietrza: 60 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 100 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 118 zł (40 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty