Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Peugeot 308 (2007 – 2013)

Dariusz Dobosz
Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.Fot. Peugeot
Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.Fot. Peugeot
Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.

Peugeot 308 debiutujący w 2007 r. zachował charakterystyczną dla aut tej marki stylizację, z agresywną stylizacją przedniego pasa i dynamiczną linią nadwozia i był ostatnim, który utrzymał ten utrwalony przez lata wizerunek. Jego następca, choć otrzymał to samo oznaczenie modelowe 308, kompletnie się zmienił i stał się autem o dużo bardziej stonowanych kształtach.

Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z
Używany Peugeot 308 (2007-2013)

Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.

Fot. Peugeot

Pod względem walorów użytkowych Peugeot 308 jest równie atrakcyjny co z wyglądu. Co prawda komfort jazdy jest gorszy niż u poprzednika (307) ze względu na sztywniej zestrojone zawieszenia, ale przestronność czy jakość wykończenia prezentują się z kolei znacznie lepiej. Nawet w 3- i 5-drzwiowym hatchbackach miejsca jest sporo, ich bagażniki mają pojemność 348/1201 l. W kombi wygląda to jeszcze lepiej. Pojemność kufra wynosi 520/1735 l, a niektóre wersje mają dwa dodatkowe fotele w bagażniku (w sumie 7 miejsc, rzadkość w segmencie C).

Osoby, które lubią się wyróżniać, mogą sięgnąć po 308 CC ze stalowym, elektro-hydraulicznie składanym dachem. Pięć wersji nadwoziowych to duży atut Peugeota 308. Kolejne mocne punkty to stabilne podwozie, kilka niezłych silników i przystępna cena. Model 308 nie jest też drogi w utrzymaniu, bowiem nie występują w nim wyjątkowo kosztowne awarie a obsługę można prowadzić w prywatnych warsztatach. Warunkiem jest jednak, by była w nich fachowa kadra znająca typowe przypadłości modelu 308.

Silniki

Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z
Używany Peugeot 308 (2007-2013)

Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.

Fot. Peugeot

Peugeot 308 zadebiutował na rynku z benzynowymi silnikami 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (140 lub 150 KM), oraz turbodieslami 1.6 HDI (90 lub 109 KM) i 2.0 HDI (136 KM). W 2008 r. pojawił się benzynowy silnik 1.6 THP o mocy 174 KM a w 2009 r. 140-konny turbodiesel 2.0 HDI. Rok później gama silników objęła benzynowce 1.4 VTi (98 KM), 1.6 THP (156 KM) i 1.6 THP (200) dla wersji GTi, a także turbodiesle 1.6 HDI (92 KM), 1.6 HDI (112 KM) oraz 2.0 HDI (163 KM). W 2011 r. dołączył do nich jeszcze turbodiesla 2.0 HDI 150 KM. Wszystkie silniki wysokoprężne wyposażone są w filtr cząstek stałych FAP.

Najbardziej godnym polecenia silnikiem benzynowym jest 1.6 VTi o mocy 120 KM, zapewniający dobrą dynamikę przy rozsądnym zużyciu paliwa. Wśród turbodiesli dobrą opinię mają wersje 1.6 HDI o mocy 90/92/109/112 KM, przy czym odmiany 90 i 92-konne nie zadowolą kierowców jeżdżących dynamicznie, oraz 2.0 HDI o mocy 136/140 KM, bardzo żwawe a przy tym nie nazbyt paliwożerne. Doładowane silniki benzynowe THP są droższe w eksploatacji, zwłaszcza te mocniejsze. Więcej kosztuje też ich obsługa, ze względu na bardziej skomplikowaną budowę (bezpośredni wtrysk benzyny, dwukanałowa turbosprężarka typu twin-scroll, elektryczna pompa cieczy chłodzącej).

[page_break]

Eksploatacja

Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z
Używany Peugeot 308 (2007-2013)

Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.

Fot. Peugeot

Benzynowe silniki Peugeota 308 mają wyjątkowego pecha w kwestii rozrządu. Wersje VTi z początku produkcji mają wadliwy napinacz łańcucha rozrządu, co prowadzi do szybkiego rozciągania się łańcucha rozrządu. Gdy pojawia się odgłos metalicznego „szorowania” albo grzechotanie w napędzie rozrządu trzeba jak najszybciej wymienić łańcuch. Pozwoli to uniknąć dużo poważniejszych i droższych napraw. Rozciąganiu się łańcucha z reguły towarzyszą też problemy z mechanizmem zmiennych faz rozrządu.

W silnikach THP jest jeszcze więcej problemów. Przede wszystkim znane są one z wysokiego zużycia oleju. Jego stan trzeba często kontrolować, bo jazda przy niskim stanie oleju prowadzi do zatarcia wałków rozrządu. Konsekwencja to bardzo kosztowna naprawa głowicy. W THP podobnie jak w VTi występuje problem z wadliwym napinaczem łańcucha rozrządu i rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Zmodyfikowany napęd rozrządu montowany od rocznika 2010 r. był mniej kłopotliwy, ale do końca nie załatwił sprawy. Silniki THP mają też słabe turbosprężarki, w których nawet po niewielkich przebiegach może dojść do awarii wirnika albo pęknięcia obudowy, a także nietrwałe kolektory wydechowe i ssące (pęknięcia). Czasem zawodzi elektronika sterująca, ale w tym przypadku zazwyczaj pomaga aktualizacja oprogramowania komputera sterującego. Elektroniczne sterowniki szwankują także w turbodieslach, powodując wyraźny spadek dynamiki.

Używany Peugeot 308 (2007-2013)Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z
Używany Peugeot 308 (2007-2013)

Atrakcyjny z wyglądu, funkcjonalny i niedrogi – oto krótka wizytówka modelu 308, który na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych aut kompaktowych.

Fot. Peugeot

Wersje 1.6 HDI mają dodatkowo problem z turbosprężarkami, które zacierają się wskutek zapchania przewodu olejowego w okolicach sitka wyłapującego zanieczyszczenia. Sitko trzeba często czyścić, by ocalić „turbo”. By definitywnie pozbyć się kłopotu niektórzy po prostu wyrzucają sitko. Nie ma sygnałów, by miało to negatywny wpływ na turbosprężarkę. Jak wszystkie turbodiesle z filtrem cząstek stałych silniki HDI w Peugeocie 308 dręczą swoich użytkowników (i ich portfele) zapychaniem filtrów. Wystarczy, że samochód jest użytkowany głównie w mieście i nie ma możliwości wypalenia zawartości filtra, a wizyta w warsztacie będzie nieunikniona.

Kaprysy instalacji elektrycznej modelu 308 nie należą do rzadkości. Problemy dotyczą najczęściej elektro-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, alarmu i wentylatora chłodnicy. Życie potrafi uprzykrzyć zacinający się zamek pokrywy bagażnika. Korozja nie stanowi jak na razie problemu w 308, ale pierwsze wykwity rdzy można znaleźć na krawędzi tylnej pokrywy i na pokrywie silnika (głównie od wewnątrz).

Ważniejsze daty
2007 – premiera modelu, wersja hatchback 3d i 5d
2008 – wersja SW (kombi)
2009 – wersja CC, modernizacja silników
2011 – niewielka modernizacja nadwozia (nowe reflektory, nowa stylizacja przedniego zderzaka i wlotu chłodnicy, diodowe światła do jazdy dziennej), modyfikacje silników
2013 – kolejna generacja modelu 308

Zalety

  • duży wybór silników i wersji nadwoziowych
  • bardzo dobre własności jezdne
  • wysoka jakość wykończenia
  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik (kombi)
  • przystępna cena

Wady
- przeciętny komfort jazdy
- mało reaktywny układ kierowniczy
- głośna praca zawieszenia

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.4 VTi

1397

95/6000

136/4000

182

12,7

6,5

1.6 VTi

1598

120/6000

160/4250

195

10,8

6,7

1.6 THP

1598

140/6000

240/1400

202

10,2

7,9

1.6 THP

1598

150/5800

240/1400

213

9,0

7,1

1.6 THP

1598

174/6000

260/1600

225

8,3

7,6

1.6 THP

1598

200/5800

275/1700

235

7,7

6,9

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.6 HDI

1560

90/4000

215/1750

191

11,3

4,7

1.6 HDI

1560

109/4000

240/1750

190

11,3

4,5

2.0 HDI

1997

136/4000

320/2000

200

10,6

6,8

2.0 HDI

1997

163/3750

320/2000

202

9,6

6,3

Ceny

Rocznik/wersja

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

1.4 VTi (95 KM)

15,0

17,0

18,5

20,5

 

 

 

1.4 VTi (98 KM)

 

 

 

 

23,5

27,0

31,0

1.6 VTi (120KM)

19,0

21,0

22,0

23,0

28,3

32,5

37,0

1.6 THP (150KM)

24,5

26,5

 

 

 

 

 

1.6 THP (200KM)

 

 

 

 

37,0

42,0

48,5

1.6 HDI (90 KM)

15,5

17,5

18,5

21,0

 

 

 

1.6 HDI (92 KM)

 

 

 

 

27,5

31,5

36,0

1.6 HDI (109KM)

18,5

20,5

22,0

23,5

 

 

 

1.6 HDI (112KM)

 

 

 

 

29,0

33,0

40,0

2.0 HDI (136KM)

22,0

23,0

24,0

26,5

 

 

 

2.0 HDI (150KM)

 

 

 

 

33,5

38,0

44,0

Podsumowanie
Peugeot 308 to samochód stosunkowo prosty od strony technicznej i pozbawiony technologicznych fajerwerków, ale atrakcyjny z wyglądu, przemyślany pod względem funkcjonalności i przystępny cenowo. Świetnie nadaje się do codziennych zadań, a w wersjach hatchback 5d i kombi doskonale sprawdza się jako auto rodzinne. Ma przytulne wnętrze, wygodne fotele i sporo wolnej przestrzeni. Model 308 nie jest mistrzem niezawodności, ale przeciętny portfel wytrzyma bez problemu jego mechaniczne czy elektryczne kaprysy. By serwisować czy naprawiać 308 nie trzeba jeździć do autoryzowanych warsztatów, co jest istotne dla osób poszukujących samochodu tanieg

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty