Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używany Opel Zafira A. Tanie auto dla rodziny

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy Mocne strony Opla Zafiry pierwszej generacji to przede wszystkim trwałe silniki benzynowe, dobrze pracujące na LPG. Piętą achillesową są zawory EGR, łańcuchy rozrządu i pompy wtryskowe w dieslach.

Opel Zafira A to samochód łączący w sobie cechy kompaktowego kombi i vana. Mechanicznie bazuje na Astrze II, ale ponieważ konstruktorzy nieco powiększyli nadwozie, wizualnie bardziej przypomina obszerny samochód rodzinny. Wyróżnikiem auta jest system Flex7, czyli jeden z pierwszych układów dodatkowych dwóch foteli, które można schować pod podłogę bagażnika. Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Zafira doczekała się już trzech generacji. Pierwsza, oznaczona literą A, ze względu na przystępną cenę jest na polskim rynku wtórnym najbardziej popularna. Najbardziej atrakcyjne są samochody w wersji poliftingowej, produkowanej w latach 2003-2005. Od wcześniejszej różnią się m.in. wyglądem tylnych świateł, w których kierunkowskazy są przezroczyste, a nie jak wcześniej – pomarańczowe. Inaczej prezentuje się także grill.

Samochód występuje czterech wersjach benzynowych i z trzema silnikami Diesla. Benzyniaki to 1.6 (101 KM), 1.8 (116 i 125 KM), 2.2 (147 KM) i - montowany do sportowej wersji OPC motor 2.0 Turbo (192 i 200 KM). Wszystkie to silniki 16-zaworowe. W krajach Europy Zachodniej nieźle sprzedawały się także wersje 1.6 (97 KM) z fabryczną instalacją CNG. W Polsce, z racji skromnej sieci tankowania sprężonego gazu ziemnego, ich przydatność jest ograniczona. Najsłabszym dieslem jest silnik 2.0 DI o mocy 82 KM - z turbosprężarką, ale bez intercoolera. Nowocześniejsze turbodoładowane silniki to 2.0 DTI (101 KM) i 2.2 DTI (125 KM).

Lubi gaz

Wśród wersji benzynowych najlepszą opinią cieszą się 1.6 i 1.8. Jako największy mankament obu jednostek kierowcy wskazują stosunkowo wysokie zużycie paliwa, które w cyklu miejskim przewyższa 10 litrów na sto kilometrów. Ponieważ różnica w zużyciu paliwa nie jest duża, większy zapas mocy przemawia za silnikiem 1.8.

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowyJak przekonuje Wojciech Zieliński z serwisu Awres w Rzeszowie, oba silniki nadają się do przeróbki na zasilanie LPG. – To jednostki 16-zaworowe, w obu przypadkach trzeba zamontować instalację sekwencyjną. Ponieważ bagażnik jest tu symboliczny, zbiornik montuje się w miejsce koła zapasowego. Stosuje się butle o pojemności 48 litrów – mówi mechanik. Zapewnia, że w przypadku dobrze dobranego i zestrojonego układu spalanie w mieście wynosi ok. 12-13 litrów gazu na sto kilometrów, a w trasie ok. 8-10 litrów na sto kilometrów. Za dobrej klasy instalację trzeba zapłacić od 2300 zł wzwyż.

Najczęstsze usterki dotyczą elementów zawieszenia – głównie łączników stabilizatora, które niezbyt dobrze znoszą trudy jazdy po dziurawych polskich drogach. Kierowcy zwracają uwagę, że przy przebiegach powyżej 150 tys. km silnik zużywa coraz więcej oleju, dlatego trzeba pilnować jego poziomu, a wybierając się w dalszą podróż zabierać butelkę na dolewkę. Zdarzają się też awarie uszczelki pod głowicą, która przepuszcza olej, ale na szczęście naprawa wraz z częściami zamiennymi to koszt nie większy niż 1000 zł. Gorzej, jeśli wypalą się gniazda zaworowe. Wówczas koszt naprawy to minimum 1500-2000 zł, a takie usterki w przypadku tych silników także są stosunkowo częste.

Pamiętaj o dolewkach

Wśród diesli najrozsądniejszy wybór to 2.0 DTI. 101 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego nie zapewniają sportowych osiągów, ale bez problemu radzą sobie z rozpędzeniem samochodu. W przeciwieństwie do benzyniaków zużycie paliwa jest tu mniejsze i w cyklu mieszanym mieści się w 7,5 l oleju napędowego na sto kilometrów. Podobnie jak benzyniaki, diesel lubi jednak spalać olej i nawet jeśli jest sprawny, zgodnie z normą producenta może zużyć nawet 0,6 litra tej cieczy na 1000 km. Piętą achillesową są zacinające się zawory EGR, przez co samochód traci moc i dymi z rury wydechowej. W samochodach pierwszej generacji zawór był pneumatyczny i najczęściej naprawa ogranicza się do czyszczenia, które kosztuje ok. 150 zł.

Zobacz też:
- Używany Opel Astra H, czyli przewidywalny średniak. Poradnik zakupowy
- Używany Mercedes klasy E W211. Komfort i styl, ale i solidność? Poradnik zakupowy

- Samochody używane kupujemy na zimno, czyli jak nie dać się oszukać

Znacznie większym problemem diesli jest wadliwa pompa wtryskowa, której profesjonalna naprawa kosztuje 2500-3000 zł. Dość często psują się też wtryskiwacze, które przepuszczają olej silnikowy do paliwa. Na szczęście zazwyczaj wystarczy wymienić ich uszczelnienia, które w ASO można kupić za ok. 150 zł. Wraz z naprawą koszt usunięcia usterki to maksymalnie 300 zł.

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ryszard (gość)

    Sam mam Zafirę już z instalacją lpg i po przejechaniu około 60tys km wniosek u mnie nasuwa się jeden. Tylko tankować lpg i jechać dalej. Silnik 1.6 na lpg pracuje równo, bez zarzutu. Instalacja Brc Kit Alba, jestem mega zadowolony. Auto komfortowe, rodzinne dla mnie niezastąpione:)

  • aka (gość)

    W Zafirze bagażnik symboliczny? Więc 600 litrów to mało? Tak naprawdę to wiedza autora jest symboliczna.

  • ZafiraB (gość)

    Wersja a jest brzydka i toporna jak gęba Giertycha. A w srodku to juz maksymalna brzydota. Poza tym 1.6 na te masę sprawia że auto nie jedzie. Poza tym reszta jak to u opla cost cut na kazdym kroku. Opel przynosi straty GM od 12 lat wiec GM stwierdził że ma go dość i sprzedaje PSU. Jedyna zaleta to cena ale co ci po cenie skoro musisz w niego inwestować jak w budowę wieży Eiffla.

  • Łach Man (gość)

    Czym wy się podniecacie na miły Bóg, autem pochodzącym konstrukcyjnie sprzed 15-20 lat?!? Czego po nim dziś oczekujecie - cudów?!?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.