Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Volkswagen Bora. Krzyżówka Golfa IV z Passatem

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatem
Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatem
Jeżeli szukasz solidnego, pojemnego auta segmentu C, ale nie chcesz wydać więcej niż 15-20 tysięcy złotych, zastanów się nad Volkswagenem Borą.

Volkswagen Bora to kontynuacja Jetty i Vento. Zgodnie z wcześniejszymi trendami samochód zadebiutował na rynku zaraz po Golfie (IV generacji), w 1998 roku. Najpierw był dostępny tylko jako sedan, rok po premierze także jako kombi - niemal identyczne z Golfem IV Variant. Do napędu samochodu użyto siedmiu silników oferowanych w kilku wariantach. Najsłabszy, benzynowy 1.4 oferował 75 KM mocy. Bardziej popularne był wersje 1.6 (101 KM), 1.8 (125 KM), 2.0 (115 KM) oraz 1.8 Turbo (150 lub 180 KM). Topowe odmiany to VR5 – pojemność 2,3 litra i moc 150 lub 170 KM, oraz 2.8 VR6 o mocy 204 KM z 6-biegową skrzynią i seryjnym napędem 4x4.

Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatemfot. VW
Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatem

fot. VW

Na polskim rynku najpopularniejsza wersja silnikowa to wysokoprężny 1.9 TDI, oferowany w kilku wersjach. W 90- i 110-konnej wersji silnik jest ceniony przez kierowców, ale niezbyt lubiany przez mechaników. Powód?Pracuje na pompie wtryskowej i jest przez to praktycznie bezawaryjny, bez problemu pokonując pół miliona kilometrów i więcej. Natomiast odmiany 100-, 115-, 130- i 150-konne są zasilane bardziej skomplikowanymi i awaryjnymi pompowtryskiwaczami. Najsolidniejszą propozycją jest 1.9 SDI, czyli wolnossący diesel o mocy 68 KM. W tym przypadku nie ma jednak co liczyć na dobrą dynamikę.

Płytę podłogową i napęd Bora dzieli m.in. z Golfem IV, Seatem Leonem, Audi A3 i Skodą Octavią, które także są niezwykle popularne. Olbrzymie zainteresowanie tymi samochodami to chyba najlepsza rekomendacja. Pod maską Bory trudny znaleźć słabe punkty. Jedną z nielicznych, ale powtarzających się awarii są kłopoty z turbosprężarkami. Zaciera się w nich kierownica zmiennej geometrii łopatek. Przyczyną problemu jest najczęściej... zbyt delikatna jazda i unikanie wkręcania silnika na wysokie obroty.

Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatemfot. VW
Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatem

fot. VW

Czyszczenie turbosprężarki naprawa kosztuje ok. 300-400 zł. 50 zł trzeba przygotować na wymianę tulejek stabilizatora, które zużywają się stosunkowo szybko. Mankamentem Bory jest także pękający uchwyt wspornika wydechu. To jednak drobiazg, który można naprawić w kilka minut przy pomocy spawarki. Co istotne, w przeciwieństwie do nowszych samochodów wymiana sprzęgła rzadko wiąże się z koniecznością zakupu nowego koła dwumasowego, które pracuje tutaj nieco inaczej, pod mniejszym obciążeniem. Wśród jednostek benzynowych najbardziej polecana jest turbodoładowana wersja 1.8. Co ciekawe, jest mniej awaryjna od wersji bez turbo i spala tyle samo benzyny co ona. Silniki 1.6 i 2.0 zużywają sporo oleju. 1.4 praktycznie go nie bierze, ale jest z kolei nieco za słaby.

Niezła jakość, miejsce w normie

Problem korozji bezwypadkowych egzemplarzy praktycznie nie dotyczy. Auto jest solidnie zabezpieczone przed rdzą, zarówno pod spodem, jak i u góry. Wnętrze Bory nie jest oszałamiające, ale trudno znaleźć w nim także poważne wady. Prosta stylistyka to znak firmowy Volkswagena. Od samochodu tej klasy trudno oczekiwać także wybitnie pojemnej kabiny. Bora to auto przeznaczone maksymalnie dla czterech dorosłych osób i bardzo dobrze wykonane. Plastiki i materiały tapicerskie są wysokiej jakości, Niemcy zadbali także o ich bardzo dobre spasowanie. Wyposażenie? elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja, ABS i wspomaganie kierownicy to w większości egzemplarzy standard.

Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatemfot. VW
Testujemy używane: Volkswagen Bora - krzyżówka Golfa z Passatem

fot. VW

Volkswageny Bora mimo upływu czasu ciągle bardzo dobrze trzymają cenę. Za egzemplarz z lat 2004-2005, czyli końcówki produkcji trzeba zapłacić nawet 16-18 tys. zł. Na rynku wtórnym więcej jednak samochodów tańszych wyprodukowanych w latach 1998-2001. Najtańsze wersje to wozy napędzane silnikami benzynowymi 1.4 i 1.6, które można kupić już za ok. 6000-7000 zł. W tej cenie uda się już trafić na Borę z 1,9-litrowym dieslem i niezłym wyposażeniem - o ile jesteśmy w stanie zaakceptować wysoki przebieg. Wśród samochodów sprowadzonych z Niemiec bardzo często trafiają się egzemplarze z sześciobiegową skrzynią, automatyczną klimatyzacją i tempomatem. W gąszczu ofert nie brakuje także pojazdów z reflektorami ksenonowymi, ale te występują najczęściej w młodszych egzemplarzach.

Łeb w łeb z Audi

Najmocniejszym konkurentem Bory wydaje się Audi A4 B5. Samochód oferuje podobną ilość miejsca w kabinie oraz bagażniku i jest podobnie wyposażony. Chociaż ta wersja była produkowana od 1995 roku, czyli wcześniej niż Bora, nie ustępuje jej jakością wykończenia i właściwościami jezdnymi. Auto jest wyżej pozycjonowane i lepiej postrzegane od Bory, co przekłada się na ceny. Trudno mówić o średnich wartościach. Najwięcej zależy od kondycji danego egzemplarza i wyposażenia - nawet logotyp Audi nie gwarantuje, że jest ono kompletne. Podobnie jak w przypadku Bory najwięcej także trzeba zapłacić za samochód z silnikiem 1.9 TDI.

Wśród pozostałych konkurentów najlepiej prezentuje się oferta na Hondę Civic VI generacji i Toyotę Corollę VIII generacji. Oba samochody są ciekawą alternatywą dla Bory z końcówki produkcji. Podobnie jak Audi A4 B6, które jest jednak znacznie droższe. Czy w takim towarzystwie Bora to dobry wybór? Tak. Szczególnie, jeśli chodzi o egzemplarze z początku produkcji, które można już kupić za całkiem przyzwoite pieniądze.

VOLKSWAGEN BORA 1.9 TDI
Pojemność silnika: 1896 ccm
Moc: 110 KM
Maks. moment obr.: 235 Nm
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 sek.
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Wymiary (dł./szer./wys.): 4376/1735/1446 mm
Rozstaw osi: 2540 mm
Masa własna: 1375 kg
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,9 / 5,5 / 6,6 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 455 l

Rynkowi konkurenci:
- Audi A4
- Ford Focus
- Toyota Corolla- Honda Civic
- Opel Astra

Średnie części zamiennych: ASO (zamiennik)
Rozrząd (komplet z pompą wody): 1130 zł (710 zł)
Sprzęgło (komplet z kołem dwumasowym): 4200 (1600 zł)
Przepływomierz: 607 zł (350 zł)
Turbosprężarka: 3800 zł (nie występuje)
Tarcze hamulcowe, przód (szt.): 209-298 zł (145 zł)
Klocki hamulcowe, przód: 177-252 zł (125 zł)
Amortyzator przedni: 490 zł (225 zł)
Łącznik stabilizatora: 130 zł (55 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 160 zł (44 zł)
Filtr powietrza: 68 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 127 zł (67 zł)
Filtr pyłkowy: 80 zł (48 zł)

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty