Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Mercedes klasy E W211. Komfortowy, ale czy solidny? Poradnik zakupowy

Bartosz Gubernat
Mercedes W211 220 CDI - poradnik kupującego.
Mercedes W211 220 CDI - poradnik kupującego.
Mercedes W211 pozostaje interesującą propozycją na rynku aut używanych, głównie ze względu na korzystny stosunek ceny do jakości. Sprawdziliśmy, które wersje są najbardziej polecane przez mechaników.

Klasa E to od lat jeden z najlepiej sprzedających się modeli Mercedesa. Pod względem komfortu jazdy i osiągów oferuje znacznie więcej niż klasa C, ale nie kosztuje tak dużo jak luksusowa klasa S. Ze względu na wysoką cenę, w salonach jest znacznie mniej popularna niż na giełdach i w komisach. Niezwykle popularnym autem jest jej wersja oznaczona symbolem W211, produkowana w latach 2002-2009. Samochód dostępny w wersji sedan i kombi oferuje wygodne, duże nadwozie oraz bardzo szeroką gamę silników współpracujących z sześciobiegową przekładnią manualną, lub pięcio- albo siedmiobiegowym automatem.

Mercedes W211 220 CDI - poradnik kupującego.
Mercedes W211 220 CDI - poradnik kupującego.

Wśród silników benzynowych do wyboru są: 1.8 Kompressor (163-184 KM), 2.6 (170 KM), 2.8 (204 KM), 3.0 (231 KM), 3.2 (224 KM), 3.5 (272 KM), 4.3 (280 KM), 5.0 (306 KM), 5.5 (388 lub 476 KM) oraz 6.2 (514 KM). Wersja 1.8 (163 KM) jest dostępna także w wersji zasilanej gazem ziemnym CNG. Diesle to 2.2 (122-170 KM), 2.7 (177 KM), 3.0 (190 lub 224 KM), 3.2 (204 KM) i 4.0 (258 lub 314 KM).

Uwaga na benzyniaki

Mechanicy na temat wersji W211 wyrażają mieszane opinie. Najwięcej zastrzeżeń mają do silników benzynowych, które bardzo często łapią kosztowne w naprawie usterki. – Dotyczy to szczególnie silnika oznaczanego symbolem 272, o pojemności 3,5 litra. Jego piętą achillesową są słabe rozrządy i ich wałki wyrównoważające. Łańcuchy bardzo się rozciągają i uszkadzają koła łańcuchowe, które są kiepsko utwardzane. Kiedy pojawią się problemy, zapala się kontrolka silnika, spada jego moc i wzrasta hałas. Niestety wymiana wałka i łańcucha to ok. 8 tysięcy złotych. Nie ma zamienników tych części – mówi Wacław Bury z serwisu Mercedesa Moto-Fach w Rzeszowie. Nieco rzadziej, ale podobne usterki trapią silnik oznaczony symbolem 271 w modelu 200 Kompressor. Może on mieć w zależności od wersji 1,8, lub 2,0-litra pojemności. We wszystkich przypadkach silniki z powodzeniem można przerobić na gaz LPG.

W przypadku jednostek wysokoprężnych najlepszy wybór to montowany po 2007 roku 3.2 V6 (kod 642). Podobnie jak poprzednik, rzędowa szóstka o takiej samej pojemności (kod 648) to silniki długowieczne i w zasadzie bezawaryjne. – Nieźle spisują się także motory 2.2 CDI i 2.7 CDI, które na naszym rynku są bardziej popularne. Sporadycznie zdarzają się w nich jedynie usterki układu wtryskowego, ale najczęściej jest to wynik tankowania kiepskiej jakości paliwa. Do kwietnia 2004 roku były także problemy z mieszaniem się płynu chłodzącego z olejem automatycznej przekładni. Odpowiadała za to wadliwa chłodnica oleju automatycznej skrzyni – mówi - mówi Wacław Bury. W silnikach wysokoprężnych zdarzają się jeszcze usterki elektronicznych nastawników w turbosprężarkach. Samochód wchodzi wówczas w tryb awaryjny, nie przekracza 3 tysięcy obrotów i rozpędza się maksymalnie do 120 km/h. Na szczęście takie usterki można już naprawiać, a koszt usługi najczęściej zamyka się w tysiącu złotych.

Świeci kontrolka? Lepiej to sprawdź

Bez względu na wersję silnikową model W211 trapią problemy z elektrohydraulicznym układem hamulcowym. Jak mówi Wacław Bury, należy na to zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu auta.

– Problem najczęściej objawia się świecącą kontrolką, przypominającą sygnalizację zużytych klocków hamulcowych. I tak sygnał tłumaczą klientom nieuczciwi handlarze. Tymczasem po podpięciu samochodu pod komputer okazuje się, że winę ponosi uszkodzony moduł SBC. W Niemczech wymieniano go w serwisach za darmo, w Polsce jest z tym problem. Niestety, ale nowa cześć kosztuje aż 5 tysięcy złotych. Początkowo poza świecącą kontrolką awaria nie stwarza innych problemów, ale z biegiem czasu może mieć wpływ na osłabienie siły hamowania – wyjaśnia mechanik.

W porównaniu do poprzedniej wersji, czyli mercedesa W210 nazywanego „okularnikiem”, wielowahaczowe awieszenie W211 jest bardziej delikatne. Zamiast stali, do produkcji wahaczy zastosowano tu aluminium, które szybciej zużywa się na dziurawych, polskich drogach. O ile tył jest w miarę trwały, z przodu szybko poddają się wahacze (pod dwa na stronę). – Można w nich wymieniać same tuleje, ale jeśli uszkodzone są także kuliste sworznie, wahacz trzeba zamontować nowy. Sworzni się nie regeneruje. Nowy element i to w zamienniku to minimum 350 zł za sztukę – wylicza Wacław Bury.**

Komfort na wysokim poziomie

Wysokie koszty to jednak gwarancja komfortu, który w E-klasie jest na bardzo wysokim poziomie. Auto świetnie tłumi nierówności, a pojemna i dobrze wyciszona kabina jest bardzo wygodna. Materiały tapicerskie są bardzo wysokiej jakości, dzięki czemu nawet auta z przebiegami rzędu 400-500 tys. km prezentują się okazale. Ciekawa jest także stylistyka, którą Mercedes odszedł od kontrowersyjnych „okularów” znanych z wersji W211.

Niestety nie wyeliminował problemów z korozją. – W czasie produkcji E-klasy W210 i przez pierwsze lata W211 Niemcy eksperymentowali z wodnymi, ekologicznymi lakierami i to odbija się im czkawką do dzisiaj. Chociaż z W211 miało być lepiej, egzemplarze z lat 2002-2004 ciągle korodują w rejonie progów i ozdobnych listew na drzwiach. Pęcherze zdarzają się także przy ramkach w okolicy szyb. Dopiero pod 2004 roku ten problem został wyeliminowany – mówi Wacław Bury.

Dobra cena

Mimo słabych punktów, mechanicy przekonują, że W211 to jeden z ciekawszych samochodów klasy średniej na rynku wtórnym. Tym bardziej, że teraz zadbany egzemplarz z 2002 roku można kupić już za ok. 20-25 tys. zł. Samochód z 2004 roku z polecanym silnikiem wysokoprężnym 3.2 to ok. 30 tys. zł. W większości przypadków są bardzo dobrze wyposażone.

Tymczasem ceny Audi A6 C6 produkowanego w latach 2004-2011 zaczynają się od ok. 25 tys. zł, a BMW serii 5 E60 z lat 2003-2010 to wydatek na poziomie przynajmniej 22-25 tys. zł. Audi jest lepiej zabezpieczone przed korozją, ale jego wykonanie i komfort jazdy są bardziej przeciętne. BMW to samochód porównywalny do Mercedesa.

Czy E-klasa to dobry wybór? Ze względu na wysokie ceny napraw na pewno nie jest to auto dla każdego. Kupując egzemplarz o nieznanej przeszłości trzeba się liczyć z tym, że 20-25 tysięcy złotych na zakup auta może być dopiero początkiem dużych wydatków. Dlatego odradzamy to auto osobom, które kupują samochód na kredyt i zakładają, że jego eksploatacja będzie tania i bezproblemowa.

Warto dołożyć kilkanaście tysięcy i wybrać samochód poliftingowy, najlepiej z polecanym dieslem 3.2 V6. Tutaj ryzyko usterek będzie mniejsze, a komfort jazdy i kultura pracy silnika zrekompensują wysoką cenę zakupu. Tańszą, ale niezłą opcją będą też mniejsze diesle - 200 CDI i 220 CDI. Bez względu na wybór wersji i rocznika warto przed zakupem odwiedzić profesjonalny serwis, w którym przy pomocy komputera uda się wykluczyć poważne usterki, na czele z modułem SBC.

MERCEDES W211 220 CDI
Pojemność silnika: 2148 ccm
Moc: 150 KM
Maks. moment obr.: 340 Nm
Turbina: tak
Skrzynia biegów: automatyczna, 5-stopniowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10.6 sek.
Prędkość maksymalna: 214 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,5/6,0/ 7,5 l 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: czterodrzwiowe, 5 miejsc
Wymiary (dł./szer./wys.): 4856/2063/1483 mm
Rozstaw osi: 2854 mm
Masa własna: 1610 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
Pojemność bagażnika: 540 l

Średnie ceny części zamiennych: oryginał ASO (zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 1503* - 1895 (821 zł)
Koło dwumasowe: 3716 zł (2170 zł)
Kompletny rozrząd: 1754 zł (565 zł)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę): 286 zł (150 zł)
Klocki hamulcowe przód (komplet): 323 zł (195 zł)
Amortyzator przedni: 845 zł (375 zł)
Kompletny, przedni wahacz: 2106 zł (345 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 204 zł (85 zł)
Łącznik stabilizatora: 171 zł (73 zł)
Termostat: 214 zł (140 zł)
Czujnik ABS: 525 zł (275 zł)
Końcowy tłumik: 1567 zł (260 zł)
Filtr powietrza: 93 zł (29 zł)
Filtr paliwa: 102 zł (75 zł)
Filtr oleju: 41 zł (22 zł)
Filtr pyłkowy: 99 zł  (38 zł)
 *część regenerowana

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty